본 연구에서는 교원 성과급제에 대한 사서교사의 인식과 직무만족과의 관계를 분석하였다.전 국의 초중고 사서교사를연구 대상으로 하였으며 참여 인원은 총 371명이다.연 구 결과 사서교사의 등급은 S등급 4.1%, A등급 27.5%, B등급62.5%, 성과급 제외 5.9%의 비율로 나타났다.사 서교 사의 성과급 등급이 높을수록 성과급제에 대한 만족도, 참여도, 평가 기준의 적절성, 평가 절차 및 결과의 공정성 인식이 높게 나타났다.또 한 사서교사의 성과급 등급이 높을수록직무만족 요소인 업무 관계, 인사 및 승진이 높게 나타났다결. 론 적으로 교원 성과급제에 대한 사서교사의 인식이 높을수록직무만족이 높은 것으로 나타났다이. 를 바탕으로 교원 성과급제에서 사서교사 평가에 대한 개선방안을 제안하였다.
This study is to analyze teacher librarians’ awareness about the performance-based pay system, their job satisfaction and the relationship between the two in an attempt to help make the pay system serve as catalyst in creating a positive competitive climate in the teacher community and boosting the qualifications of teacher librarian. As a result, the teacher librarians’ grades were 4.1% in S, 27.5% in A, 62.5% in B, and 5.9% in the exception of incentive. The teacher l ibrarians’ awareness of the performance-based pay system level was only 2.15 point out of 7, and their job satisfaction level was 4.60 out of 7. The teacher librarians’ were more satisfied with performance-based pay, participation, fairness of evaluation criteria, fairness of evaluation process and results. In conclusion, higher awareness of the teacher librarians’ performance incentives showed higher job satisfaction. And we might be able to suggest the improvement plan for teacher librarian evaluation in teacher performance system.
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