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작업동맹과 상담단계에 따른 상담자 개입과 청소년 내담자의 정서체험

Counselor’s Interventions and Emotional Experiences of Adolescent Clients in Accordance with Working Alliance And Counseling Phases

초록

본 연구의 목적은 청소년 내담자의 정서변화에 주목하여, 작업동맹과 상담단계의 맥락 안에서 청소년 내담자의 정서체험을 촉진하는 상담자 개입에 관해 깊이 있게 살펴보는 것이다. 10회기의 제한상담으로 진행되었으며, 청소년 내담자 16명을 대상으로 하였다. 상담자 개입과 청소년 내담자 정서체험의 분석을 위하여 상담초기, 상담중기, 상담후기 축어록 48개를 평정하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 작업동맹 고저집단에 따른 상담자 개입 비율에서 작업동맹이 높은 집단은 ‘감정반영’, ‘도전’, ‘해석’이 더 높은 비율로 사용된 반면, 작업동맹이 낮은 집단은 ’폐쇄형 질문‘을 더 많이 사용하는 것으로 나타났다. 둘째, 상담단계에 따른 상담자 개입비율 간의 차이를 검증하였다. 작업동맹이 높은 집단에서 상담단계에 따라 ’도전‘과 ’직접 안내‘가 통계적으로 유의미하였다. 셋째, 상담중기와 상담후기에서는 작업동맹이 높은 집단이 낮은 집단에 비하여 정서체험 수준이 높은 것으로 나타났다. 본 연구의 의의와 한계점에 대하여 논의하였다.

keywords
청소년 상담, 상담자 개입, 내담자 정서체험, 작업동맹, 상담과정, adolescent counseling, Counselor's intervention, Client's emotional experiencing, Working alliance, Counseling process

Abstract

Efforts were made to carefully verify interventions by a counselor and the level of emotional experiencing within the context of this type of working alliance. In particular, counseling to affect emotional change among clients was focused on. Counseling was conducted in 10 sessions with regard to 16 clients. Important results of the study are as follows. First, efforts were made to understand if there are statistically significant differences in the ratios of the counselor’s interventions according to low and high working alliance groups and counseling phases. Second, Verification was performed to know if there were statistical differences in the ratios of the counselor’s interventions according to counseling phases, and the high working alliance group. Third, if there were differences in the level of clients’ emotional experiencing according to working alliance groups and counseling phases. This study ends with discussion of the result, the implications of results.

keywords
청소년 상담, 상담자 개입, 내담자 정서체험, 작업동맹, 상담과정, adolescent counseling, Counselor's intervention, Client's emotional experiencing, Working alliance, Counseling process

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