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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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일본의 독서교육에서 학교도서관의 의미 - 학생들의 관점을 중심으로 -

The Meanings of School Libraries in Japanese Reading Education: from the Viewpoints of Students

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2010, v.41 no.1, pp.187-209
https://doi.org/10.16981/kliss.41.1.201003.187
윤유라 (츠쿠바대학교)
이제환 (부산대학교)

초록

이 연구의 목적은 일본의 독서교육에 있어 학교도서관이 갖는 의미를 정책적이고 제도적인 관점에서 살펴보고 그 특징과 문제점에 대해 논의하는데 있다. 이 연구에서는 특히, 일본 학생들의 독서행태에 주목하면서 그들의 관점에서 일본의 학교도서관을 기반으로 한 독서교육 정책이 안고 있는 문제점에 대해 접근하면서, 학교도서관을 명실상부한 독서교육의 주체로 만들려면 무엇을 어떻게 해야 하는지에 대해 정책적 그리고 실천적 방안을 제시하고 있다. 논의에 필요한 데이터는 문헌조사와 관련자들과의 심층면담, 그리고 일본의 수도권에 위치한 5개의 고등학교를 방문하여 학생들을 대상으로 한 관찰조사와 설문조사를 통해 수집하였다.

keywords
School Library Policy in Japan, Reading Education Policy in Japan, School Library in Japan, School Librarian in Japan, Teacher Librarian in Japan, School Library Policy in Japan, Reading Education Policy in Japan, School Library in Japan, School Librarian in Japan, Teacher Librarian in Japan, 일본의 독서교육, 일본의 독서정책, 일본의 학교도서관, 일본의 학교도서관정책

Abstract

The purpose of this study is to analyze the meanings of school libraries in Japanese reading education. An emphasis was on analyzing both strength and weakness of Japanese school library policies and reading education programs from the viewpoints of Japanese students. Employed to collect the data were a comprehensive literature survey, focus interviews with 23 school librarians, and a survey with 404 Japanese students. The major finding of this study is that the current Japanese school library policy is not adequate enough to make its reading education be successful, and in particular, it has serious flaws with the educational system of school librarians as well as the school library staffing system itself.

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