바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

아동의 독서태도 검사도구 개발

Development of the Reading Attitudes Test Tool for Children

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2016, v.47 no.2, pp.329-358
https://doi.org/10.16981/kliss.47.2.201606.329
박주현 (전남대학교)

초록

이 연구는 아동의 독서태도를 다양한 측면에서 측정할 수 있는 검사도구를 개발하는 데에 목적이 있다. 이에 따라 선행 독서태도 검사 도구, 독서태도 모델과 독서태도에 관한 암묵적 지식 연구를 토대로 구성요인을 설정하고 문항을 작성하였다. 검사도구의 타당도와 신뢰도 검증을 위해 초등학교 4-6학년 학생을 대상으로 1차와 2차 검사를 실시하였다. 독서태도 검사도구에 대한 탐색적 요인분석을 통해 3개의 구성요인에서 8개의 하위요인을 추출하였고, 추출된 8개의 요인은 전체변량의 66.29%를 설명하였다. 문항내적 상관계수 r값은 모든 문항에서 0.4이상으로 나타났고, 독서태도 검사도구의 Cronbach α값이 0.950으로 나타나 개발된 독서태도 검사도구의 신뢰도와 타당도가 양호함을 확인하였다. 따라서 인지, 정서, 행동의지를 독서태도 구성요인으로 하고 독서효용성과 독서효능감, 여가, 자극, 몰입, 표현, 학습, 적극성을 하위요인으로 하는 독서태도 검사도구는 아동의 독서태도에 관한 다양한 측면을 검사하기에 유용한 도구로 기능할 수 있다는 점을 제시하고 있다.

keywords
Children, Reading Attitudes, Test tool, Cognition, Affectiveness, 아동, 독서태도, 검사도구, 인지, 정서

Abstract

The purpose of this study is to develop a test tool that can be measured in various aspects for the reading attitudes of children. For that it was set the configuration based on the preceding reading attitude survey and models and tacit knowledge of attitude toward reading and wrote the questions for reading attitudes. It conducted a primary and secondary test for elementary school students in grades 4-6 to verify the validity and reliability of measurement tools. 8 factors of the reading attitudes measurement tool were extracted through exploratory factor analysis and it described 66.29% of total variable. the r-value for inter-item consistency about reading attitudes were above 0.4 on all questions. The Cronbach α-value of reliability coefficient about reading attitudes measurement tool was 0.950. Therefore Reading attitude test tool have reading usefulness, reading efficacy, leisure, stiumulation, flow, expression, study, assertiveness as sub factors of reading attitude has been shown that it can serve as a useful tool for measuring various aspects of the reading attitude for children.

keywords
Children, Reading Attitudes, Test tool, Cognition, Affectiveness, 아동, 독서태도, 검사도구, 인지, 정서

참고문헌

1.

박주현, 이명규. 2015. 독서태도 모델 개발 연구. 『한국도서관・정보학회지』, 46(4): 271-297.

2.

박주현. 2016. 독서태도에 관한 암묵적 지식 연구: 사서교사와 초등교사 및 초등학생의 인식 조사를 중심으로. 『한국도서관・정보학회지』, 47(1): 305-337.

3.

배정민. 2012. 『그림으로 이해하는 닥터배의 술술 보건의학 통계』. 서울: 한나래아카데미.

4.

변우열. 2012. 독서태도 모형 분석을 통한 독서태도 조사 설문 내용 개발. 『한국도서관・정보학회지』, 43(4): 139-159.

5.

성태제. 2004. 『문항제작 및 분석의 이론과 실제』. 서울: 학지사.

6.

옥정인. 1999. 『읽기 태도 형성에 영향을 미치는 요인 연구』. 석사학위논문, 한국교원대학교 교육대학원 국어교육전공, 1999.

7.

이병기. 2013. 길포드의 지능구조모형에 의한 정보활용능력 검사도구 개발 및 타당성 연구. 『한국문헌정보학회지』, 47(2): 181-200.

8.

정혜승. 2006. 읽기 태도 구인과 검사 도구의 요건. 『국어교육학연구』, 27: 467-492.

9.

정혜승. 2007. 읽기 태도 평가를 위한 점검표(checklists) 개발 연구: 학생과 교사의 읽기 태도에대한 인식 조사를 중심으로. 『한국초등국어교육』, 33: 272-291.

10.

최연미. 2006. 독서 평가도구에 관한 연구: 독자의 정서적 측면을 중심으로. 『한국비블리아학회지』, 17(1): 183-200.

11.

탁진국. 2007. 심리검사 개발과 평가방법의 이해, 2판. 서울: 학지사.

12.

한국출판연구소. 2015. 2015년 국민 독서실태 조사. 세종: 문화체육관광부.

13.

한철우. 2011. 거시적 독서 지도. 서울: 역락.

14.

Allport, G. W. 1954. “The Historical Background of Modern Social Psychology.” In: G. Lindzey.(ed.) Handbook of Social Psychology, 1(1): 3-56. MA: Addison-Wesley.

15.

Atwell, Nancie. 2015. In The Middle: A Lifetime of Learning About Writing, Reading, and Adolescents, 3rd ed. Portsmouth, NH : Heinemann.

16.

Davis, W. A. and L. K. Rhodes. 1993. “Denver Reading Attitude Survey.” In: Rhodes, L. K.(eds.), Literacy Assessment: A Handbook of Instruments. Portsmouth, NH : Heinemann.

17.

Engin, A. W., F. H. Wallbrown and D. H. Brown. 1978. “The Dimensions of Reading Attitude for Children in the Intermediate Grades.” Psychology in the School, 13(3): 309-316.

18.

Goodman, Y., D. Watson and C. Burke. 2005. Reading Miscue Inventory: from Evaluation to Instruction. 2nd ed, Katonah, NY: Richard C. Owen Publishers.

19.

Heathington, Betty Sue. and J. E. Alexander. 1989. “A Child-Based Observation Checklists to Assess Attitudes Toward Reading.” The reading Teacher, 31(7):761-771.

20.

Heathington, Betty Sue. 1975. The Development of Scales to Measure Attitudes Towards Reading. Doctoral Dissertation, Tennessee University.

21.

Mathewson, G. C. 1994. “Model of Attitude Influence Upon Reading and Learning to Read.” In: R. B. Ruddell, M. R. Ruddell, and H. Singer.(eds.) 4th ed. Theoretical Models and Process of Reading. Delaware: International Reading Association.

22.

McKenna, M. C. 1994. “Toward a Model of Reading Attitude Acquisition.” In: E. H. Cramer and M. Castle.(eds.) Fostering the Love of Reading: The Affective Domain in Reading Education. New Jersey: International Reading Association.

23.

McKenna M. C. and D. J. Kear. 1990. “Measuring Attitude Toward Reading: A New Tool for Teacher.” The Reading Teacher, 43(8): 626-639.

24.

OECD. 2009. PISA 2009 Assessment Framework: Key competencies in reading, mathematics and science. <http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/44455820 .pdf> [cited 2016. 2. 7.]

25.

Powell, A. 1971. Primary Reading Attitude Index with Administrator’s Direction. (ERIC Document reproduction Service No. ED 091738).

26.

Rosenberg, M. J. and C. I. Hovland. 1960. “Cognitive, Affective, and Behavioral Components of Attitude.” In: M. Rosenberg, C. Hovland, W. McGuire, R. Abelson, and J. Brehm.(eds.), Attitude Organization and Change. New Haven, CT: Yale University Press.

27.

Rowell, C. Glennon. 1972. “An Attitude Scale for Reading.” The Reading Teacher, 25(5): 442-447.

28.

Tullock-Rhody R. and J. E. Alexander. 1980. “A scale for assessing attitudes toward reading in secondary schools.” Journal of Reading, 23(7): 609-614.

29.

Vacca R. T. and J. A. Vacca. 1989. Content Area Reading. 3rd ed, Boston: Little, Brown.

한국도서관·정보학회지