바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

남녀 학업 우수 청소년이 지각하는 진로장벽과 진로포부의 관계에서 학업 효능감의 매개모형 검증

Mediating Effect of Academic Self-Efficacy in the relationship of Career-Barriers and Career-Aspirations among Academically Talented Students

초록

본 연구는 남녀 학업 우수 청소년을 대상으로 학업 효능감이 진로장벽과 진로포부 간의 관계를 매개하는지의 여부를 확인하였다. 연구 대상은 영재 프로그램에 참가하고 있거나 전교 석차 10등 이내, 혹은 특수 목적 고등학교에 다니는 중, 고등학생 890명 이었다. 학업 효능감의 매개 효과가 성(性)에 따라 차이가 있는지 알아보기 위하여 남학생과 여학생 집단을 대상으로 학업 효능감 매개 모형을 남, 녀 집단별로 각각 검증하였다. 연구 결과에 따르면 학업 우수 남학생의 경우 학업 효능감의 매개 모형이 지지되지 않았고, 진로장벽이 진로 포부의 수준을 결정하는데 직, 간접적인 영향이 모두 유의미 하지 않은 것으로 나타났다. 반면, 학업 우수 여학생의 경우는 학업 효능감의 완전매개 효과가 지지되어 진로장벽이 학업 효능감에 영향을 주고, 학업 효능감은 다시 진로포부 수준에 영향을 주는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 토대로 학업 우수 청소년들의 진로지도를 위한 시사점을 제시하고, 후속연구를 위한 제언을 하였다.

keywords
Academically talented students, Career-Barriers, Career-Aspiration, Academically talented students, Career-Barriers, Career-Aspiration, 진로장벽, 진로포부, 학업 효능감, 학업 우수 청소년

Abstract

In the present study, we investigated whether the academic self-efficacy mediates the relationship between career-barriers and career-aspirations among academically talented students. We examined the gender difference in the mediating model we proposed. Research participants were 890 junior high and high school students, who were recognized for the high academic achievement. We found the gender difference in the proposed mediating model. Specifically, in the academically talented female students, the mediating effect of academic self-efficacy was confirmed. There was a significant effect from career-barriers to academic aspiration, and also a significant effect from academic aspiration to career-aspiration. But, in academically talented male students, there was neither direct nor indirect effect of career-barriers to academic aspiration. Suggestions for future studies and for career counseling for the academically talented students were made.

keywords
Academically talented students, Career-Barriers, Career-Aspiration, Academically talented students, Career-Barriers, Career-Aspiration, 진로장벽, 진로포부, 학업 효능감, 학업 우수 청소년

참고문헌

1.

(1997) 대학생의 진로결정수준과 진로준비행동의 발달 및 이차원적 유형화,

2.

(2001) 학업적 자기효능감 척도 개발 및 타당화 연구,

3.

(2001) 한국 대학생 진로탐색장애검사(KCBI)의 개발 및 타당화 연구,

4.

(2003) 일반계 여고생이 지각한 진학 장벽,

5.

(2000) 여성의 진로 선택과 진로 장애 지각의 관계, 서원대학교

6.

(2001) 진로 장벽 연구의 동향과 후속 연구과제,

7.

(2002) 대학생의 개인적 변인과 지각된 진로장벽이 진로결정 수준에 미치는 영향,

8.

(2002) 여자대학생이 지각한 진로장벽 요인에 관한 연구,

9.

(2005) 한국 대학생의 사회인지 진로선택 모형검증,

10.

(2002) 초등학생 직업 포부 및 인식의 발달에 관한 연구,

11.

(2004) 중고등학생의 직업포부 변화에 관한 연구 ,

12.

(2000) 자기효능감이 진로발달에 미치는 영향,

13.

(2000) 아동 및 청소년의 진로포부에 영향을 주는 변인,

14.

(2000) 대학생의 진로결정 수준에 따른 인지양식 차이,

15.

(1998) 여성의 진로장애 요인에 대한 고찰,

16.

(2000) 구조방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거,

17.

(2001) 구조 방정식 모형의 기초와 응용, University of California

18.

(2003) 중고등학생의 직업인식 발달연구 ,

19.

(2005) 청소년용 여성 진로장벽 척도의 개발 및 구인 타당도 검증 ,

20.

(2005) 청소년용 남성 진로장벽 척도의 타당도 검증 및 잠재평균비교 ,

21.

(1996) Full information estimation in the presence of incomplete data, Lawrence Erlbaum Associates

22.

(1944) The probability function of the product of two normally distributed variables,

23.

(1997) Rethinking Multipotentiality Among The Intellectually Gifted : A critical review and recommendations,

24.

(2005) Blending Promise with Passion: Best Practices for Counseling Intellectually Talented Youth, Wiley

25.

(1999) A Social cognitive theory of personality Handbook of Personality, Guilford

26.

(2001) Self- Efficacy Beliefs as Shapers of Children's Aspirations and Career Trajectories,

27.

(1986) The moderator-mediator distinction in social psychological research Journal of Personality and Social Psychology,

28.

(1994) Basic issues and concepts in career counseling for women Career Counseling For Women,

29.

(1987) Concepts of agency in educational and career development Journal of Counseling Psychology,

30.

(1987) The Career psychology of women, Academic Press

31.

(1997) Traditionality and the discriminating effect of expectations of occupational success and occupational values for women within math-oriented fields,

32.

(2003) Applied Multiple Regression/Correlation Analysis for the Behavioral Science, Erlbaum

33.

(1996) The robustness of test statistics to non-normality and specification error in confirmatory factor analysis,

34.

(1995) Theoretical advances in the study of women's career development. , Erlbaum.

35.

(2002) The Career Development of Mexican American Adolescent Women: A Test of Social Cognitive Career Theory.,

36.

(1981) Circumscription and compromise:A developmental theory of occupational aspiration,

37.

(1992) and Social Cognitive Factors Predicting the Academic Achievement of Students in Engineering Journal of Counseling Psychology,

38.

(2003) Testing configural, metric, scalar, and letent mean invariance across genders in sociotropy and autonomy using a non-western sample.,

39.

(1999) Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives,

40.

(1981) Estimating mediation in treatment evaluations,

41.

(1983) Raising the career aspirations of gifted girls,

42.

(1988) The college plans of academically talented students,

43.

(1997) Career assessment with gifted and talented students,

44.

(2005) A social cognitive view of career development and counseling, Wiley.

45.

(1994) Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest Journal of Vocational Behavior,

46.

(2000) Contextual Supports and Barriers to Career Choice: A Social Cognitive Analysis. ,

47.

(2003) Relation of Contextual Supports and Barriers to Choice Behavior in Engineering Majors: Test of Alternative Social Cognitive Models,

48.

(1994) The Career and Educational Aspirations of Gifted High School Students Journal of Counseling & Development,

49.

(1993) Value of career-decision- making self-efficacy in predicting career- decision-making attitudes and skills,

50.

(1996) Causal Attributions and Sex Differences Associated with Perceptions of Occupational Barriers,

51.

(1996) Perceived occupational barriers among Mexican- American college students,

52.

(1997) Perceived Barriers to Education and Career:Ethnic and Gender Differences,

53.

(1993) A Causal of the Career Orientation and Career Choice of Adolescent Women,

54.

(1974) Some attitudinal barriers to occupational aspiration in women,

55.

(1979) Career development needs of talented students:A perspective for counselors,

56.

(1994) The relation of perceived career barriers inventory- revised, Unpublished raw data Southern Illinois University

57.

(1996) The Career Barriers Inventory-Revised , Southern Illinois University

58.

(1991a) College students' perceptions of barriers to career development,

59.

(1995) Structural equation models with non-normal variables: Problems and remedies, Sage

60.

(1982) A new decade:The gifted and career choice,

logo