바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

메뉴

Article Detail

Differences Between Expected and Anticipated Roles of the School Counselors

Abstract

The purpose of this study was to identify and compare the expectations about and anticipation of the roles of school counselors who were placed in secondary schools in 2007. The level of expected school counselor roles was higher than anticipated roles. A factor analysis of the expected school counselor roles identified 5 factors: Consultation, coordination, guidance and education for large groups, small group counseling and personal counseling, which were more typical as the roles of school counselor. Anticipated school counselor roles also were divided into factors: Establishment of the support networking system for counseling, coordination, guidance and education for large groups, counseling for development tasks, and counseling for risks and corrections. Discussions focused on the difficulty or distress of beginning school counselors that developed from the differences between expectations and anticipations.

keywords
School counselor roles, expectation, and anticipation, school career., 전문상담교사, 학교상담자 역할 유형, 역할 기대, 역할 예상, School counselor roles, expectation, and anticipation, school career.

Reference

1.

강진령, 손현동, 조은문 (2005a). 고등학교 상담교사의 역할에 대한 요구 분석. 상담학 연구, 6(4), 1351-1368.

2.

강진령, 손현동, 조은문 (2005b). 중학교 상담교사의 역할에 대한 요구 분석. 청소년 상담연구, 13(2), 61-74.

3.

구광현, 이정윤, 이재규, 이병임, 은혁기 (2005). 학교상담의 이론과 실제, 학지사.

4.

구본용, 금명자, 김동일, 김동민, 안현의, 주영아, 한동우 (2005). 위기(가능)청소년 지원모델 개발 연구, 청소년위원회.

5.

금명자 (2002). 중년 교사의 문화적 특성과 상담에 대한 기대. 한국심리학회 연차학술발표대회 논문집, pp. 617-627. 10월 19일.

6.

금명자, 양미진 (2001). 청소년과 부모의 내외통제성에 따른 상담에 대한 기대 차이. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 13(3), 75-94.

7.

금명자, 이장호 (1990). 상담자에 대한 내담자의 기대. 한국심리학회: 상담과 심리치료, 3(1), 23-43.

8.

신현숙, 김인아, 류정희 (2004). 중․고등학교 교사가 지각한 학교상담 실태와 학교심리학 서비스의 필요성. 한국심리학회지: 학교, 1(1), 53-77.

9.

연문희, 강진령 (2002). 21세기의 학교상담과 생활지도. 서울: 양서원.

10.

유정이 (1997). 한국 학교상담 형성과정 연구: 1945-1960년대 중등학교 상담을 중심으로. 서울대학교 대학원 박사학위 청구논문.

11.

이상민, 안성희 (2003). 학교상담자 무엇을 해야 하는가?. 상담학연구, 4(2), 281-293.

12.

이장호, 금명자 (1991). 우리나라 대학생의 상담에 대한 기대. 학생연구, 26(1), 1-18.

13.

허승희, 박성미 (2004). 초등학교 상담교사의 역할 모형 구안. 상담학연구, 5(4), 1203- 1215.

14.

허승희, 박성미 (2005). 초등학교 상담교사의 역할과 기능에 대한 학부모, 교사 및 학교행정가의 요구분석, 초등교육연구, 18(1), 19-38

15.

황순길, 류진아, 이경아, 장진이, 정재우, 유형근 (2005). 학교 청소년 상담사 학교상담 활동모형 연구. 서울: 한국청소년상담원.

16.

Duckro, P., Beal, D., & Gorge, C. (1979). Research on the effects of disconfirmed client role expectations in psychotherapy: A critical review. Psychological Bulletin, 86, 260-275.

17.

Gysbers, N. C., & Henderson, P. (2001). Comprehensive guidance and counseling program: A rich history and a bright future. Professional School Counseling, 4(1), 246-256.

18.

Myrick, R. D. (1997). Developmental Guidance and counseling: A practical approach(3rd. ed.). Minneapolis: Educational Media.

19.

Schmidt, J. J. (2000). 학교상담. (노안영 역). 서울: 학지사. (원문은 1999년 발행)

20.

Tinsley, H. E. A., & Harris, D. J. (1976). Client expectations for counseling. Journal of Counseling Psychology, 23, 173-177.

logo