바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

진로상담 사례개념화 역량자가평가 척도 개발 및 타당화 연구

Development and Validation of Counselor Self-Evaluation Career Counseling Conceptualization Scale

초록

본 연구에서는 상담자들을 대상으로 진로상담 사례개념화 역량을 자가평가 할 수 있는 척도를 개발하고, 이를 타당화하였다. 먼저, 설문문항을 개발하고 척도의 하위요인을 탐색하기 위하여 상담자 265명을 대상으로 탐색적 요인분석을 실시하였다. 탐색적 요인분석 결과 요인 1 진로선택 관련 내담자의 특성에 대한 이해(9문항), 요인 2 부모의 기대와 갈등 요인 탐색(6문항), 요인 3 직업세계에 대한 정보와 경험 파악(5문항), 요인 4 진로상담 목표 설정 및 개입(6문항) 총 4요인 26문항이 도출되었다. 또한 도출된 하위요인과 문항들이 상담자들의 자료를 적합하게 설명하는지를 확인하기 위해, 확인적 요인분석을 실시하고 다른 유사 척도들과의 상관분석을 통해 타당도를 확인하였다. 연구결과 탐색적 요인분석에서 도출된 하위요인과 문항들은 상담자들의 진로상담 사례개념화 역량을 평가하기에 적합한 것으로 나타났다. 본 연구결과를 바탕으로 진로상담 사례개념화 역량 자가평가 척도의 활용 방안에 대한 시사점을 논하였다.

keywords
career counseling, counselor self-evaluation career counseling conceptualization scale, 진로상담, 사례개념화, 진로상담 사례개념화 역량 자가평가 척도 개발

Abstract

The purpose of the present study was to develop and validate the counselor self-evaluation career counseling conceptualization scale. In this study, we conducted an exploratory causal analysis on 265 counselors in order to develop the questionnaire and explore the substrate of the scales. Probing factor analysis resulted in four factors: understanding the characteristics of the client (9 items), exploring parent and family factors (6 items), identifying job information and experiences (5 items), and setting counseling goals and interventions (6 items). In order to ensure that the derived sub-factors and questions adequately explained the counselor's data, a confirmatory factor analysis was conducted and convergent and concurrent validities were assessed. Results indicated that the reliability and validity of the scales were appropriate. Based on the results of this study, we discuss the implications for the use of these self-assessments measures in career counseling cases.

keywords
career counseling, counselor self-evaluation career counseling conceptualization scale, 진로상담, 사례개념화, 진로상담 사례개념화 역량 자가평가 척도 개발

참고문헌

1.

고재성 (2013. 5). 진로지도의 역사적 발전과 패러다임의 변화. 고용이슈, 88-108.

2.

공윤정 (2011). 진로의사결정 과정에서 정서의 역할에 대한 탐색적 논의. 아시아교육연구, 15(1), 27-43.

3.

김계현, 이윤주 (2002). 상담자의 사례개념화 수행능력과 상담 경력 간의 관계. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 14(2), 257- 272.

4.

김민선, 김민지, 이소연 (2018). 대학생 진로상담 사례개념화 요소 도출에 관한 질적연구. 진로교육연구, 31(1), 103-130.

5.

김봉환, 정철영, 김병석 (2006). 학교진로상담. 서울: 학지사.

6.

김수리 (2016). 부모-자녀 진로 일치도, 적응 유연성이 대학생의 진로 적응성에 미치는 영향. 학습자중심교육연구, 16(8), 29-48.

7.

김수향, 탁진국 (2011). 진로 및 직업 상담자의 역량진단검사 개발 및 타당화 연구. 한국심리 학회지: 일반, 30(2), 461-481.

8.

김은진, 천성문 (2001). 부모로부터의 갈등적 독립이 진로결정수준에 미치는 영향: 자아정체감 수준을 매개로. 동서정신과학, 4(1), 147-162.

9.

김은혜 (2001). 초보 상담자들의 사례개념화 수준에 관한 연구: 상담전공생과 전화상담 자원봉사자간의 비교. 서울대학교 박사학위논문.

10.

김종욱 (2017). 그토록 원했던 첫 직장을 스스로 빠져나가는 이유는? 노동리뷰, 151(10), 22-35.

11.

반신환, 백미숙 (2011). 진로상담의 실제. 서울: 양서원.

12.

배기연, 이동혁, 황매향, 이송하, 차지숙, 정혜윤 (2015). 초등학교 자녀를 둔 한국과 일본 어머니의 자녀 진로에 대한 인식 및 진로지도 비교. 아시아교육연구, 16(2), 83- 115.

13.

서경희, 김지현 (2008). 사례개념화 상담자 자가평가 척도 개발. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 20(3), 657-673.

14.

성혜숙, 김희정 (2012). 학교상담 사례개념화 요소 목록 개발. 교원교육, 28(4), 101-122.

15.

유현실 (2009). 진로상담전문가의 역량모형 개발. 서울대학교 박사학위논문.

16.

유현실, 김창대 (2011). 진로상담전문가의 역량모형 개발을 위한 탐색적 연구. 아시아교육연구, 12(2), 241-268.

17.

윤석은, 하창순 (2017). 특성화고 학생들의 부모애착과 진로적응성 관계: 정서지능, 진로결정자기효능감의 매개효과. 상담학 연구, 18(6), 239-256.

18.

이명우 (2004). 상담사례개념화 교육 프로그램 개발 연구. 연세대학교 대학원 박사학위논문.

19.

이윤주 (2001). 상담사례개념화 요소목록 개발 및 타당성 검증 연구. 서울대학교 대학원 교육학과 박사학위 논문.

20.

이재창, 조붕환, 최인화, 임경희, 박미진, 김진희, 정민선, 최정인, 김수리 (2014). 상담전문가를 위한 진로상담의 이론과 실제. 서울: 아카데미프레스

21.

이지은 (2017). 진로상담 사례개념화 요소목록 개발 및 타당화. 한국기술교육대학교 대학원 박사학위논문.

22.

임고은, 김지현 (2008). 상담자 발달수준 및 역전이 활용과 상담성과. 상담학연구, 9(3), 87-1006.

23.

임현정, 김양분, 김난옥 (2015). 대학 입학전후 진로성숙 변화의 영향요인 탐색. 고용직업능력개발연구, 18(3), 27-56.

24.

전은영, 권경인 (2011). 애착과 독립이 대학생의 진로결정에 미치는 영향: 자아존중감을 매개변인으로. 상담학연구, 12(1), 243- 260.

25.

전재영 (2001). 상담자의 개념화 발달수준과 사례개념화 간의 관계. 서울대학교 대학원 석사학위논문.

26.

최수미 (2013). 성별에 따른 부모진로지지와 진로포부와의 관계: 진로결정 자기효능감의 매개효과. 아시아교육연구, 14(2), 213- 234.

27.

최수미, 이동혁 (2017). 고등학생의 지각된 부모진로지지와 학업성취의 관계에서 진로결정자기효능감의 매개효과. 교육문화연구, 23(5), 295-318.

28.

최윤정 (2012). 진로상담 수퍼비전 구성요소에 관한 고찰. 상담학연구, 13(2), 455-477.

29.

최윤정, 이제경 (2014). 진로상담 수행 역량 자가 평가 척도의 타당화. 상담학 연구, 15(4), 1475-1493.

30.

최윤정, 이제경, 김선경 (2013). 고용센터 직업상담사가 인식한 심층상담 수퍼비전 요구에 대한 개념도. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 25(1), 1-18.

31.

탁진국, 이상희, 공윤정, 은혜경 (2011). 노사발전재단 전직지원 서비스 표준모델 개발 최종보고서. 서울: 노사발전재단.

32.

Bingham, R. P. (2002). The issue may be the integration of personal and career issues. The Counseling Psychologist, 30(6), 885-890.

33.

Brems, C. (2001). Basic skills in psychotherapy and counseling. Belmont, CA, US: Wadsworth/ Thomson Learning.

34.

Brown, D., & Brooks, L. (2003). 진로상담의 기술 (김충기, 김희수 역). 서울: 시그마프레스. (원전은 1991에 출판).

35.

Cardoso, P., Taveira, M., Biscaia, C., & Santos, G. (2012). Psychologists' dilemmas in career counselling practice. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 12(3), 225-241.

36.

Cormier, S., & Nurius, P. S. (2003). Interviewing and change strategies for helpers: Fundamental skills and cognitive behavioral interventions. Pacific Grove, CA: Brooks/Cole-Thomson Learning.

37.

Drummond, R. J., & Ryan, C. W. (1995). Career counseling: A developmental approach. Englewood Cliffs, NJ: Merrill.

38.

Eells, T. D. (2007). Psychotherapy case formulation: History and current status. In T. D. Eells(ed.), Handbook of Psychotherapy Case Formulation (2nd ed, pp. 3-32). New York: Guilford Press.

39.

Flores, L. Y., & O’Brien, K. M. (2002). The career development of Mexican American adolescent women: A test of Social Cognitive Career Theory. Journal of Counseling Psychology, 49(1), 14-27.

40.

Ghosh, A., & Fouad, N. A. (2015). Family influence on careers among asian parent-child dyads. Journal of Career Assessment, 24(2), 318-332.

41.

Greenberg, L. S., & Goldman, R. (2007). Case formulation in emotion-focused therapy. In T. Eells (Ed.), Handbook of psychotherapy case formulation (2nd ed. pp. 379-411). New York: Guilford Press.

42.

Heppner, M., & Heppner, P. (2003). Identifying process variables in career counseling: A research agenda. Journal of Vocational Behavior, 62(3), 429-452.

43.

Krumboltz, J. D. (1993). Integrating career and personal counseling. The Career Development Quarterly, 42(2), 143-147.

44.

Leong, F. T. L., & Hardin, E. E. (2002). Career psychology of Asian Americans: Cultural validity and cultural specificity. In G. Hall & S. Okazaki (Eds.), Asian American Psychology: The science of lives in context(pp. 131-152). Washington, DC: American Psychological Association.

45.

Leung, S. A., Hou, Z. J., Gati, I., & Li, X. (2011). Effects of parental expectations and cultural-values orientation on career decision-making difficulties of Chinese university students. Journal of Vocational Behavior, 78(1), 11-20.

46.

Loganbill, C., & Stoltenberg, C. (1983). The case conceptualization format: A training device for practicum. Counselor Education and supervision, 22(3), 235-241.

47.

Lopez, F. G., & Andrews, S. (1987). Career indecision: A family systems perspective. Journal of Counseling and Development, 65(6), 304-307.

48.

Ma, P. W., Desai, U., George, L. S., San Filippo, A. S., & Varon, S. (2014). Managing family conflict over career decisions: The experience of Asian Americans. Journal of Career Development, 41(6), 487-506.

49.

Ma, P. W., & Yeh, C. J. (2005). Factors influencing the career decision status of Chinese American youths. Career Development Quarterly, 53(4), 337-347.

50.

Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological Review, 98(2), 224-253.

51.

McMahon, M., & Watson, M. (2007). An analytic framework for career research in the postmodern era. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 7(3), 169-179.

52.

Morgado, F. F. R., Meireles, J. F. F., Neves, C. M., Amaral, A. C. S., & Ferreira, M. E. C. (2017). Scale development: Ten main limitations and recommendations to improve future research practices. Psicologia: Reflexão e Crítica, 30(3), 1-20.

53.

Multon, K. D., Heppner, M. J., Gysbers, N. C., Zook, C., & Ellis-Kalton, C. A. (2001). Client psychological distress: An important factor in career counseling. The Career Development Quarterly, 49(4), 324-335.

54.

Niles, S. G., & Harris-Bowlsbey, J. (2013). Career development intervention in the 21st century(4th ed). NY: Pearson Education, Inc.

55.

Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory (3rd ed.). New York: McGrawHill.

56.

Phillips, S. D. (1992). Career counseling: Choice and implementation. In S. D. Brown & R. W. Lent(Eds.), Handbook of counseling psychology (pp.51-548). New York: Wiley.

57.

Rønnestad, M. H., & Skohvolt, T. M. (2003). The journey of the counselor and therapist: Research findings and perspectives on professional development. Journal of Career Development, 30(1), 5-44.

58.

Sampson, J. P., Jr., Peterson, G. W., Lenz, J. G., & Reardon, R. C. (1992). A cognitive approach to career services: Translating concepts into practice. Career Development Quarterly, 41(1), 67-74.

59.

Savickas, M. L. (1995). Examining the personal meaning of inventoried interests during career counselling. Journal of Career Assessment, 3(2), 188-201.

60.

Schwitzer, A. M., & Rubin, L. C. (2011). Diagnosis and treatment planning skills for mental health professionals. Thousand Oaks, CA: SAGE.

61.

Spencer, L., & Spencer, S. (1998). 핵심역량모델의 개발과 활용 (민병모, 박동건, 박종구, 정재창 역). 서울: PSI. (원서출판 1993).

62.

Sultana, R. G., & Watts, A. G. (2006). Career guidance in public employment services across Europe. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 6(1), 29-46.

63.

Super, D. E. (1990). A life span, life-space approach to career development. In D. Brown, & L. Brooks (Eds.), Career choice and development (2nd ed.). San Francisco: Jossey-Bass.

64.

Swanson, J. L. (1995). The process and outcome of career counseling. In W. B. Walsh & S. H. Osipow (Eds.), Handbook of vocational psychology: Theory, research, and practice. (2nd ed., pp. 217-259). Mahway, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

65.

Swanson, J. L., & O'Brein, K. M. (2002). Training career counselors: Meeting the challenges of the 21st century. In S. G. Niles (Ed.), Adult career development: Concepts, issues and practices(3rd ed., pp.354-369). Columbus, OH: National Career Development Association.

66.

Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.). Boston, MA: Allyn and Bacon.

67.

Tang, M. (2002). A comparison of Asian American, Caucasian American, and Chinese college students: An initial report. Journal of Multicultural Counseling and Development, 30(2), 124-134.

68.

Tsai-Chae, A. H., & Nagata, D. K. (2008). Asian values and perceptions of intergenerational family conflict among Asian American students. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 14(3), 205-214.

69.

Worthington, R., & Whittaker, T. (2006). Scale development research: A content analysis and recommendations for best practices. Counseling Psychologist, 34(6), 806-838.

70.

Yong, A. G., & Pearce, S. (2013). A beginner's guide to factor analysis: Focusing on exploratory factor analysis. Tutorials in Quantitative Methods for Psychology, 9(2), 79-94.

71.

Young, R. A., & Collin, A. (2004). Introduction: Constructivism and social constructionism in the career field. Journal of Vocational Behavior, 64(3), 373-388.

logo