바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

담임교사와의 대화공감도를 비롯한 학교 변인과 고교생의 진로정체감

Korean High School Students' Vocational Identity and School Related Variables

초록

본 연구는 서울 소재 고등학교 10개교의 2학년을 대상으로 담임교사와의 대화공감도, 학교생활만족도, 학업성취도, 학교계열, 성별 등의 학교관련 변인과 고등학생의 진로정체감과의 관계를 연구하였다. 층화군집표집을 통해 총484명이 연구대상이 되었으며, 진로정체감은 Holland, Daiger와 Power(1980)가 개발한 My Vocational Situation(MVS)의 정체감 척도를 김봉환(1997)이 번안한 것을 사용하였다. 담임교사와의 대화공감도는 Barrett-Lennard (1986)의 공감적 이해 척도를 이은경(1989)이 번안한 것을 참조하여 사용하였다. 분석결과, 담임교사와의 대화공감도가 높은 집단이 진로정체감이 높게 나타났고, 학교생활만족도가 높은 집단이 진로정체감이 높게 나타났으며, 학업성취도가 높은 집단의 진로정체감이 높았다. 일반계열 고등학생의 진로정체감이 실업계열 고등학생보다 높았고, 여고생의 진로정체감이 남학생보다 높았다. 다중회귀분석 결과, 학교관련 변인의 진로정체감에 대한 회귀식이 성립되었고, 대화공감도와 성별이 상대적으로 가장 큰 설명력을 가진 것으로 나타났다.

keywords
진로정체감, 학교상담, 학교생활만족도, 학업성취도, vocational identity, school counseling, school satisfaction, academic achievement, vocational identity, school counseling, school satisfaction, academic achievement

Abstract

This study examined the differences of vocational identity perceived by 11th graders according to teacher's empathic communication, degree of satisfaction toward school, academic achievement, curriculums, and gender. In order to answer the research questions, cluster sampling with stratification was conducted among 11th graders from ten high schools in Seoul, South Korea (N=484). Vocational identity was measured by Holland et al.'s scale(1980). Teacher's empathic communication scale was made. High school students who had higher satisfaction toward teacher's empathic communication, satisfaction toward school, and academic achievement showed higher vocational identity. Academic high schoolers showed higher vocational identity than vocational high schoolers. Female high schoolers showed higher vocational identity than male high schoolers. Teacher's empathic communication and gender were the most influential predictors of vocational identity in the multi-regressio

keywords
진로정체감, 학교상담, 학교생활만족도, 학업성취도, vocational identity, school counseling, school satisfaction, academic achievement, vocational identity, school counseling, school satisfaction, academic achievement

참고문헌

1.

강혜영, (2002) 대학생 진로개인상담 모델: 서울대 대학생활문화원을 중심으로 , 학생연구

2.

권순명, (2000) 학교 상담의 과제와 개선 방향, 교육발전논총

3.

이희경 ; 권혜경, (2004) 낙관성이 진로태도성숙 및 학교생활만족도에 미치는 영향-성취동기와 자아강도를 매개변인으로, 한국심리학회지: 상담 및 심리치료

4.

김득식 , (2003) 인문계와 실업계 고등학생의 진로미결정 요인 비교 연구,

5.

김봉환, (1997) 대학생의 의사결정수준과 진로준비행동의 발달 및 이차원적 유형화,

6.

김봉환, (2005) 학교진로상담, 서울: 학지사

7.

김상범 , (2003) 실업계 고등학교에서의 진로지도 현황 및 개선 방안,

8.

김은정, (2001) SPSS 통계분석 , 서울: 21세기사

9.

성부경, (2003) 인문계 고등학생들의 진로 정체감, 진로 의사결정 및 진로결정 수준과의 관계,

10.

신현숙, (2004) 중․고등학교 교사가 지각한 학교상담 실태와 학교심리학 서비스의 필요성, 한국심리학회지: 학교

11.

양승권, (2004) 고등학생의 진로정체감과 진로결정수준의 관계,

12.

윤삼희 , (2004) 고등학생의 자기존중감 및 진로정체감이 학업성취도에 미치는 영향,

13.

윤현영, (2003) 중학생의 완벽성향과 스트레스대처방식이 학교생활만족도에 미치는 영향, 교육심리연구

14.

이상인, (2001) 고등학생의 자아정체감과 진로정체감 및 진로결정수준과의 관계,

15.

이성모 , (2004) 실업계 고등학교의 진학지도 현황과 개선방안 연구,

16.

이은경, (1989) 공감적 이해(empathy)와 상담 효율성간의 관계 분석과 모의 상담 연구,

17.

이주형, (2001) MMTIC를 통해 평가한 아동의 성격유형과 우울 및 학교생활만족도의 관계,

18.

이태현 , (2002) 중학교 상담 실태와 그 개선방안에 대한 연구,

19.

조은주, (2001) 진로정체감에 영향을 주는 장애요인 분석 ,

20.

진해옥, (2004) 고등학교 상담활동의 실태분석과 개선방안 ,

21.

최신규 , (1992) 고등학생의 진로성숙도에 대한 조사연구,

22.

최인화, (1998) 고등학생의 내외통제성과 진로정체감 및 진로결정과의 관계,

23.

한국교육심리학회, (2000) 교육심리학 용어사전 , 서울: 학지사

24.

한주희, (2000) 인간관계 집단상담이 자아존중감과 학교생활만족도에 미치는 영향,

25.

Barrett-Lennard, G. T, (1986) The Relationship Inventory now: Issues and advances in theory, method, and use ; The psychotherapeutic process: A research handbook. Guilford clinical psychology and psychotherapy series , New York, NY, US: Guilford Press

26.

Brown, M. T. , (2004) The influences of the family of origin on career development: A review and analysis, Counseling Psychologist

27.

Fagan, T. K, (2000) School psychology: past, present, and future , 2nd , Bethesda, MD: National Association of School Psychologists

28.

Heppner, M. J, (2004) From whence we came: The role of social class in our families of origin, Counseling Psychologist

29.

Holland, J. L, (1980) My vocational situation , Palo Alto, CA: Counseling Psychologists Press

30.

Holland, J. L, (1980) Some diagnostic scales for research in indecision making and personality: Identity, information, and barriers, Journal of Personality and Social Psychology

31.

Holland, J. L, (1997) Vocational indecision: More evidence and speculation, Journal of Counseling Psychology

32.

Holland, J. L, (1993) The vocational identity scale: A diagnostic and treatment tool , Journal of Career Assessment

33.

Johnson, P, (1999) Parental divorce, family functioning, and vocational identity of college students, Journal of Career Development

34.

Juntunen, C. L, (2006) Work hope: Development and initial validation of a measure, Journal of Counseling Psychology

35.

Lounsbury, J. W, (2005) Sense of identity and collegiate academic achievement. Journal of College Student Development,

36.

Phillips, S. D, (1983) Vocationally mature coping strategies and progress in the decision-making process: A canonical analysis, Journal of Counseling Psychology

37.

Savickas, M. L. , (1985) Identity in vocational development, Journal of Vocational Behavior

38.

Toporek, R. L, (2001) Comparison of vocational identity factor structures among African American and White American college students, Journal of Career Assessment

39.

Waidtlow, D. M. , (2003) Transition to work and vocational identity among lower income young adults, Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences

40.

Whiston, S. C, (2004) The Influences of the family of origin on career development: A review and analysis , Counseling Psychologist

41.

Wilde, C. K, (2001) The vocational identity and self-appraised problem solving ability of college students with and without learning disabilities, Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences and Engineering

logo