바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

다문화서비스 담당사서에게 요구되는 문화적 역량의 내용체계에 관한 연구

Components of Cultural Competency for Multicultural Services Librarians

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2014, v.45 no.4, pp.253-276
https://doi.org/10.16981/kliss.45.4.201412.253
이연옥 (부산대학교)
장덕현 (부산대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

최근 한국사회에 외국인근로자, 결혼이주여성, 유학생 등 이주민의 수가 증가하면서 문헌정보학 분야는 새로운 도전에 직면하고 있다. 이주민의 증가는 문헌정보전문직으로 하여금 다양한 문화적 배경을 가진 이주민에게 적절하며 효과적인 서비스를 제공하기 위한 새로운 역량을 개발할 것을 요구한다. 이에, 이 연구에서는 다문화시대, 사서에게 요구되는 역량을 문화적 역량이라는 관점에서 고찰해 보았다. 구체적으로 다문화서비스 담당 사서에게 요구되는 문화적 역량이란 무엇이며, 그 구성요소는 무엇인지 등 사서의 문화적 역량에 대한 내용 체계를 검토하였다. 이를 위해 문헌연구와 다문화서비스를 이행하고 있는 사서, 다문화전문가와의 인터뷰를 통해 관련 데이터를 확보하였다. 연구결과, 사서에게 필요한 문화적 역량은 다문화에 대한 태도, 다문화에 대한 지식, 다문화에 대한 기술이라는 3가지로 구분되었으며, 그 세부적 요소로서 다문화 태도, 다문화구성원에 대한 지식, 다문화서비스에 대한 지식, 장서‧서비스‧프로그램 개발, 서비스전달, 언어의 다양성, 교육 및 인력개발 부문이 제시되었다.

keywords
Cultural competency, Librarians competency, Immigrant services, Multicultrual services, Multicultrual society, 문화적 역량, 사서 역량, 이주민서비스, 다문화서비스, 다문화사회

Abstract

The diversification of Korean society with a large influx of migrant workers, international marriages, and international students calls for an attention to the importance of cultural competence of Library and Information Science sector in order to respond effectively and appropriately to the needs of immigrants who have diverse cultural backgrounds. In regard to these circumstances, this study is designed to develop the components of cultural competency needed by librarians. For this, this study collected its data through literatures review and interviews with librarians who are implementing services for immigrants in multicultural libraries and with experts who have experienced researches based multicultural services or involved with the management of multicultural families and migrant workers. As a result, the cultural competency components emerging from literatures review and interviews were divided into three parts ; multicultural attitude, multicultural knowledge and multicultural skills. And detailed components of three parts of cultural competency were specifically multicultural attitude, knowledge of multicultural groups, knowledge of multicultural services, development of collections, programs, and services, service delivery, language diversity, and professional education and workforce diversity.

keywords
Cultural competency, Librarians competency, Immigrant services, Multicultrual services, Multicultrual society, 문화적 역량, 사서 역량, 이주민서비스, 다문화서비스, 다문화사회

참고문헌

1.

김연희. 2007. 한국 사회의 다문화화와 사회복지분야의 문화적 역량. 사회복지연구, 35(3) : 117-144.

2.

김정효. 2011. 교사의 다문화역량의 강화방안 연구: 미술교과를 중심으로. 문화예술교육연구, 6(1): 71-97.

3.

노지현. 2012. 한국 도서관계의 다문화 서비스 방향 모색. 한국도서관․정보학회지, 43(2): 5-27.

4.

노충래, 김정화. 2011. 다문화복지 실무자의 문화적 역량 척도 개발 및 타당화. 한국사회복지학, 63(2): 207-231.

5.

박명희, 김경식. 2012. 다문화교육 강좌를 통한 예비교사들의 다문화 역량 변화. 다문화교육연구, 5(1): 155-175.

6.

신성자. 2013. 다문화사회로의 진입에 따른 사회복지사들의 문화적 역량 제고방안. 사회과학담론과 정책, 6(2): 61-88.

7.

양수연, 차미경. 2011. 공공도서관의 다문화서비스 모형 개발에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 45(1): 311-332.

8.

윤갑정, 김미정. 2010. 다문화시대 유아교사에게 요구되는 문화적 역량의 구성요인에 관한 연구. 유아교육연구, 30(3): 169-179.

9.

이경란, 한복희. 2009. 공공도서관의 다문화서비스 운영에 관한 연구. 사회과학연구(충남대학교사회과학연구소), 20(2): 47-74.

10.

이병준, 2007. 다문화역량이란 무엇인가. 한국교육사상연구회 학술논문집, 37: 1-11.

11.

이연옥, 장덕현. 2013. 공공도서관의 이주민서비스 전략 연구. 한국도서관․정보학회지, 44(1): 357-384.

12.

이영석. 2007. 다문화시대 현장유아교육의 나아갈 길. 미래유아교육학회지, 14(1): 55-75.

13.

이원재 외. 2012. 보건의료서비스 인력의 국제화 역량 강화 방안 연구용역. 서울: 보건복지부.

14.

조용완, 이수상. 2011. 국내 다국어/다문화 도서관 서비스에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 42(1): 269-297.

15.

조용완. 2007. 이주민을 위한 국내 도서관 서비스의 현황 분석. 한국도서관․정보학회지, 38(2): 245-269.

16.

최명민 외. 2009. 문화적 다양성과 사회복지. 서울: 학지사.

17.

최소연. 2010. 원조전문직을 위한 문화적 역량 척도개발 연구. 한국지역사회복지학, 35: 23-35.

18.

최원희, 최혜지, 최연선. 2008. 다문화적 환경변화에 따른 사회복지실천현장의 문화적 유능감 실태.한국지역사회복지학, 26: 89-113.

19.

최혜지. 2011. 다문화 실천인력의 다문화 경험과 문화적 역량에 대한 탐색적 고찰. 정신보건과사회사업, 37: 405-436.

20.

한윤옥 외. 2009. 다문화가정을 위한 도서관서비스 현황 및 문제점에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 43(1): 135-160.

21.

Alire, Camila A. 2001. “The New Beginnings Program.” Journal of Library Administration, 33(1): 21-30.

22.

Allard, Suzie and Mehra, Bharat and Qayyum, M. Sim. 2007. “Intercultural Leadership Toolkit for Librarians: Building Awareness to Effectively Serve Diverse Multicultural Populations.” Education Libraries, 30: 5–12.

23.

Brown, M. R.. 2007. “Educating all students: creating culturally responsive teachers, classrooms, and schools.” Intervention in School and Clinic. 43(1): 57-62.

24.

Campinha-Bacote. 2002, “The Process of Cultural Competence in the Delivery Health care Services: A Model of Care.” Journal of Transcultrual Nursing, 13(3): 181-184.

25.

Cross, Terry L. et al. 1989. Towards a culturally competent system of care. Washington, DC: Georgetown University Child Development Center.

26.

Elturk, Ghada. 2003. “Diversity and Cultural Competency.” Colorado Libraries, 29: 5-7.

27.

Epsteins and Hunder. 2002. “Defining and Assessing Professional Competence.” Journal Of the American Medical Association, 287(2): 226-235.

28.

GŒerea, Salvador and Frazo, Edward. 2000. “Latinos and Librarianship.” Library Trends, 49: 138–81.

29.

Han, Suck Sil. 2007. “Implication for Preservice Teacher Education Based on Multicultural Education.” Journal of Future Early Childhood Education, 14(1): 29-53.

30.

Lum, Doman. 2007. Culturally Competent Practice: a Framework for Understanding Diverse Groups and Justice Issues, 3rd ed. (Belmont, CA: Brooks/Cole).

31.

Mestre, Lori S. 2010. “Librarians Working with Diverse Populations: What impact does cultural competency training have on their efforts?.” The Journal of Academic Librarianship, 36(6): 479-488.

32.

Orange, Satia M. and Osborne, Robin. 2004. “From Outreach to Equity: an Introduction.” American Libraries, 35(6): 46–51.

33.

Overall, Patricia Montiel. 2009. “Cultural Competence: a Conceptual Framework for Library and Information Science Professionals.” Library Quarterly, 79(2): 175-204.

34.

Press, Nancy Ottmann and Diggs-Hobson, Mary. 2005, “Providing Health Information to Community Members Where They Are: Characteristics of the Culturally Competent Librarian.” Library Trends, 53: 397–410.

35.

Robinson, D. T. & Morris, J. R.. 2000. “Multicultural Counseling: Historical Context and Current Training Considerations.” The Western Journal of Black Studies, 24: 239-253.

36.

Schim, S. M. et al. 2005. “Cultural Competence Among Ontario and Michigan Healthcare Providers.” Journal of Nursing Scholarship, 37(4): 354-360.

37.

Shachaf, Pnina and Snyder, Mary. 2007. “The Relationship Between Cultural Diversity and User Needs in Virtual Reference Service.” The Journal of Academic Librarianship, 33(3): 36-367.

38.

Shorter-Gooden, Kumea. 2013. “The Culturally Competent Organization.” Library Quarterly, 83(3): 207-211.

39.

Sue, Derald Wing. 2006. Multicultural Social Work Practice. New York : John Wiley & Sons, Inc..

40.

Trumbull, Elise and Pacheco, Naria. 2005. Leading With Diversity: Cultural Competencies for Teacher Preparation and Professional Development, <http://www.brown.edu/ academics/education-alliance/publications?keys=diversity>[cited 2014. 8. 30].

41.

Villegas, A. M & Lucas, T., 2002. “Preparing Culturally Responsive Teachers: Rethinking the Curriculum.” Journal of Teacher Education, 53(1): 20-32.

42.

Weaver, Hilary. 2005. Explorations in Cultural competence: Journeys to the Four Directions (Belmont, CA: Thomson).

한국도서관·정보학회지