바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

온정적 성차별주의 인식 향상 및 임파워먼트를 위한온라인 프로그램 개발 및 효과 검증

Development and Evaluation of an Online Empowerment Program for Female College Students to Overcome Benevolent Sexism

초록

본 연구에서는 여자대학생들이 일상에 만연해있는 온정적 성차별주의와 그 부정적인 영향을 인식하고, 성차별에 대한 인식이 증진되면서 수반되는 심리적 불편감이나 무력감을 극복할 수 있도록 온라인 프로그램을 개발하여 그 효과를 확인하였다. 구체적으로, 경험학습 이론과 여성주의상담이론 및 선행 연구들을 토대로 개발된 3회기 온라인 프로그램(인식 향상 및 임파워먼트 프로그램: 실험집단)과 온정적 성차별주의 인식 향상에만 초점을 둔 3회기 온라인 프로그램(인식 향상 집단: 비교집단)이 온정적 성차별주의와 여성임파워먼트에 차별적인 영향을 미치는지와 진로 포부, 우울, 공동행동 참여의도에 집단 간 차이가 나타나는지를 검증하였다. 그 결과, 실험집단(n=20)과 비교집단(n=18) 모두 프로그램 참여 이후 온정적 성차별주의 수준이 유의하게 감소되었다. 여성임파워먼트의 경우에는 몇몇 하위 요인(자기돌봄, 유능감, 여성성 수용)에 대해 실험집단에서만 유의한 변화가 나타났다. 한편, 진로 포부, 우울, 공동 행동 의도에 대해서는 집단 간 차이가 발견되지 않았다. 연구 결과를 바탕으로 시사점, 연구의 제한점과 후속 연구에 대한 제언을 논하였다.

keywords
benevolent sexism, empowerment, experiential learning theory, feminist therapy, program development, 온정적 성차별주의, 임파워먼트, 경험주의 학습 이론, 여성주의 상담, 프로그램 개발

Abstract

The present study developed and evaluated an online intervention program that aimed to help Korean female students recognize prevalence and negative effects of benevolent sexism and to overcome the accompanying psychological distress. A three-session online intervention emphasizing awareness-raising and empowerment (experimental group), which was developed based on experiential learning theory and feminist therapy, was tested against another three-session online intervention consisting of awareness-raising only (comparison group). The results showed that benevolent sexism decreased in both groups (experimental: n=20, comparison: n=18), while only the experimental group showed significant changes across multiple elements (self-nurturance, self-confidence, the femininity acceptance). Neither group showed changes in career-aspiration and depression after the intervention, nor in collective action intention in the follow-up test. The implications and future direction are discussed.

keywords
benevolent sexism, empowerment, experiential learning theory, feminist therapy, program development, 온정적 성차별주의, 임파워먼트, 경험주의 학습 이론, 여성주의 상담, 프로그램 개발

참고문헌

1.

고길곤, 탁현우, 강세진 (2014). 설문조사에서 문항의 역코딩 여부가 응답에 미치는 영향. 한국행정학보, 49(3), 515-539.

2.

곽금연 (2009). 청소년임파워먼트 프로그램의 학교 폭력 예방 및 대처 인식에 관한 연구. 한양대학교 석사학위논문.

3.

권성호 (1997). 미디어 리터러시 교육과정 및 학습자료개발에 관한 연구. 교육공학연구, 13(2), 1-26.

4.

김경희 (2004). 일상의 정치(politics of everyday life)를 통한 여성의 임파워먼트. 한국심리학회지: 여성, 9(1), 163-179.

5.

김성회, 김정미 (2004). 여성 임파워먼트 척도 개발. 상담학연구, 5(2), 307-324.

6.

김시연 (2016). 우호적 성차별주의가 직무수행능력에 미치는 영향 및 인지적 개입의 효과. 연세대학교 박사학위논문.

7.

김안나, 최승아 (2013). 결혼이주여성 임파워먼트 척도 개발에 관한 연구. 한국여성학, 29(2), 189-229.

8.

김양희, 정경아 (2000). 한국형남녀평등의식검사개발. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 14 (1), 23-44.

9.

김용석 (2010). 사회적 바람직성 척도의 개발. 한국사회복지행정학, 12(3), 1-39.

10.

김재은, 김지현 (2016). 성별에 따른 남성중심집단과 여성중심집단의 양가적 성차별주의와 강간통념의 관계. 상담학연구, 17(1), 187-205.

11.

김정미 (2004). 여성임파워먼트 증진을 위한 인지행동 집단상담과 게슈탈트 집단상담 비교. 경북대학교 박사학위논문.

12.

김정미 (2009). 여교사의 임파워먼트, 직무스트레스와 소진과의 관계. 한국교원교육연구, 26(1), 177-199.

13.

김정미, 김성회 (2005). 여성임파워먼트 증진을 위한 인지행동 집단상담과 게슈탈트 집단상담 비교. 상담학연구, 6(3), 821-235.

14.

김정호 (2003). 여대생들의 배변관련 증상과 심리적 요인의 관계. 한국심리학회지: 건강, 8(2), 375-397.

15.

노이경, 정남운 (2007). 인성교육을 목적으로 한 구조화된 집단상담의 성장촉진요인. 한국심리학회지: 학교, 4(2), 99-123.

16.

박세원 (2012). 존재론적 탐구로서의 저널쓰기. 교육인류학연구, 15(1), 1-58.

17.

박애선, 이영희 (1994). 여성주의 집단상담이 여대생의 여성주의 정체성 발달수준과 적응변인에 미치는 영향. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 6(1), 119-141.

18.

박원우 (1998). 임파워먼트 실천 매뉴얼. 서울: 시그마컨설팅 그룹.

19.

박하나, 장수미 (2012). 성장기 부모 간 폭력목격 경험과 데이트성폭력피해의 관계 피해여대생 음주행동의 조절효과. 정신보건과 사회사업, 40(1), 149-176.

20.

배성우, 신원식 (2005). CES-D 척도 (The Center for Epidemiologic Studies-Depression Scale) 의 요인구조 분석. 보건과 사회과학, 18, 165- 190.

21.

배제현, 정경용 (2013). 긍정심리강화 프로그램이 전문대학생의 행복감 증진에 미치는 효과. 한국기독상담학회지, 24(3), 113-147.

22.

손은령, 손진희 (2005). 한국 대학생의 진로결정 및 준비행동: 사회 인지적 진로이론을 중심으로. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 17(2), 399-417.

23.

심재웅 (2008). 포르노그래피 이용이 대학생들의 성차별주의에 미치는 영향에 관한 연구. 한국언론학보, 52(6), 167-188.

24.

안상수, 김혜숙, 안미영 (2005). 한국형 양가적 성차별주의 척도 (K-ASI) 개발 및 타당화 연구. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 19 (2), 39-66.

25.

안상수, 백영주, 김인순, 김혜숙, 김진실 (2007). 한국형 다면 성별 의식 검사 개발 및 타당화 연구. 한국 여성 정책 연구원.

26.

오보영, 이상희 (2013). 한국 대학생의 진로정체감 지위에 따른 진로태도성숙, 자아존중감, 우울 및 대학적응의 차이: VISA 모형을 중심으로. 진로교육연구, 26(1), 47-67.

27.

오옥선 (2014). 다문화가정 어머니의 부정정서, 심리적 안녕감 및 임파워먼트가 삶의 만족도에 미치는 영향. 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 20(1), 45-65.

28.

오태호 (2012). 자기성찰적 글쓰기의 이론과 실제: 경희대 글쓰기 1 교재 ‘나를 위한 글쓰기’와 수업 사례를 중심으로. 우리어문연구, 43, 65-99.

29.

유경희, 김기중 (2004). 여성주의 집단상담이 이혼(별거) 여성의 심리적 적응에 미치는 효과. 한국심리학회지: 여성, 9(1), 103-119.

30.

유성경, 홍세희, 이아라 (2006). 남녀 학업 우수 청소년이 지각하는 진로장벽과 진로포부의 관계에서 학업 효능감의 매개모형 검증. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 18(4), 837-851.

31.

이정원, 김혜숙 (2012). 강간사건 판단에 주변 단서들이 미치는 영향. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 26(1), 47-73.

32.

이주연 (2015). 국내 여성주의 상담 연구 동향 분석. 홍익대학교 석사학위논문.

33.

임명기, 하유진, 오동준, 손영우 (2014). 한국판 잡 크래프팅 척도 (JCQ-K) 의 타당화 연구. 기업경영연구, 56, 181-206.

34.

임윤서, 안윤정 (2016). 여대생의 자기성찰에서 드러난 ‘여성으로서 일’의 의미 탐색에 관한 질적 연구. 한국심리학회지: 여성, 21 (2), 195-228.

35.

전겸구, 권기덕, 김상기 (1999). 한국판 CES-D 개정연구: I. 사회과학연구, 6(1), 429-452.

36.

전겸구, 최상진, 양병창 (2001). 통합적 한국판 CES-D 개발. 한국심리학회지: 건강, 6(1), 59-76.

37.

정윤아 (2013). 한국 남자대학생의 여성역할에 대한 태도에 관한 연구: 양가적 성차별주의, 폭력에 대한 태도, 연인 관계 태도의 한, 미 비교를 중심으로. 덕성여자대학교 석사학위논문.

38.

정충용 (2001). 온라인 진로탐색 프로그램이 중학생의 진로성숙도에 미치는 영향. 건국대학교 교육대학원 석사학위논문.

39.

최금희 (2014). 조직사회화 교육 프로그램이 신규 간호사의 직무만족, 조직몰입, 이직의도에 미치는 효과. 보건의료산업학회지, 8(3), 89-102.

40.

최명민 (2002). 사회복지사 셀프-임파워먼트 프로그램의 개발 및 효과성 연구. 이화여자대학교 박사학위논문.

41.

최수욱 (2002). 여대생의 진로포부에 영향 미치는 요인 탐색. 이화여자대학교 석사학위논문.

42.

허운나 (1996). 21세기 새로운 교육 패러다임과 멀티미디어 교육. 대한전자공학회 세미나, 5-15.

43.

Barreto, M., Ellemers, N., Piebinga, L., & Moya, M. (2010). How nice of us and how dumb of me: The effect of exposure to benevolent sexism on women’s task and relational self-descriptions. Sex Roles, 62(7-8), 532-544.

44.

Becker, J. C., & Swim, J. K. (2011). Seeing the unseen attention to daily encounters with sexism as way to reduce sexist beliefs. Psychology of Women Quarterly, 35(2), 227-242.

45.

Becker, J. C., & Swim, J. K. (2012). Reducing endorsement of benevolent and modern sexist beliefs. Social Psychology, 43(3), 127-137.

46.

Becker, J. C., & Wright, S. C. (2011). Yet another dark side of chivalry: Benevolent sexism undermines and hostile sexism motivates collective action for social change. Journal of Personality and Social Psychology, 101(1), 62-77.

47.

Bowen, N. K., Wegmann, K. M., & Webber, K. C. (2013). Enhancing a brief writing intervention to combat stereotype threat among middle-school students. Journal of Educational Psychology, 105(2), 427-435.

48.

Case, K. A. (2007). Raising male privilege awareness and reducing sexism: An evaluation of diversity courses. Psychology of Women Quarterly, 31(4), 426-435.

49.

Case, K. A., Hensley, R., & Anderson, A. (2014). Reflecting on heterosexual and male privilege: Interventions to raise awareness. Journal of Social Issues, 70(4), 722-740.

50.

Chronister, K. M., & McWhirter, E. H. (2003). Applying social cognitive career theory to the empowerment of battered women. Journal of Counseling and Development, 81(4), 418-425.

51.

Chronister, K. M., & McWhirter, E. H. (2006). An experimental examination of two career interventions for battered women. Journal of Counseling Psychology, 53(2), 151-164.

52.

Cohen, J. (2013). Statistical power analysis for the behavioral sciences. New York: Academic press.

53.

Dardenne, B., Dumont, M., & Bollier, T. (2007). Insidious dangers of benevolent sexism: Consequences for women's performance. Journal of Personality and Social Psychology, 93(5), 764-779.

54.

Dasgupta, N., & Asgari, S. (2004). Seeing is believing: Exposure to counter-stereotypic women leaders and its effect on the malleability of automatic gender stereotyping. Journal of Experimental Social Psychology, 40(5), 642-658.

55.

Downing, N. E., & Roush, K. L. (1985). From passive acceptance to active commitment a model of feminist identity development for women. The Counseling Psychologist, 13(4), 695-709.

56.

Dumont, M., Sarlet, M., & Dardenne, B. (2010). Be too kind to a woman, she’ll feel incompetent: Benevolent sexism shifts self- construal and autobiographical memories toward incompetence. Sex Roles, 62(7-8), 545- 553.

57.

Eagly, A. H., & Maldinic, A. (1993). Are people prejudices against women? Some answers from research on attitudes, gender stereotypes, and judgments of competence. European Review of Social Psychology, 5(1), 1-35.

58.

Enns, C. Z. (2003). Contemporary adaptations of traditional approaches to the counseling of women. In M. A. Keitel & M. Kopala (2003). Handbook of Counseling Women (pp. 3-21). Thousand Oaks: SAGE.

59.

Farmer, H. S. (1984). Development of a measure of home-career conflict related to career motivation in college women. Sex Roles, 10(9-10), 663-675.

60.

Faul, F., Erdfelder, E., Buchner, A., & Lang, A. G. (2009). Statistical power analyses using G* Power 3.1: Tests for correlation and regression analyses. Behavior Research Methods, 41(4), 1149-1160.

61.

Feather, N. T. (2004). Value correlates of ambivalent attitudes toward gender relations. Personality and Social Psychology Bulletin, 30(1), 3-12.

62.

Fischer, A. R., & Bolton-Holz, K. (2010). Testing a model of women’s personal sense of justice, control, well-being and distress in the context of sexist discrimination. Psychology of Women Quarterly, 34(3), 297-310.

63.

Glick, P., & Fiske, S. T. (1996). The ambivalent sexism inventory: Differentiating hostile and benevolent sexism. Journal of Personality and Social Psychology, 70(3), 491-512.

64.

Glick, P., Fiske, S. T., Mladinic, A., Saiz, J. L., Abrams, D., Masser, B. et al. (2000). Beyond prejudice as simple antipathy: Hostile and benevolent sexism across cultures. Journal of Personality and Social Psychology, 79(5), 763-775.

65.

Good, J. J., & Woodzicka, J. A. (2010). Reducing approval of benevolent sexism: An educational intervention. The New School Psychology Bulletin, 7(1), 16-30.

66.

Hammond, M. D., Overall, N. C., & Cross, E. J. (2016). Internalizing sexism within close relationships: Perceptions of intimate partners’ benevolent sexism promote women’s endorsement of benevolent sexism. Journal of Personality and Social Psychology, 110(2), 214- 238.

67.

Harlan, J. (1998). Feminism: A reference handbook. Santa Barbara, CA: ABC-CLIO.

68.

Henderson-King, D. H., & Stewart, A. J. (1994). Women or feminists? Assessing women’s group consciousness. Sex Roles, 31, 505-516.

69.

Hintz, S., Frazier, P. A., & Meredith, L. (2015). Evaluating an online stress management intervention for college students. Journal of Counseling Psychology, 62(2), 137-147.

70.

Jackman, M. R. (1994). The velvet glove: Paternalism and conflict in gender, class, and race relations. California: University of California Press.

71.

Jezzini, A. T. (2013). Acculturation, marianismo gender role, and ambivalent sexism in predicting depression in Latinas. Unpublished dissertation. University of Denver, Denver, CO.

72.

Jost, J. T., & Hunyady, O. (2005). Antecedents and consequences of system-justifying ideologies. Current Directions in Psychological Science, 14(5), 260-265.

73.

Jost, J. T., & Kay, A. C. (2005). Exposure to benevolent sexism and complementary gender stereotypes: Consequences for specific and diffuse forms of system justification. Journal of Personality and Social Psychology, 88(3), 498-509.

74.

Kaplan, R. M. (2000). Two pathways to prevention. American Psychologist, 55(4), 382-396.

75.

Kilianski, S. E., & Rudman, L. A. (1998). Wanting it both ways: Do women approve of benevolent sexism?. Sex Roles, 39(5-6), 333- 352.

76.

Kolb, D. (1984). Experiential learning as the science of learning and development. Eaglewood Cliffs. New Jersey: Prentice Hall.

77.

Lim, M., Tormshak, E. A., & Dishion, T. J. (2005). A one-session intervention for parents of young adolescents videotape modeling and motivational group discussion. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 13(4), 194- 199.

78.

Lloyd, S. R., & Berthelot, C. (1992). Self-empowerment: How to get what you want from life. London: Keegan Page.

79.

Malkin, C., & Stake, J. E. (2004). Changes in attitudes and self-confidence in the women's and gender studies classroom: The role of teacher alliance and student cohesion. Sex Roles, 50(7-8), 455-468.

80.

Marks, I., Susan, S., & Parkin, R. (1998). Computer-aided treatments of mental health problems. Clinical Psychology: Science and Practice, 5(2), 151-170.

81.

Moradi, B., & Funderburk, J. R. (2006). Roles of perceived sexist events and perceived social support in the mental health of women seeking counseling. Journal of Counseling Psychology, 53(4), 464-473.

82.

Moradi, B., & Subich, L. M. (2002). Feminist identity development measures comparing the psychometrics of three instruments. The Counseling Psychologist, 30(1), 66-86.

83.

Murrell Jr, P. C. (2001). The community teacher: A new framework for effective urban teaching. New York: Teachers College Press, Columbia University.

84.

O’ brien, K. M. (1992). Career Aspiration Scale. University of Maryland, College Park, MD.

85.

O'brien, K. M., & Fassinger, R. E. (1993). A causal model of the career orientation and career choice of adolescent women. Journal of counseling psychology, 40(4), 456-469.

86.

Overall, N. C., Sibley, C. G., & Tan, R. (2011). The costs and benefits of sexism: Resistance to influence during relationship conflict. Journal of Personality and Social Psychology, 101(2), 271-290.

87.

Radloff, L. S. (1977). The CES-D scale a self-report depression scale for research in the general population. Applied Psychological Measurement, 1(3), 385-401.

88.

Rapport, J. (1984). Studies in empowerment: Introduction to the issue. Prevention in Human Services, 3(2-3), 1-7.

89.

Rudman, L. A., & Heppen, J. B. (2003). Implicit romantic fantasies and women's interest in personal power: A glass slipper effect? Personality and Social Psychology Bulletin, 29(11), 1357-1370.

90.

Shellman, A. (2014). Empowerment and experiential education a state of knowledge paper. Journal of Experiential Education, 37(1), 18-30.

91.

Shnabel, N., Bar-Anan, Y., Kende, A., Bareket, O., & Lazar, Y. (2016). Help to perpetuate traditional gender roles: Benevolent sexism increases engagement in dependency-oriented cross-gender helping. Journal of Personality and Social Psychology, 110(1), 55-75.

92.

Spence, J. T., & Helmreich, R. L. (1972). The attitudes toward women scale: An objective instrument to measure attitudes toward the rights and roles of women in contemporary society. JSAS Catalogue of Selected Document in Psychology, 2, 66-67.

93.

Swain, S. D., Weathers, D., & Niedrich, R. W. (2008). Assessing three sources of misresponse to reversed Likert items. Journal of Marketing Research, 45(1), 116-131.

94.

Swim, J. K., Aikin, K. J., Hall, W. S., & Hunter, B. A. (1995). Sexism and racism: Old-fashioned and modern prejudices. Journal of Personality and Social Psychology, 68(2), 199-214.

95.

Swim, J. K., Hyers, L. L., Cohen, L. L., & Ferguson, M. J. (2001). Everyday sexism: Evidence for its incidence, nature, and psychological impact from three daily diary studies. Journal of Social Issues, 57(1), 31-53.

96.

Vauth, R., Kleim, B., Wirtz, M., & Corrigan, P. W. (2007). Self-efficacy and empowerment as outcomes of self-stigmatizing and coping in schizophrenia. Psychiatry Research, 150(1), 71- 80.

97.

Worell, J. (2001). Feminist interventions: Accountability beyond symptom reduction. Psychology of Women Quarterly, 25(4), 335-343.

98.

Worell, J., & Remer, P. (1992). Feminist perspectives in therapy: An empowerment model for women. New York: John Wiley & Sons.

99.

Yakushko, O. (2007). Do feminist women feel better about their lives? Examining patterns of feminist identity development and women’s subjective well-being. Sex Roles, 57(3-4), 223- 234.

100.

Yoder, J. D. (2012). Finding optimal functioning in a sexist world: A social justice challenge. The Counseling Psychologist, 40(8), 1172-1180.

101.

Yoder, J. D., Mills, A. S., & Raffa, E. R. (2016). An effective intervention in research methods that reduces psychology majors’ sexist prejudices. Teaching of Psychology, 43(3), 187- 196.

102.

Zawadzki, M. J., Danube, C. L., & Shields, S. A. (2012). How to talk about gender inequity in the workplace: Using WAGES as an experiential learning tool to reduce reactance and promote self-efficacy. Sex Roles, 67(11-12), 605-616.

103.

Zawadzki, M. J., Shields, S. A., Danube, C. L., & Swim, J. K. (2014). Reducing the endorsement of sexism using experiential learning the workshop activity for gender equity simulation (WAGES). Psychology of Women Quarterly, 38(1), 75-92.

logo