바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

트랜스젠더와 젠더비순응 내담자의 상담 경험

The Counseling Experiences of Transgender and Gender Nonconforming Clients

초록

본 연구는 트랜스젠더 및 젠더비순응(TGNC) 내담자가 상담 과정에서 어떤 경험을 하는지 심층적으로 이해하고자 하였다. 이를 위해 2회기 이상 상담을 받은 TGNC 9명을 대상으로 비구조화된 심층 면접을 실시하였고, 그 자료를 Colaizzi의 현상학적 연구방법으로 분석하였다. 분석 결과, 용기를 내서 상담에 찾아가기, 상담에서 나를 드러내기, 치료적 관계를 통해 위로받고 치유됨, 나에 대한 성찰을 통해 성장하고 변화함, 상담 및 상담자에 대해 가지고 있던 기대가 좌절됨, 아쉬움을 가지고 상담을 마무리 함 등의 6개 범주, 16개의 주제묶음, 54개의 주제가 도출되었다. 참여자들은 상담 참여를 결정한 후 자신의 정체성에 대해 수용적이고 지지적인 상담자를 찾기 위해 적극적인 노력을 기울였으며, 상담을 시작한 후에는 상담자가 자신의 정체성에 대해 이해하려는 노력을 보일 때, 상담자와의 신뢰를 더 잘 형성하고 상담을 안전한 공간으로 인식하는 모습을 보였다. 연구 결과를 토대로, TGNC 내담자에게 윤리적이고 효과적인 상담을 제공하기 위해 상담자가 지녀야 할 지식, 태도 등을 논의하였다.

keywords
Transgender, Gender nonconforming, TGNC, Counseling Experiences, Phenomenological Study, 트랜스젠더, 젠더비순응, TGNC, 상담경험, 현상학적 연구

Abstract

This study aimed to explore the counseling experiences of transgender and gender nonconforming(TGNC) individuals. In-depth semi-structured interviews were conducted with nine individuals who identify as TGNC. The data were analyzed using Colaizzi’s phenomenological method. Six main categories, sixteen theme clusters, and fifty-four themes were identified. The six categories were: considering counseling, revealing myself to counselors, empowered and healed through the therapeutic relationship, making positive changes and growing up, frustrated expectations of counselors and counseling, and ending counseling with some regrets. Participants reported actively seeking TGNC-affirmative counselors. Importantly, counselors’ TGNC affirmative approach and knowledge of TGNC-related issues played a critical role in participants’ willingness to place their trust in counselors and their perception of counseling as safe. Implications for how counselors can provide more effective services to TGNC clients are discussed.

keywords
Transgender, Gender nonconforming, TGNC, Counseling Experiences, Phenomenological Study, 트랜스젠더, 젠더비순응, TGNC, 상담경험, 현상학적 연구

참고문헌

1.

공춘옥, 정윤경, 박수영 (2018). 성소수자(LGB)의 상담경험에 대한 현상학적 연구. 질적탐구, 4(4), 197-232.

2.

김민제 (2020. 1. 16). 국내 최초 ‘트랜스젠더 군인’ 탄생에 군인권센터 ‘복무 이어갈 수 있게 해야. 한겨레. Retrieved from http://www.hani.co.kr/arti/society/society_general/924653.html

3.

김분한, 김금자, 박인숙, 이금재, 김진경, 홍정주, 이희영 (1999). 현상학적 연구방법의 비교고찰. 대한간호학회지, 29(6), 1208- 1220.

4.

문수정, 김계현 (2012). 추천자의 유사성에 따른 상담에 대한 태도 형성과정 비교분석. 상담학연구, 13(5), 2067-2084.

5.

박수영, 공춘옥, 정윤경 (2018). 동성애자 및 양성애자 내담자의 상담참여 결정요인에 대한 인식. 상담학연구, 19(3), 367-383.

6.

박지훈, 이 진 (2013). 성소수자에 대한 미디어의 시선: 텔레비전에 나타난 홍석천과 하리수의 이미지 유형을 중심으로. 미디어, 젠더 & 문화, 28, 5-42.

7.

박한희 (2018). 트랜스젠더 트랜지션 의료의 건강보험 보장에 대한 소고. 공익과 인권, 18, 191-235.

8.

손인서, 이혜민, 박주영, 김승섭 (2017). 트랜스젠더의 의료적 트랜지션과 의료서비스 이용: 사회적 낙인과 의료적 주변화. 한국사회학, 51(2), 155-189.

9.

신경희, 강미옥 (2014). 성소수자에 대한 예비교사의 인식변화 연구. 교사교육연구, 53(4), 723-739.

10.

원숙연 (2017). 이주외국인과 성소수자에 대한 ‘사회적 관용’의 구조와 정책적 함의: 탐색적 비교연구. 한국행정학보, 51(3), 225- 256.

11.

이근호 (2007). 질적 연구방법론으로서의 현상학-독특성과 보편성 사이의 변증법적 탐구 양식-. 교육인류학연구, 10(2), 41-64.

12.

이남인 (2014). 현상학과 질적연구. 서울: 한길사.

13.

이남인 (2019). 현상학적 질적연구 심사자를 위한 현상학과 질적연구. 질적연구, 20(1), 1-14.

14.

이민정 (2015). 한국에서 성 소수자에 대한 기독교상담사의 인식에 관한 현상학적 연구. 서울여자대학교 대학원 석사학위논문.

15.

이정빈 (2018). 질적 연구 방법과 상담 심리학. 서울: 학지사.

16.

이현주 (2005). 노인부부가구에서 치매배우자를 돌보는 남편의 수발경험에 관한 연구. 이화여자대학교 박사학위논문.

17.

이호림, 이혜민, 윤정원, 박주영, 김승섭 (2015). 한국 트랜스젠더 의료접근성에 대한 시론. 보건사회연구, 35(4), 64-94.

18.

장서연, 김정혜, 김현경, 나영정, 정현희, 류민희 등 (2014). 성적지향․성별지향성에 따른 차별 실태조사. 서울: 국가인권위원회.

19.

조정은 (2016). 성소수자 미혼모의 미술치료 경험에 대한 내러티브 탐구: 그림책 만들기 미술치료. 차의과대학교 미술치료 대학원 석사학위논문.

20.

한국상담심리학회 (2018). 상담심리사 윤리강령. Retrieved from http://www.krcpa.or.kr/ sub01_5.asp?menuCategory=1

21.

American Counseling Association. (2010). Competencies for counseling with transgender clients. Journal of LGBT Issues in Counseling, 4(3-4), 135-159.

22.

American Psychological Association. (2015). Guidelines for Psychological Practice with Transgender and Gender Nonconforming People. American Psychologist, 70(9), 832-864.

23.

American Psychological Association. (2019). Publication manual of the American Psychological Association. (7th ed.). Washington, DC: American Psychological Association

24.

American Psychological Association & National Association of School Psychologists. (2015). Resolution on gender and sexual orientation diversity in children and adolescents in schools. Retrieved from https://www.apa.org/about/ policy/orientation-diversity

25.

Becerra-Culqui, T. A., Liu, Y., Nash, R., Cromwell, L., Flanders, W. D., Getahun, D., ... & Quinn, V. P. (2018). Mental Health of transgender and gender nonconforming youth compared with their peers. Pediatrics, 141(5), e20173845.

26.

Berke, D. S., Maples-Keller, J. L., & Richards, P. (2016). LGBTQ perceptions of psychotherapy: A consensual qualitative analysis. Professional Psychology: Research and Practice, 47(6), 373- 382.

27.

Bess, J. A., & Stabb, S. D. (2009). The experiences of transgenered persons in psychotherapy: Voices and recommendations. Journal of Mental Health Counseling, 31(3), 263-282.

28.

Bieschke, K. J., McClanahan, M., Tozer, E., Grzegorek, J. L., & Park, J. (2000). Programmatic research on the treatment of lesbian, gay, and bisexual clients: The past, the present, and the course for the future. In R. M. Perez, K. A. DeBord, & K. J. Bieschke (Eds.), Handbook of counseling and psychotherapy with lesbian, gay, and bisexual clients (pp. 309-335). American Psychological Association.

29.

Bockting, W. O., Miner, M. H., Romine, R. E., Hamilton, A., & Coleman, E. (2013). Stigma, mental health, and resilience in an online sample of the US transgender population. American Journal of Public Health, 103(5), 943-951.

30.

Bowers, R., Plummer, D., & Minichiello, V. (2005). Homophobia in counselling practice. International Journal for the Advancement of Counselling, 27, 471-489.

31.

Colaizzi, P. F. (1978). Psychological research as the phenomenologist views it. In Valle, R. S., & King, M. (1978). Existential phenomenological alternatives for psychology. NY: Oxford university Press.

32.

Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. LA: Sage publications.

33.

Dukes, S. (1984). Phenomenological methodology in the human sciences. Journal of Religion and Health, 23(3), 197-203.

34.

Elder, A. B. (2016). Experiences of older transgender and gender nonconforming adults in psychotherapy: A qualitative study. Psychology of Sexual Orientation and Gender Diversity, 3(2), 180-186.

35.

Fassinger, R. E., & Arseneau, J. R. (2007). “I’d rather get wet than be under that umbrella”: Differentiating the experiences and identities of lesbian, gay, bisexual and transgender people. In K. J. Bieschke, & R. M. Perez & K. A. Debord (Eds.), Handbook of counseling and psychotherapy with lesbian, gay, bisexual, and transgender clients (pp.19-49). Washington D C: American Psychological Association.

36.

Garofalo, R., Deleon, J., Osmer, E., Doll, M., & Harper, G. W. (2006). Overlooked, misunderstood and at-risk: Exploring the lives and HIV risk of ethnic minority male-to-female transgender youth. Journal of Adolescent Health, 38(3), 230-236.

37.

Grant, J. M., Mottet, L., Tanis, J. E., Harrison, J., Herman, J., & Keisling, M. (2011). Injustice at every turn: A report of the National Transgender Discrimination Survey. Retrieved from National LGBTQ Taskforce website:http://www.thetaskforce.org/static_html/downloads/reports/reports/ntds_ full.pdf

38.

Grossman, A. H., & D’augelli, A. R. (2006). Transgender youth: Invisible and vulnerable. Journal of Homosexuality, 51(1), 111-128.

39.

Halling, S., & Nill, J. D. (1995). A brief history of existential-phenomenological psychiatry and psychotherapy. Journal of Phenomenological Psychology, 26(1), 1-45.

40.

Hendricks, M. L., & Testa, R. J. (2012). A conceptual framework for clinical work with transgender and gender nonconforming clients: An adaptation of the Minority Stress Model. Professional Psychology: Research and Practice, 43(5), 460-467.

41.

Hunt, J. (2014). An initial study of transgender people’s experiences of seeking and receiving counselling or psychotherapy in the UK. Counselling and Psychotherapy research, 14(4), 288-296.

42.

Israel, T., Gorcheva, R., Burnes, T. R., & Walther, W. A. (2008). Helpful and unhelpful therapy experiences of LGBT clients. Psychotherapy Research, 8(3), 294-305.

43.

Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. CA: Sage Publications.

44.

Mardell, A. (2016). The ABC’s of LGBT+, FL: Mango Media.

45.

McCullough, R., Dispenza, F., Parker, L. K., Viehl, C. J., Chang, C. Y., & Murphy, T. M. (2017). The counseling experiences of transgender and gender nonconforming clients. Journal of Counseling & Development, 95(4), 423-434.

46.

Meyer, I. H. (2013). Prejudice, social stress, and mental health in lesbian, gay, and bisexual populations: Conceptual issues and research evidence. Psychology of Sexual Orientation and Gender Diversity, 1(S), 3-26.

47.

Moustakas, C. (1994). Phenomenological research methods. CA: Thousand Oaks.

48.

Nadal, K. L. (2013). Contemporary perspectives on lesbian, gay, and bisexual psychology. That’s so gay! Microaggressions and the lesbian, gay, bisexual, and transgender community. Washington, D. C: American Psychological Association.

49.

Polkinghorn, D. E. (1989). Phenomenological research methods in existential-phenomenological perspective in psychology. MA: Springer.

50.

Rachlin, K. (2002). Transgender individuals’ experiences of psychotherapy. International Journal of Transgenderism, 6(1).

51.

Shipherd, J. C., Green, K. E., & Abramovitz, S. (2010). Transgender clients: Identifying and minimizing barriers to mental health treatment. Journal of Gay & Lesbian Mental Health, 14(2), 94-108.

52.

Sue, D. W. (2010). Microaggressions in everyday life: Race, gender, and sexual orientation. NJ: John Wiley.

logo