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대학생의 애착불안과 우울의 관계: 자기자비와 부적응적 인지적 정서조절전략의 매개효과

The Relationship between Adult Attachment Anxiety and Depression in College Students: The Mediating Effects of Self-compassion and Maladaptive Cognitive Emotion Regulation

초록

본 연구에서는 애착불안과 우울 간의 관계에서 자기자비와 부적응적 인지적 정서조절전략의 매개효과를 확인하고자 하였다. 이를 위해 서울과 삼척, 충주, 논산, 울산, 진주 지역에 거주하는 476명의 대학생을 대상으로 설문조사를 실시하였고, 구조방정식 모형 검증을 통해 자료를 분석하였다. 측정도구는 한국판 CES-D 척도, ECRR-K 척도, 한국판 자기자비 척도(K-SCS), 인지정서조절전략 척도(CERQ)를 사용하였다. 본 연구는 다음과 같은 결과를 나타내는데, 첫째, 애착불안이 높아질수록 부적응적 인지적 정서조절전략과 우울은 높아지고, 자기자비는 낮아지는 경향을 보였다. 또한, 자기자비가 높아질수록 부적응적 인지적 정서조절전략과 우울은 낮아졌으며, 부적응적 인지적 정서조절전략이 높아질수록 우울이 높아지는 경향을 보였다. 둘째, 애착불안과 우울 간의 관계를 자기자비와 부적응적 인지적 정서조절전략은 완전매개 하였다. 이러한 결과는 애착불안을 지닌 대학생들에게 자기자비 수준을 높이는 학습 및 훈련을 실시하고 부적응적 인지적 정서조절전략 대신에 적응적 인지적 정서조절전략을 사용하는 훈련을 함께 병행하는 것이 이들의 우울을 감소시키는데 유용할 것임을 시사한다.

keywords
대학생의 애착불안, 자기자비, 부적응적 인지적 정서조절전략, 우울, college students, adult attachment anxiety, self-compassion, maladaptive cognitive emotion regulation strategy, depression

Abstract

This study focused on the mediating effects of self-compassion and maladaptive cognitive emotion regulation strategy on the relationship between adult attachment anxiety and depression. For this, 476 college students filled out a questionnaire and data were analyzed using structural equation model testing. The results revealed 1) adult attachment anxiety had a positive correlation with maladaptive cognitive emotion regulation strategy and depression and a negative correlation with self-compassion. Additionally, self-compassion had a negative correlation with maladaptive cognitive emotion regulation strategy and depression, and maladaptive cognitive emotion regulation strategy had a positive correlation with depression; 2) self-compassion and maladaptive cognitive emotion regulation strategy were fully mediated in the relationship between adult attachment anxiety and depression. From these results, it can be speculated that using adaptive cognitive emotion regulation strategy in training programs to enhance self-compassion would effectively reduce depression in college students.

keywords
대학생의 애착불안, 자기자비, 부적응적 인지적 정서조절전략, 우울, college students, adult attachment anxiety, self-compassion, maladaptive cognitive emotion regulation strategy, depression

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