바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

자기결정성 동기와 일상적 창의성의 관계에서마음챙김과 학습몰입이 미치는 영향

Effects of Mindfulness and Learning Flow in Correlation of Self-Determination Motivation and Everyday Creativity

초록

창의성은 급격하게 변화하고 있는 4차 산업혁명 시대에 적응하기 위해 핵심역량으로 인식되고 있으나 이를 향상시키기 위한 다양한 연구들이 진행되고 있지만, 일상적 삶에서 누구나 발휘할 수 있는 일상적 창의성에 관한 연구는 드물게 이루어지고 있다. 선행연구들을 바탕으로 일상적 창의성에 영향을 미치는 변인들을 마음챙김, 학습몰입, 자기결정성 동기로 선정하였고, 이들의 상관을 확인하였다. 그리고 자기결정성 동기와 일상적 창의성의 관계에서 마음챙김과 학습몰입의 매개효과들을 검증하였다. 경기도 Y시, B시 소재 일반계고등학교에 재학 중인 고등학생 185명을 대상으로 임의 표집으로 조사하였으며, 자기 보고식 설문지 자료를 수집하였고 성실하게 답한 170명의 학생들의 자료를 분석하였다. 분석결과 자기결정성 동기와 일상적 창의성 관계에서 마음챙김과 학습몰입이 각각 매개효과가 있는 것으로 나타났으며, 자기결정성 동기와 일상적 창의성의 관계에서 이중 매개효과를 검증한 결과 학습몰입을 거쳐 마음챙김으로 가는 부분 이중 매개효과가 있음이 확인되었다. 이 연구결과에 따라, 본 연구의 의의와 제한점, 후속 연구를 위한 제언을 논의하였다.

keywords
Everyday creativity, Mindfulness, Self-determination motivation, Learning flow, Double mediation effect, 일상적 창의성, 마음챙김, 자기결정성 동기, 학습몰입, 이중매개효과

Abstract

Creativity is perceived as a core competency to adapt in the fourth Industrial Revolution. Numerous on- going researches seek its improvement, but everyday creativity is excluded from them. Based on the conducted precedent researches, mindfulness, learning flow, and self-determination motivation are selected as variables and analyzed for their correlations that influence everyday creativity. Mindfulness and learning flow are selected to verify the mediation effects in the relationship between self-determination motivation and the everyday creativity. This research analyzed the results of current 170 public high school students. As a result, there is a mediation effect on each mindfulness and learning flow in correlation of self-determination motivation and everyday creativity. Also, it confirms that there is a double mediation effect going from learning flow reaching out to mindfulness in the relation between self-determination motivation and everyday creativity. Its significance and the limitation of this experiment are proposed for the further discussion of studies.

keywords
Everyday creativity, Mindfulness, Self-determination motivation, Learning flow, Double mediation effect, 일상적 창의성, 마음챙김, 자기결정성 동기, 학습몰입, 이중매개효과

참고문헌

1.

강명희, 윤성혜 (2017). 고등학생의 사회적 지지, 메타인지, 내재적 동기, 일상적 창의성 간의 구조관계. 사고개발: 13(1), 1-25.

2.

강현숙, 박병기 (2014). 창의성과 인지적, 정의적, 환경적 변인의 관계에 대한 메타분석. 교육심리연구, 28(2), 371-404.

3.

고출재 (2012). 초등영재의 자기결정성 학습동기, 메타인지와 학습몰입 간의 구조적 관계분석. 석사학위논문. 인천대학교 교육대학원.

4.

교육부 (2015). 초․중등학교 교육과정 총론 (교육부 고시 제2015-74호). 세종특별자치시: 교육부.

5.

김나현 (2005). 학습몰입검사의 제작 및 타당화 연구. 석사학위논문, 숙명여자대학교 대학원.

6.

김병석 (2010). 한국판 개인관점척도(K-MMS)의 타당화 연구. 상담학 연구, 11(4), 1581- 1598.

7.

김아영 (2008) 한국형 학업적 자기조절 설문지 타당화 연구. 이화여자대학교 미간행 연구논문.

8.

김아영, 탁하얀, 이채희 (2010). 성인용 학습몰입 척도 개발 및 타당화. 교육심리연구, 24(1), 39-59.

9.

김지하 (2014). 성공지능과 학습몰입의 관계: 자기결정성 학습동기와 자기조절학습전략의 중다매개효과. 미래청소년학회지, 11 (2), 43-61.

10.

류현민 (2014). 명상프로그램 중재효과에 대한 메타분석. 박사학위논문, 대전대학교 대학원.

11.

박명신, 한상훈, 김영미 (2014). 대학생의 일상적 창의성과 리더십 및 정서조절전략이 문제해결 능력에 미치는 영향. 청소년복지연구, 16(1), 197-225.

12.

박미옥 (2014). 마음챙김(Mindfulness)의 교육적 의미와 적용에 관한 연구. 박사학위논문, 동국대학교 대학원.

13.

반정윤 (2016). 마인드풀니스와 삶의 만족간의 관계: 대인관계능력의 매개효과를 중심으로. 한국콘텐츠학회논문지 16(8). 193-201.

14.

석임복 (2007) 학습몰입의 구조: 척도, 성격, 조건, 관여. 경북대학교 박사학위논문.

15.

유지원 (2011). 학습자의 몰입에 영향을 주는 동기 요인, 심리적 중재 요인, 사회적 요인 간의 구조적 관계 규명. 박사학위논문, 이화여자대학교.

16.

윤경미, 유순화 (2015). 대학생의 일상적 창의성과 심리적 안녕감 간의 관계. 열린교육연구, 23(4), 105-127.

17.

윤소정, 강승희 (2012). 중학생의 학습몰입 영향 요인 탐색: 자기결정성동기, 가족건강성, 또래관계를 중심으로. 한국교육학연구, 18(3), 235-259.

18.

이경화 (2002). 대학생의 창의적 능력과 창의적 성격 탐색을 위한 기초 연구, 영재와 영재교육, 1(2), 47-68.

19.

이경화, 김은경, 고진영,박춘성 (2011). 대학생용 학습역량 검사(LCT-CMB)개발 및 타당화, 교육심리연구, 25(4), 791-809.

20.

이미경, 구자경 (2015). 중학생의 일상적 창의성과 학교적응간의 관계. 상담학연구, 16 (3), 379-396.

21.

이은주 (2001). 몰입에 대한 학습동기와 인지전략의 관계. 교육심리연구, 15(3), 199- 216.

22.

이지혜 (2009). 대학생의 학습동기적 요인과 학습몰입과의 구조적 관계분석. 한국교육, 36(3), 5-26.

23.

이지혜 (2010). 자기결정성 학습동기, 메타인지, 자기 주도적 학습능력 및 학습몰입과 학업 성취 간의 구조적 관계. 교육학연구, 48(2), 67-92.

24.

전경원 (2002). 과거․현재․미래를 조망하는 새천년의 창의성. 유아 창의교육 연구 1(1).

25.

정은이 (2002). 일상적 창의성과 개별성-관계성 및 심리․사회적 적응의 관계. 고려대학교 대학원 박사학위 논문.

26.

정은이 (2017). 일상적 창의성과 진로 역량이 진로 준비 행동에 미치는 영향: 한국과 미국 대학생의 비교. 학습자중심 교과교육연구, 17(1), 323-350.

27.

정은이, 박용한 (2002). 일상적 창의성 척도의 개발 및 타당화. 교육문제연구, 17, 155- 183.

28.

정찬우 (2014). 대학생의 사회적 문제해결력, 일상적 창의성, 심리적 안녕감의 관계. 교육연구논총, 35(1), 147-167.

29.

황순희, 윤경미 (2015). 공과대학생의 일상적 창의성과 보편적 의사소통능력의 상관관계 탐색. 한국교양교육학회, 9(3), 399-434.

30.

홍세정, 장세윤 (2015). 내적동기와 창의성 간에 관계에 대한 메타분석 연구. 한국심리학회지: 일반, 34(1), 27-86.

31.

Amabile, T. M. (1996). Creativity in context. Boulder, CO: Westview Press.

32.

Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173-1183.

33.

Beghetto, R. A., & Kaufman, J. C. (2007). Toward a broader conception of creativity: A case for “mini-c” creativity. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 1(2), 73-79.

34.

Bodner, T. E., & Langer, E. J. (2001). Individual differences in mindfulness: the mindfulness /mindlessness scale. 13th Annual American Psychological Society Conference. Toronto, Ontario, Canada Poster presented on June, 15.

35.

Brown, J., & Langer, E. J. (1990). Mindfulness and intelligence: A comparison. Educational Psychologist, 25(3-4), 305-335.

36.

Carson, S. (2014). The impact of mindfulness on creativity research and creativity enhancement. The Wiley blackwell handbook of mindfulness (pp. 328-344), UK: John Wiley & sons.

37.

Carson, S. H., & Langer, E. J. (2006). Mindfulness and self-acceptance. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 24(1), 29-43.

38.

Collins, M. A., & Amabile, T. M. (1999). Motivation and creativity. In R. J. Sternberg (Ed.), Handbook of human creativity (pp. 297-312). New York: Cambridge University Press.

39.

Csikszentmihalyi, M. (1988). Motivation & creativity. New Ideas in Psychology 6(2), 159-176.

40.

Csikszentmihalyi, M. (1996). Flow and the psychology of discovery and invention. NY: Harper Collins.

41.

De Jesus, S. N., Rus, C. L., Lens, W., & Imaginário, S. (2013). Intrinsic motivation and creativity related to product: A meta-analysis of the studies published between 1990-2010. Creativity Research Journal, 25(1), 80-84.

42.

Dhiman, S. (2012). Mindfulness and the art of living creatively: Cultivating a creative life by minding our mind. The Journal of Social Change, 4(1), 24-33.

43.

Feist, G. F. (1999). The influence of personality on artistic and scientific creativity. In R. J. Stern-berg(Ed.), Handbook of creativity(pp. 273-296). Cambridge, UK: Cambridge University Press.

44.

Frable, D. E., Blackstone, T., & Scherbaum, C. (1990). Marginal and mindful: deviants in social interactions. Journal of Personality and Social Psychology, 59(1), 140-149.

45.

Frey, C. B., & Osborne, M. A. (2013). The future of employment: How susceptible are jobs to computeriszation?. UK: Oxford Martin School.

46.

Gardner, H. (1993). Creating minds: An anatomy of creativity seen through the lives of Freud, Einstein, Picasso, Stravinsky, Eliot, Graham and Gandhi. New York: Basic Book.

47.

Guilford, J. P. (1950). Creativity. American Psychologist, 5, 444-454.

48.

Guilford, J. P. (1967). The nature of human intelligence. New York: Mcgraw-Hill.

49.

Hart, R., Ivtzan. I., & Hart, D., (2013). Mind the gap in mindfulness research: A comparative account of the leading schools of thought. Review of General Psychology, 17(4), 453-466.

50.

Hayamizu, T. (1997). Between intrinsic and extrinsic motivation: Examination of reasons for academic study based on the theory of internalization. Japanese Psychological Research, 39, 98-108.

51.

He, Y. C. (2009). Self-determination among adult Chinese English language learners: The relationship among perceived autonomy support, intrinsic motivation, and engagement. Unpublished doctoral dissertation, University of Southern California.

52.

Hennessey, B. A., & Amabile, T. M. (1988). The conditions of creativity. In R.. Sternberg (Ed.), The nature of creativity (pp. 11-38). New York: Cambridge University Press.

53.

Isen, A. M. (2004). Some perspectives on positive feelings and emotions: Positive affect facilitates thinking and problem solving. In A. S. R. Manstead, N. Frijda, & A. Fischer (Eds.), Feelings and emotions: The Amsterdam symposium(pp. 263-281). Cambridge, UK: Cambridge University Press.

54.

Isen, A. M., Daubman, K. A., & Nowicki, G. P. (1987). Positive affect facilitates creative problem solving. Journal of Personality and Social Psychology, 52(6), 1122-1131.

55.

Kaufman, S, B., & Gregoire, C. (2017). 창의성을 타고나다: 심리학의 최전선에서 본 비범한 마음의 10가지 작동원리. (정미현 역). 서울: 클레마지크. (원전은 2015년 출판).

56.

Kee, Y., & Wang, C. (2008). Relationships between mindfulness, flow dispositions and mental skills adoption: A cluster analytic approach. Psychology of Sport and Exercise, 9(4), 393-411.

57.

Langer, E. J. (1989). Mindfulness, Cambridge, MA: DaCapo Press.

58.

Langer, E. J. (1992). Matters of mind: Mindfulness /mindlessness in perspective. Consciousness and Cognition, 1, 289-305.

59.

Langer, E. J. (1993). A mindful education, Educational Psychologist, 28(1), 43-50.

60.

Langer, E. J. (2011). 마음의 시계 (변용란 역). 서울: 사이언스북스. (원전은 2009에 출판).

61.

Langer, E. J., & Bayliss, M. (1994). Mindfulness, Attention, and Memory. Harvard University.

62.

Langer, E. J., Heffernan, D., & Kiester, M. (1988). Reducing burnout in an institutional setting: An experimental investigation. Cambridge, MA: Harvard University.

63.

Langer, E. J., & Moldoveanu, M. (2000). The construst of mindfulness. Journal of Social Issues, 56(1), 1-9.

64.

Langer, E. J., Russell, T., & Eisenkraft, N. (2009). Orchestral performance and the footprint of mindfulness, Psychology of Music, 37(2), 121- 136.

65.

Lavigne, G. L., Vallerand, R. J., & Miquelon, P. (2007). A motivational model of persistence in science education: A self-determination theory approach. European Journal of Psychology of Education, 22(3), 351-369.

66.

Lucas, S. R. (2001). Effectively maintained inequality: Education transactions, track mobility, and social background effects. American Journal of Sociology, 106(6), 1642- 1690.

67.

Maslow, A. H. (1970). Motivation and personality(2nd ed.). Harper & Row, New York.

68.

Moore, B. A. (2013). Propensity for experiencing flow: The roles of cognitive flexibility and mindfulness. The Humanistic Psychologist, 41(4), 319-332.

69.

Richards, R. (1999). Everyday creativity. Encyclopedia of Creativity. Volume 1. Academic Press.

70.

Richards, R., Kinney, D. K., Benet, M.., & Merzel, A. P. (1988). Assessing everyday creativity: Characteristics of the lifetime creativity scales and validation with three large samples. Journal of Personality and Social Psychology, 54(3), 476.

71.

Ritchhart, R., & Perkins, D. N. (2000). Life in the mindful classroom: Nurturing the disposition of mindfulness. Journal of Social Issues, 56(1), 27-47

72.

Rogers, C. R. (1962). Toward a theory of creativity. In S. J. NY: Scriboner's.

73.

Runco, M. A. (2007). Creativity theories and themes: Research, Development, and Practice. New York: Elsevier.

74.

Ryan, R. M., & Connell, J. P. (1989). Perceived locus of causality and internalization: Examining reasons for acting in two domains. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 749-761

75.

Shih, S. (2008). The relation of self-determination and achievement goals to Taiwanese eighth graders’ behavioral and emotional engagement in schoolwork. The Elementary School Journal, 108(4), 313-334.

76.

Sternberg, R. J. (1985). Beyond IQ: A triarchic theory of human intelligence, New York: Cambridge University press.

77.

Sternberg, R. J. (2010). Teaching for creativity. In R. A. Beghetto & J. C. Kaufman (Eds.), Nurturing creativity in the classroom (pp. 394-414). New York: Cambridge University Press.

78.

Sternberg, R. J., & Lubart, T. I. (1996). Investing in creativity. American psychologist, 51(7), 677- 688.

79.

Sternberg, R. J., & Lubart, T. I. (1999). The concept of creativity: Prospects and paradigms. Cambridge, UK: Cambridge University press.

80.

Urban, K. K. (1996). 창의성 요소적 접근모델 (조석희 역). 인간 발달연구, 24(1), 5-27. 이화여자대학교 사범대학 인간발달연구소. (원전은 1995에 출판).

81.

World Economic Forum. (2015). New vision for education: Unlocking the potential of technology. Colony/Geneva: World Economic Forum.

82.

Wright, J. J., Sadlo, G., & Stew, G. (2006). Challenge-skills and mindfulness: An exploration of the conundrum of flow process. OTJR: Occupation, Participation and Health, 26(1), 25-32.

logo