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메뉴본 연구는 대학생의 부정적 및 긍정적 평가에 대한 두려움이 사회불안에 미치는 영향에서 자기은폐의 매개효과와 정서적 지지의 조절효과를 포함하는 조절된 매개효과를 확인하고자 하였다. 이를 위해 서울, 경기, 인천 소재 대학교에 재학 중인 422명의 대학생을 대상으로 온라인 설문을 실시하였고, SPSS 21.0 및 SPSS Macro PROCESS를 이용하여 연구가설을 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 부정적 및 긍정적 평가에 대한 두려움은 자기은폐와 사회불안과 유의한 정적상관을 나타냈고, 자기은폐도 사회불안과 유의한 정적상관을 나타냈다. 그러나 정서적 지지는 부정적 및 긍정적 평가에 대한 두려움, 자기은폐, 그리고 사회불안과 유의한 부적상관을 나타냈다. 둘째, 자기 은폐의 매개효과 검증 결과, 부정적 및 긍정적 평가에 대한 두려움과 사회불안 간의 관계에서 자기은폐의 매개효과가 유의하였다. 셋째, 긍정적 평가에 대한 두려움과 자기은폐 간의 관계를 정서적 지지가 조절하였다. 넷째, 긍정적 평가에 대한 두려움이 자기은폐를 통해 사회불안에 미치는 간접효과는 정서적 지지에 의해 조절되었다. 끝으로 본 연구에 대한 의의와 제한점 및 후속 연구를 위한 제언을 논의하였다.
This study examined the moderated mediation effect of emotional support on the influence of fear of negative/positive evaluation and self-concealment on social anxiety in college students. Participants were 422 college students in Seoul, Gyeonggi-do, and Incheon who completed an online survey. The results indicated that fear of negative and positive evaluation had significant positive correlations with self-concealment and social anxiety. Self-concealment had a significant positive correlation with social anxiety. However, emotional support showed significant negative correlations with fear of negative/positive evaluation, self-concealment, and social anxiety. Additionally, self-concealment partially mediated the relationship between fear of negative/positive evaluation and social anxiety. Whereas, emotional support moderated the relationship between fear of positive evaluation and self-concealment. Finally, the indirect effect of fear of positive evaluation through self-concealment on social anxiety was moderated by emotional support. Based on these results, implications and limitations of the study are presented.
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