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메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구는 초심 수퍼바이저를 위한 교육내용을 도출하고, 교육요구도를 알아보기 위한 목적으로 수행되었다. 이를 위해 국내⋅외 출판된 수퍼바이저 교육에 관한 문헌고찰 및 관련 자료를 통해 교육내용 31개를 추출하였고, 10명의 숙련 수퍼바이저 전문가 패널의 합의 과정을 도출하기 위해 Lawshe의 내적타당도 공식을 활용하여 항목별 CVR(Content Validity Ratio)을 산출한 후 12개의 교육내용을 최종 선정하였다. 다음으로 교육요구도를 알아보기 위해 90명의 초심 수퍼바이저들을 대상으로 중요도와 수행도를 평가하여, 교육내용의 우선순위를 확인하였다. 연구 결과, 숙련 수퍼바이저들은 ‘수퍼비전 관계’, ‘수퍼바이저의 성찰’, ‘수퍼바이지 발달 수준에 따른 교수법’, ‘수퍼비전 윤리 규정 이해’와 ‘수퍼바이저 역할’ 등을 중요한 교육내용으로 보았다. 최종 우선순위 확인 결과, 초심 수퍼바이저들은 ‘수퍼바이지 발달 수준 이해 및 평가’, ‘수퍼바이저 역할’과 ‘수퍼비전 윤리 및 법적 이슈에 대한 대처’ 순으로 교육의 필요성을 인식하는 것으로 확인되었다. 마지막으로 주요 결과에 대한 시사점을 논의하고, 연구의 제한점 및 의의와 추후 연구를 위한 제언을 제시하였다.
The purpose of this study was to identify the needs of novice supervisors and educational factors impacting the effectiveness of supervisor training. To this end, we extracted the contents of supervisor education methods by reviewing relevant publications in Korea and abroad, and gathered input from expert supervisors. The results of the review indicated that key educational content included: the supervision relationship; supervisor’s self-reflection; teaching according to the supervisee’s development level; understanding of supervision ethics; and the supervisory role. Supervisors identified the need for educational content including: understanding and evaluating the level of supervisory development; the supervisor’s role; and coping with supervisory ethics and legal issues. Implications for supervisory education and limitations of the study are presented.
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