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메뉴본 연구에서는 상담자들을 대상으로 진로상담 사례개념화 역량을 자가평가 할 수 있는 척도를 개발하고, 이를 타당화하였다. 먼저, 설문문항을 개발하고 척도의 하위요인을 탐색하기 위하여 상담자 265명을 대상으로 탐색적 요인분석을 실시하였다. 탐색적 요인분석 결과 요인 1 진로선택 관련 내담자의 특성에 대한 이해(9문항), 요인 2 부모의 기대와 갈등 요인 탐색(6문항), 요인 3 직업세계에 대한 정보와 경험 파악(5문항), 요인 4 진로상담 목표 설정 및 개입(6문항) 총 4요인 26문항이 도출되었다. 또한 도출된 하위요인과 문항들이 상담자들의 자료를 적합하게 설명하는지를 확인하기 위해, 확인적 요인분석을 실시하고 다른 유사 척도들과의 상관분석을 통해 타당도를 확인하였다. 연구결과 탐색적 요인분석에서 도출된 하위요인과 문항들은 상담자들의 진로상담 사례개념화 역량을 평가하기에 적합한 것으로 나타났다. 본 연구결과를 바탕으로 진로상담 사례개념화 역량 자가평가 척도의 활용 방안에 대한 시사점을 논하였다.
The purpose of the present study was to develop and validate the counselor self-evaluation career counseling conceptualization scale. In this study, we conducted an exploratory causal analysis on 265 counselors in order to develop the questionnaire and explore the substrate of the scales. Probing factor analysis resulted in four factors: understanding the characteristics of the client (9 items), exploring parent and family factors (6 items), identifying job information and experiences (5 items), and setting counseling goals and interventions (6 items). In order to ensure that the derived sub-factors and questions adequately explained the counselor's data, a confirmatory factor analysis was conducted and convergent and concurrent validities were assessed. Results indicated that the reliability and validity of the scales were appropriate. Based on the results of this study, we discuss the implications for the use of these self-assessments measures in career counseling cases.
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