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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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온마음 상담

The Onmeum Counseling

초록

이 논문은 온마음 상담을 소개하기 위한 것이다. 온마음 상담에서는 개인의 경험은 객관적 사실 자체의 반영이 아니라, 그의 과거 경험, 관념, 지식, 기대 등을 개입시켜 그 스스로 만들어 낸 공상적 성격을 띈 것이다. 온마음 상담은 상담자의 내담자에 대한 믿음, 수용, 공감, 그리고 솔직성을 기반으로 한다. 내담자는 그의 심정을 자유롭게 토로한다. 그 과정에서 그는 어떤 과거 경험, 관념, 지식 등에 집착하여 자신, 타인, 사건 등을 부적절하게 동일시함으로써 문제를 그 자신이 만들어내는지 깨닫고 그의 문제로부터 자유로워진다. 상담자는 내담자로 하여금 지금․여기의 내담자 자신과 환경의 전체적인 흐름에 주의를 기울여 그 흐름에 자신을 맡기고, 다양한 시각에서 그의 문제를 바라보고 검토하고 상상함으로써 그의 자기중심적 태도에서 벗어나는 것을 돕는다.

keywords
experience, imagination, attachments, identifications, awareness, experience, imagination, attachments, identifications, awareness, 경험, 공상, 집착, 동일시, 자각

Abstract

This is to introduce the onmaeum approach to counseling. According to the approach an individual's experiences have the nature of imagination which reflects his life history, concepts, knowledge and expectations, not his reality itself. The onmaeum counseling is based on the counseling relationship of belief, acceptance, empathy and honesty. A client exposes his heart-mind freely. In the process he realizes that he has created his problems by his attachments to his past experiences, concepts, knowledge, and expectations and by his illusory identifications of himself, others and events with some inappropriate entities. This realization brings him freedom from his problems. An onmaeum counselor helps his clients be free from their self-centered viewpoints. Firstly, he encourages them to attend to, and accept, the essential dynamics of their self and environmental conditions in the hear-and-now. Secondly, he also encourages them to be free from their attachments and identifications by observing, verifying, and imagining them in the light of various viewpoints.

keywords
experience, imagination, attachments, identifications, awareness, experience, imagination, attachments, identifications, awareness, 경험, 공상, 집착, 동일시, 자각

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