바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

일본의 독서교육에서 학교도서관의 의미 - 학생들의 관점을 중심으로 -

The Meanings of School Libraries in Japanese Reading Education: from the Viewpoints of Students

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2010, v.41 no.1, pp.187-209
https://doi.org/10.16981/kliss.41.1.201003.187
윤유라 (츠쿠바대학교)
이제환 (부산대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

이 연구의 목적은 일본의 독서교육에 있어 학교도서관이 갖는 의미를 정책적이고 제도적인 관점에서 살펴보고 그 특징과 문제점에 대해 논의하는데 있다. 이 연구에서는 특히, 일본 학생들의 독서행태에 주목하면서 그들의 관점에서 일본의 학교도서관을 기반으로 한 독서교육 정책이 안고 있는 문제점에 대해 접근하면서, 학교도서관을 명실상부한 독서교육의 주체로 만들려면 무엇을 어떻게 해야 하는지에 대해 정책적 그리고 실천적 방안을 제시하고 있다. 논의에 필요한 데이터는 문헌조사와 관련자들과의 심층면담, 그리고 일본의 수도권에 위치한 5개의 고등학교를 방문하여 학생들을 대상으로 한 관찰조사와 설문조사를 통해 수집하였다.

keywords
School Library Policy in Japan, Reading Education Policy in Japan, School Library in Japan, School Librarian in Japan, Teacher Librarian in Japan, School Library Policy in Japan, Reading Education Policy in Japan, School Library in Japan, School Librarian in Japan, Teacher Librarian in Japan, 일본의 독서교육, 일본의 독서정책, 일본의 학교도서관, 일본의 학교도서관정책

Abstract

The purpose of this study is to analyze the meanings of school libraries in Japanese reading education. An emphasis was on analyzing both strength and weakness of Japanese school library policies and reading education programs from the viewpoints of Japanese students. Employed to collect the data were a comprehensive literature survey, focus interviews with 23 school librarians, and a survey with 404 Japanese students. The major finding of this study is that the current Japanese school library policy is not adequate enough to make its reading education be successful, and in particular, it has serious flaws with the educational system of school librarians as well as the school library staffing system itself.

keywords
School Library Policy in Japan, Reading Education Policy in Japan, School Library in Japan, School Librarian in Japan, Teacher Librarian in Japan, School Library Policy in Japan, Reading Education Policy in Japan, School Library in Japan, School Librarian in Japan, Teacher Librarian in Japan, 일본의 독서교육, 일본의 독서정책, 일본의 학교도서관, 일본의 학교도서관정책

참고문헌

1.

黒澤 浩 外, 新․こどもの本と読書の事典(東京 : ポプラ社, 2004), pp.187-188.

2.

4) 日本図書館情報学会研究委員会編, 学校図書館メディアセンター論の構築に向けて(東京 : 勉誠出版, 2005), pp.115-134.

3.

滑川道夫編, 学校の読書指導(東京 : 国土社, 1978), pp.180-254.

4.

滑川道夫, 坂本一郎, 読書相談(東京: 牧書店, 1952), pp.47-141.

5.

塩見昇 外, 学校図書館メディア読書教育(東京 : 教育史料出版者, 2007), p.148.

6.

7) 全国学校図書館協議会必読図書委員会編, 何をどう読ませるか(東京 : 全国SLA, 2000), p.4.

7.

9) 黒古一夫, 山本順一編, 読書と豊かな人間性(東京 : 学問社, 2007), p.41.

8.

有元秀文, PISAに対応できる 「国際的な読解力」 を育てる新しい読書教育の方法(東京 : 少年写真新聞社, 2009), pp.13-50.

9.

文部科学省, 都道府県及び市町村における「子ども読書活動推進計画」 の策定状況に関する調査結果について, 2009, [cited 2010. 1. 30].

10.

塩見昇, 学校図書館職員論(東京 : 教育史料出版会, 2002), pp.42-71.

11.

図書館情報学ハンドブック編集委員会編, 図書館情報ハンドブック第2版(東京 : 丸善社, 1999), p.137.

12.

文部科学省, 平成20年度 「学校図書館の現状に関する調査」 の結果について, 2009, [cited 2010. 2. 1].

13.

日本図書館協会図書館年鑑編集, 日本図書館年鑑(東京 : 日本図書館協会, 2008), pp.759-761.

14.

21) 朝読書推進協議会,, <http://www1.e-hon.ne.jp> [cited 2010. 2. 21].

15.

学校図書館協議会研究․調査部, “第55回学校読書調査報告,” 学校図書館, Vol.709(November 2009), pp.13-17.

한국도서관·정보학회지