바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

한국의 상담자 교육과 훈련에 관한 연구 - 상담심리 석박사 교과과정을 중심으로 -

A Study on the Graduate Curriculum for the Counselor Education and Training Programs in Korea

초록

본 연구에서는 전문상담자 양성에 필요한 교육과정의 현황을 알아보기 위하여 우리나라 대학원 상담심리 석·박사 교과과정을 검토하였다. 2000-2005년도에 석사학위를 취득한 35명과 박사학위를 취득한 35명 등 총 70명을 대상으로 이들이 학위과정 중 이수한 교과목 목록을 수집하였다. 석사과정에서 이수한 학점은 평균 34.11, 박사과정은 34.47점이었으며 상담자 교육에 필요한 이론 과목에 치중되어 있는 것으로 나타났다. 상담자 교육 실제에 해당되는 상담실습(counseling practicum)은 1-2학기 정도였으며 인턴쉽 과정은 전혀 개설되어 있지 않았다. 실제적인 실습훈련 교과목 구성을 위해 미국의 대학원 교과과정과 APA(미국심리학회)와 CACREP(상담교육프로그램 인준위원회)에서 운영하는 실습내용들을 살펴보았다. 미국의 경우 대학원 과정에서 요구하는 학점은 석사와 박사 모두 최소 48학점으로 우리나라에 비해 많았으며 이 과정 내에 상담실습과 인턴쉽(최소 1년간) 과정이 포함되어 있었다. 이러한 내용을 토대로 우리나라 상담자 교육과 훈련에 필요한 교과과정 개선방안을 제언하였다.

keywords
graduate curriculum, counselor education, counselor certification, graduate curriculum, counselor education, counselor certification, 대학원 상담관련 교과과정, 상담자 교육, 자격증 제도

Abstract

This study aimed to investigate the appropriateness of the current counselor education and training programs in Korea in producing competent counselors. Courses taken by 70 counselors (35 who completed the doctoral program and 35 who completed the master's degree within last 5 years) were subject to the descriptive analysis, and were compared with the graduate-level counseling training programs in the United States. A few notable differences were identified. The average course requirements for the Korean graduate programs were 34.11 credits for the master's and 34.47 for the doctorate whereas there were 48 requirements for the entry level and 48 for the doctorate for the American graduate programs. The Korean graduate programs typically offered two courses for counseling practicum, butno internship was required at all, whereas the American graduate programs provided three to six courses for counseling practicum, and a one-year internship was required. In addition, the Korean graduate programs and the requirements for certified counselors had little connection with each other whereas the curriculums for the American graduate programs were designed to meet the certificate requirements for APA, CACREP, or other agencies. Suggestions were provided for future education and training for counselors in Korea.

keywords
graduate curriculum, counselor education, counselor certification, graduate curriculum, counselor education, counselor certification, 대학원 상담관련 교과과정, 상담자 교육, 자격증 제도

참고문헌

1.

(1993) 상담자 교육에 대한 연구 대학원 석사과정 상담 교육의 현황과 전문상담가 양성 인턴쉽을 위한 제언 상담과 심리치료,

2.

(1994) 청소년상담인력개발정책연구 , 청소년대화의 광장

3.

(1994) 전문 상담자 교육과 훈련에 관한 연구 상담과 심리치료,

4.

(2002) 상담전공 대학원 교육과정 표준화 연구 ,

5.

(1998) 상담자 교육과 수퍼비전의 협조체제,

6.

(2005) 상담심리사 자격규정.,

7.

(1992) National conference on scientist-practitioner education & training for the professional practice of psychology,

8.

(1992) A proposal to integrate science & practice in counseling psychology,

9.

www.apa.org/ed/accreditation,

10.

www.counseling.org/cacrep,

11.

www.education.wisc.edu/cp/doctoralprogram.htm,

12.

www.escp.coe.missouri.edu/counseling,

13.

www.pacode.com/secure,

14.

www.work.or.kr 직업정보,

logo