바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

성인학습자를 위한 온라인 학습문제진단 심리검사 개발

Development of the Learning Problems Inventory for Adult Learner

Abstract

keywords
adult learner, adult counseling about learning, development of the inventory, adult learner, adult counseling about learning, development of the inventory, 성인학습, 학습상담, 검사개발

참고문헌

1.

교육인적자원부, 한국교육개발원 (2004). 평생교육백서. 서울: 경희정보인쇄.

2.

구재옥 (1997). 방송대학 학생들의 학습활동 및 학업성취과정에 관한 연구Ⅱ. 학생생활연구 97(1). 방송대 학생생활연구소

3.

김계수 (2001). Amos 구조방정식 모형분석. 서울: SPSS 아카데미.

4.

김동일 (2005). 학업상담을 위한 학습전략 프로그램. 서울: 학지사.

5.

김동일 (2006). 알자(ALSA)청소년 학습전략 검사. 서울: 학지사.

6.

김소연 (2000). Sternberg의 지능 및 사고양식 이론의 타당화 연구. 숙명여자대학교 석사학위논문.

7.

김우경 (2003). 학습자의 사고양식과 자료제시방법이 학업성취도에 미치는 영향. 전북대학교 석사학위논문.

8.

김효순 (2003). 사고양식·자기효능감·학업성취도의 구조적 관계 분석. 전북대학교 박사학위논문.

9.

김해영 (1998). 성인교육에서 자기주도학습 준비도와 성격유형 및 귀인양식이 학업성취도에 미치는 영향. 충남대학교 박사학위논문.

10.

박동혁 (2000). 학습습관향상 프로그램이 학업성취와 정신건강에 미치는 효과. 아주대학교 석사학위논문.

11.

변영계, 김석우 (2006). 학습기술진단검사. 서울: 학지사.

12.

성현숙, 김언주 (2003). 성인학습자 집단간의 자기조절학습전략 사용, 동기의 차이와 학업성취관계. 교육심리연구, 17(1), 333-354.

13.

윤미선, 김성일 (2004). 중․고생의 학업성취 결정요인으로서 사고양식, 학습동기, 교과흥미, 학습전략간의 관계 모형. 교육심리연구, 18(2), 161-180.

14.

윤미선 (1997). 사고양식과 학업성취에 관한 연구: R. Sternberg의 정신자치제이론을 중심으로. 고려대학교 석사학위논문.

15.

이경아 (2004). 성인학습자의 자기효능감과 학습전략간의 상관관계 연구. 평생교육학연구, 10(4). 19-45.

16.

최종성 (2000). 현대통계분석. 서울: 복두.

17.

한준상 (2001). 평생교육의 쟁점. 서울: 교육과학사.

18.

Bandura, A. (1989). Human agency in social cognitive theory. American Psychologist, 44, 1175-1184.

19.

Bogue, C. (1993). Studying in the content areas: Social science. Clearwater, FL: H & H Publishing.

20.

Cornett, C. E. (1983). What you should know about teaching and learning styles. Fastback191, Bloomington, IN: Phi Delta Kappa Educational Foundation.

21.

Garrison, D. R. (1987). Researching drop-out in distance education, Distance Education, 8(1), 95-101.

22.

Knowles, M. (1999). Definite classics on adult education. New York: Association Press.

23.

Marguie, C., & Huet, G. (2000). Age differences in feeling-knowing and confidence judgments as a function of knowledge domain. Psychology and Aging, 15, 451-461.

24.

Myers, M. P. (1992). A qualitative study of the impact of teaching self-regulated learning strategies on college student' reading comprehension. Unpublished dissertation, Austin, TX: University Texas.

25.

Nisbet, R., & Ross, L. (1980). Human inference: Strategies and shortcomings of social judgement. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

26.

Pickworth, J., Show, M., & Barth, J. (1997). The introductory course in hospitality management: A Kolb approach to course pedagogy. Journal of Hospitality & Tourism Education. 9(3), 36-38.

27.

Pintrich, P. R., Smith, K. A. F., Garcia, T., & McKeachie, W. J. (1991). A manual for the use of the motivated strategies for learning questionnaire(MSLQ). Ann Arbor, MI: The University of Michigan.

28.

Romainville, M. (1994). Awareness of cognitive strategies: The relationship between university students' metacognition, Studies in Higher Education, 19(3), 359-366.

29.

Roueche, J. E., & Roueche, S. D. (1993). Between a rock and a hard place: The at-risk student in the open-door college. Washington, DC: The American Association of Community Colleges.

30.

Scheier, M. F., & Carver, C. S. (1982). Cognition, affect, and self-regulation. In M. S. Clark & S. T. Fiske(Eds.), Affect and cognition: The 17th annual Carnegie Symposium on cognition. NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

31.

Sciarini, M., Gross, L., & Woods, R. (1997). Outsider input: The risks and returns of evaluating for instructional improvement. Journal of Hospitality and Tourism, 9(1), 37-40.

32.

Simpson, O. P. (2006). Motivating learners in open and distance education. Unpublished manuscript.

33.

Snow, R. E., & Farr, M. J. (1987). Cognitive- conative-affective processes in aptitude, learning, and instruction: an introduction. In R. E. Snow & M. J. Farr(Eds.). Aptitude, learning, and instruction, Vol. 3. Hillsdale, NJ: Erlbaum.

34.

Sternberg, R. J. (1988). Mental self-government: A theory of intellectual styles and their development. Human development, 31, 197-224.

35.

Sternberg, R. J. (1994). Thinking Styles: Theory and assessment at the interface between intelligence and personality. In Robert J. Sternberg & Partrica RuZgis (Eds.). Personality and Intelligence, 169-187. NY: Cambridge University Press.

36.

Weinberg, J., & McClelland, D. C. (1990). Cognitive versus traditional motivational models: irreconcilable or complementary? In E. T. Higgins. & R. M. Sorrentino. (Eds.). Handbook of motivation and cognition: Foundation of social behavior, Vol. 2. New York: Guilford Press.

37.

Weinstein, C. E. (1988). Assessment and training of student learning strategies. In R. R. Schmeck(Ed.). Learning Strategies and Learning Styles. 291-316. New York: Plenum Press.

38.

Weinstein, C. E., Palmer, D. R., & Shulte, A. C. (2002). Learning and Studies Strategy Inventory, 2ed. Clearwater, FL : H & H Publishing.

logo