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메뉴본 연구에서는 여자대학생들이 일상에 만연해있는 온정적 성차별주의와 그 부정적인 영향을 인식하고, 성차별에 대한 인식이 증진되면서 수반되는 심리적 불편감이나 무력감을 극복할 수 있도록 온라인 프로그램을 개발하여 그 효과를 확인하였다. 구체적으로, 경험학습 이론과 여성주의상담이론 및 선행 연구들을 토대로 개발된 3회기 온라인 프로그램(인식 향상 및 임파워먼트 프로그램: 실험집단)과 온정적 성차별주의 인식 향상에만 초점을 둔 3회기 온라인 프로그램(인식 향상 집단: 비교집단)이 온정적 성차별주의와 여성임파워먼트에 차별적인 영향을 미치는지와 진로 포부, 우울, 공동행동 참여의도에 집단 간 차이가 나타나는지를 검증하였다. 그 결과, 실험집단(n=20)과 비교집단(n=18) 모두 프로그램 참여 이후 온정적 성차별주의 수준이 유의하게 감소되었다. 여성임파워먼트의 경우에는 몇몇 하위 요인(자기돌봄, 유능감, 여성성 수용)에 대해 실험집단에서만 유의한 변화가 나타났다. 한편, 진로 포부, 우울, 공동 행동 의도에 대해서는 집단 간 차이가 발견되지 않았다. 연구 결과를 바탕으로 시사점, 연구의 제한점과 후속 연구에 대한 제언을 논하였다.
The present study developed and evaluated an online intervention program that aimed to help Korean female students recognize prevalence and negative effects of benevolent sexism and to overcome the accompanying psychological distress. A three-session online intervention emphasizing awareness-raising and empowerment (experimental group), which was developed based on experiential learning theory and feminist therapy, was tested against another three-session online intervention consisting of awareness-raising only (comparison group). The results showed that benevolent sexism decreased in both groups (experimental: n=20, comparison: n=18), while only the experimental group showed significant changes across multiple elements (self-nurturance, self-confidence, the femininity acceptance). Neither group showed changes in career-aspiration and depression after the intervention, nor in collective action intention in the follow-up test. The implications and future direction are discussed.
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