바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

부모양육태도, 완벽주의, 외상경험이 사회불안에 미치는 영향

The effects of Parenting Style, Perfectionism, and Traumatic Experience on Social Anxiety

초록

본 연구에서는 사회불안의 취약성 요인들이 대학시기의 사회불안에 어떻게 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 취약성 요인으로는 부모양육태도, 완벽주의, 외상경험을 상정하였고, 부모양육태도가 완벽주의를 매개로 사회불안에 영향을 미치고 외상경험은 중재역할을 할 것이라는 완전매개모형을 제안하였다. 이 모형을 검증하기 위해 서울 및 지방소재 대학 재학생 668명(남학생 235명, 여학생 257명)을 대상으로 설문을 실시하였고, 여기서 얻은 자료를 대상으로 구조방정식 모형을 이용하여 모형검증하였다. 부모양육태도와 외상경험 척도에서 남학생 집단과 여학생 집단간에 차이가 나서 남학생 집단과 여학생 집단 각각에 대해 모형검증을 하였다. 그 결과 남학생집단과 여학생 집단 모두 본 연구에서 상정한 완전매개 모형이 자료에 잘 부합하는 것으로 나타났다. 그리고 외상경험이 중재역할을 하는지 알아보기 위하여 각 집단별로 외상경험 점수가 높은 집단과 낮은 집단을 나눈 후 동일화 제약을 하여 검증하였다. 그 결과 여학생 집단에서 외상경험이 중재역할을 하는 것으로 나타났다. 마지막으로 본 연구결과에 대해 논의하고 제언하였다.

keywords
부모양육태도, 완벽주의, 외상경험, 사회불안, social anxiety, parenting style, perfectionism, traumatic experience, social anxiety, parenting style, perfectionism, traumatic experience

Abstract

The review of the previous studies on social anxiety suggests that parenting style, perfectionism and traumatic experience are important factors to explaining the causal mechanisms of adolescents' or college students' social anxiety. However there are few studies investigating the relation between the factors integrally. Based on previous studies a full mediation model was proposed. This model hypothesized that parenting style would predict social anxiety through full mediation of perfectionism and the traumatic experience moderated the prediction. This model was evaluated from a sample of 668 university students by structural equation modeling(SEM). SEM revealed that parenting style predicted social anxiety by the mediation of perfectionism and traumatic experience moderated the effect of the full mediation model. The implications and limitations of this study was discussed.

keywords
부모양육태도, 완벽주의, 외상경험, 사회불안, social anxiety, parenting style, perfectionism, traumatic experience, social anxiety, parenting style, perfectionism, traumatic experience

참고문헌

1.

강혜원, (1998) 학업에 대한 성패귀인 , 자기효능 및 내적 동기와 대학생활 적응의 관계 , 교육심리연구

2.

권균, (2002) 한림대학교 재학생의 생활, 학업, 과외활동 , 한림대학교 학생생활상담센터

3.

권정옥, (2003) 성공적인 대학생활에 영향을 미치는 심리사회적 요인 연구에 대한 질적 및 양적 접근 , 동서정신과학

4.

김은정, (1999) 사회공포증 집단의 사회적 자기처리와 안전행동 ,

5.

김준곤, (1991) 대학생활 만족의 구성요인가 예언요인 , 한국심리학회지: 산업 및 조직

6.

김향숙, (2000) 사회공포증 하위 유형의 기억 편향,

7.

손충기 , (1987) 중고등학생의 정의적 행동특성, 원광대 논문집

8.

오경자 ; 양윤란, (2003) 청소년기 사회불안의 발생과 유지의 심리적 기제 Ⅰ: 행동억제기질, 부모양육태도 및 외상경험의 영향, 한국심리학회지 임상

9.

유미숙 ; 하은혜 ; 김혜진, (2004) 완벽주의 성향의 발달요인에 관한 연구, 청소년학연구

10.

유영권, (2003) 신입생 진로의식 연구, 연세상담연구

11.

이정윤, (1996) 사회불안증에 대한 인지행동치료와 노출치료의 효과연구,

12.

이정윤, 사회공포증과 완벽주의의 관계, 한국심리학회지: 상담 및 심리치료

13.

정승아 , (2004) 자기 불일치가 사회불안에 영향을 미치는 기제. 미발표 ,

14.

조긍호 , (2003) 한국인 이해의 개념틀 , 서울: 나남출판

15.

조용래 , (1997) 역기능적 신념과 자동적 사고가 사회공포증에 미치는 영향. 미발표 ,

16.

조용래, (1997) 대인불안에 대한 인지적 평가(Ⅱ): 한국판 사회적 상호작용에 대한 자기 진술 검사의 신뢰도 와 타당도에 대한 연구, 한국심리학회지: 임상

17.

조용래, (2004) 2004학년도 신입생 실태조사 , 한림대학교 학생생활상담센터

18.

조용래, (2005) 우리학교 재학생의 대학생활에 영향을 미치는 요인 , 한림대학교 학생생활상담센터

19.

허재홍, (2005) 자기불일치와 사회불안이 대학생의 학업적응에 미치는 영향, 인지행동치료

20.

허재홍, (2005) 자율신경계 신체반응, 인지과정이 사회불안에 미치는 영향, 한국심리학회지: 상담 및 심리치료

21.

허재홍, (2005) 대학시기 사회불안 발생의 심리적 기제: 행동억제기질, 부모양육태도 및 외상경험의 영향, 학생생활연구

22.

현진원, (1992) 완벽주의 성향과 평가수준이 과제수행에 미치는 영향,

23.

American Psychological Association , (1994) Diagnostic and statistical manual of mental disorders, 4th, Washington, DC: Author

24.

Antony, M. M, (1998) Dimensions of perfectionism across the anxiety disorders, Behavior Research and Therapy

25.

Arrindell, W. A, (1983) The role of perceived parental rearing practices in the etiology of phobic disorders: A controlled study, British Journal of Psychiatry

26.

Arrindell, W. A, (1989) Perceiced parental rearing style of agoraphobic and socially phobic impatients, British Journal of Psychiatry

27.

Asendorpf, J. B, (1994) The malleability of behavioral inhibition: A study of individual developmental functions, Developmental Psychology

28.

Bruch, M. A, (1989) Social phobia and perceptions of early parental and personal characteristics, Anxiety Research

29.

Bryant, B. M, (1974) Social difficulty in a student sample, British Journal of Educational Psychology

30.

Buss, A. H. , (1980) Self-consciousness and social anxiety, San Francisco: Freeman

31.

Caster, J, (1979) The development of embarrassment, Journal of Personality

32.

Davidson, J. R, (1993) The epidemiology of social phobia: Findings from the Duke Epidemiological Catchment Area ,

33.

Elliott, T. R, (1990) Problem-Solving Appraisal, Self-Reported Study Habits, and Performance of Academically At-Risk College Students, Journal of Counseling Psychology

34.

Flett, G. L, (1996) Dimensions of perfectionism, psychosocial adjustment, and social skills, Personality and Indiviaul Differences

35.

Flett, G. L, (1995) Perfectionism and parental authority styles, Individual Psychology

36.

Flett, G. L, (1997) Personality, negative social interactions, and depressive symptoms , Canadian Journal of Behavioral Science

37.

Frost, R. O, (1991) The development of perfectionism: A study of daughters and their parents, Cognitive Therapy & Research

38.

Frost, R. O, (1990) The dimensions of perfectionism, Cognitive therapy and Research

39.

Hackermann, A, (2000) Recurrent images and early memories in social phobia, Behavior Research and Therarpy

40.

Hayward, C, (1998) Linking self-reported childhood behavioral inhibition to adolescent social phobia, Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry

41.

Hirshfeld, D. R, (1997) Associations between expressed emotion and child behavioral inhibition and psychopathology: A pilot study, Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry

42.

Juster, H. R, (1996) Social phobia and perfectionism , Personality and Individual Differences

43.

Kagan, J. , (1991) Infant predictors of inhibited and uninhibited profiles, Psychological Scienc

44.

Kagan, J, (1991) Temperamental factors in human development, American Psychologist

45.

Macan, T. H, (1990) College students' time management, Journal of Educational Psychology

46.

Mattick, R. P., & , (1998) Development and validation of measure of social phobia and scrutiny and social interaction anxiety, Behavior Research and Therapy

47.

Mattick, R. P, (1989) Exposure and cognitive restructuring for social phobia: A controlled study, Behavior Therapy

48.

Mick, M, (1998) Soial anxiety and history of behavioral inhibition in young adults, Journal of Anxiety Disorders

49.

Ost, L.-G. , (1985) Ways of acquiring phobias and outcome of behavioral treatments, Behavior Research and Therapy

50.

Ost, L.-G, (1987) Age of onset in different phobias, Journal of Abnormal Psychology

51.

Ost, L.-G, (1981) Acquisition of phobia and anxiety responses patterns in clinical patients, Behavior Research and Therapy

52.

Parker, G, (1979) Reported parental characteristics of agoraphobia and social phobics, British Journal of Psychiatry

53.

Rohner, R. P, (1985) Perceived parental acceptance-rejiction and parental control among Korean adolescents, Child Development

54.

Saboonchi, F, (1997) Perfecionism self-consciousness and anxiety, Personality and Individual Differences

55.

Saboonchi, F, (1999) Perfectionism and self-consciousness in social phobia and panic disorder with agoraphobia, Behavior Research and Therapy

56.

Schneier F. R, Social phobia: Comorbidity and morbidity in and epidemiological sample, Archives of General Psychiatry

57.

Schwartz, C. E, (1999) Adolescent social anxiety as an outcome of inhibited temperament in childhood, Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry

58.

Shafran, R, (2001) Perfectionism and psychopathology: A review of research and treatment, Clinical Psychology Review

59.

Stein, M. B.,, (1996) Public speaking fears in a community sample: Prevalence impact on functioning and diagnostic classification, Archives of General Psychiatry

60.

Sternberger, R. T, (1995) Social phobia: An analysis of possible developmental factors ,

logo