ISSN : 1229-0688
본 연구에서는 부모훈련프로그램을 소그룹 상담장면에 적용하여 그 효과를 개개의 부모요인에 비추어 분석하였다. 부모 양육 행동 훈련 프로그램은 선행연구(이성한, 1989, 1993, 1994, 1997; 中野․松村․浦部, 1993)에서 효과가 검증된 자료를 사용하였으며, 본 연구에서는 몇 가지 요소를 개정 혹은 추가하였다. 훈련은 주 2회씩, 4주간 총 9회 실시하였으며, 유아와 아동을 둔 8명의 어머니 그룹이 참가하였다. 훈련은 아동의 연령에 따라서 유아반, 초등반의 두 그룹으로 나누어 진행하였다. 부모교육 프로그램의 효과는 ABA디자인에 의해 검증되었으며, 부모훈련의 결과, 어머니 그룹의 지시(instruction)의 방법과 결과(consequence)의 방법의 정반응율의 신뢰도는α=.879, α=.972로 나타났다. 참가한 8명의 어머니들은 자녀의 행동에 대해서 바람직한 지시와 결과를 제공할 수 있었으며, 자녀의 언어적, 사회적 행동 발달이 향상되었다. 바람직한 부모훈련 프로그램은 개념학습, 비디오에 의한 타자 모델링 학습, 비디오에 의한 자기모델링 학습, 어머니의 실습에 대해 주어지는 피이드백, 그리고 가정학습이 효과적이었다.
The purpose of this study is to training parents for paraprofessional to teach and improve there children's behavior problem. This program is behavioral training program for to children with developmental problem. This program is fully tested throughout recent 10 years in the several studies. Total training sessions are 9. It has two session's in per a week. during training time, one session is 1 hour and 30 minutes. This program are verified ABA designs. The participients behavior change rates had high reliability in instruction and consequence. In this study, for to effective training, two or three points are deviced. for example, group management and training elements and parent's personal and familial elements and so on. The results are follows; eight parents are reported not only being used desirable instruction and consequence method but after being training over, their children's verbal and social development are desirably improved. The ideal parent training program method are to use written manual text, self monitoring video learning, and feedback from therapist, and their homework.