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메뉴창의성은 급격하게 변화하고 있는 4차 산업혁명 시대에 적응하기 위해 핵심역량으로 인식되고 있으나 이를 향상시키기 위한 다양한 연구들이 진행되고 있지만, 일상적 삶에서 누구나 발휘할 수 있는 일상적 창의성에 관한 연구는 드물게 이루어지고 있다. 선행연구들을 바탕으로 일상적 창의성에 영향을 미치는 변인들을 마음챙김, 학습몰입, 자기결정성 동기로 선정하였고, 이들의 상관을 확인하였다. 그리고 자기결정성 동기와 일상적 창의성의 관계에서 마음챙김과 학습몰입의 매개효과들을 검증하였다. 경기도 Y시, B시 소재 일반계고등학교에 재학 중인 고등학생 185명을 대상으로 임의 표집으로 조사하였으며, 자기 보고식 설문지 자료를 수집하였고 성실하게 답한 170명의 학생들의 자료를 분석하였다. 분석결과 자기결정성 동기와 일상적 창의성 관계에서 마음챙김과 학습몰입이 각각 매개효과가 있는 것으로 나타났으며, 자기결정성 동기와 일상적 창의성의 관계에서 이중 매개효과를 검증한 결과 학습몰입을 거쳐 마음챙김으로 가는 부분 이중 매개효과가 있음이 확인되었다. 이 연구결과에 따라, 본 연구의 의의와 제한점, 후속 연구를 위한 제언을 논의하였다.
Creativity is perceived as a core competency to adapt in the fourth Industrial Revolution. Numerous on- going researches seek its improvement, but everyday creativity is excluded from them. Based on the conducted precedent researches, mindfulness, learning flow, and self-determination motivation are selected as variables and analyzed for their correlations that influence everyday creativity. Mindfulness and learning flow are selected to verify the mediation effects in the relationship between self-determination motivation and the everyday creativity. This research analyzed the results of current 170 public high school students. As a result, there is a mediation effect on each mindfulness and learning flow in correlation of self-determination motivation and everyday creativity. Also, it confirms that there is a double mediation effect going from learning flow reaching out to mindfulness in the relation between self-determination motivation and everyday creativity. Its significance and the limitation of this experiment are proposed for the further discussion of studies.
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