open access
메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구의 목적은 학교폭력이 복합 외상의 특성을 보이는지 확인하고, 복합 PTSD 진단을 적용하여 단순 PTSD가 포함하지 못하는 학교폭력 피해 청소년들의 증상을 알아보는 것이다. 이를 위해 일반 중학교, 대안학교, 상담실에서 총 640명을 대상으로 불성실하게 응답한 경우와 피해 경험이 전혀 없는 경우를 제외하고 총 135명의 자료를 분석대상으로 하였다. 학교폭력 피해 보고는 일회적으로 단기간 당한 경우부터 반복적으로 장기간 당한 경우까지 다양하게 나타났고, 후자의 경우에서 복합 외상의 특성을 확인할 수 있었다. 단순 PTSD, 복합 PTSD, 동시진단은 학교폭력을 처음 경험한 연령이나 피해 기간, 발생 빈도, 피해 유형의 중첩과 같은 외상특성에 따른 차이가 나타나지 않았다. 상담장면에서 단순 PTSD로 진단받은 청소년들 중 27.2%는 단순한 불안 증세가 아니라 복합 외상으로 인한 자기조절기능과 성격 문제를 나타내었다. 단순 PTSD로 진단을 받은 집단은 치료적 개입을 받을 수 있게 되지만 복합 PTSD 증상만 갖고 있는 11.1%는 현재까지 치료의 사각지대에 놓여있다. 이 집단은 자기 인식의 변화, 의미체계의 변화에서 높은 증상을 갖고 있기 때문에 심층적인 치료가 필요한 집단임에도 불구하고 그동안 간과되어왔다. 본 연구는 단순 PTSD가 포함하지 못했던 복합 외상으로 인한 자기조절기능과 성격의 변화까지 치료 목표로 삼아 적합하고 다양한 치료가 적용될 수 있는 방향을 제시하는데 의의가 있다.
School violence may put adolescents at risk of suffering not only from post-traumatic stress disorder (PTSD) but may also cause an impairment in affective, cognitive, biological, and relational self-regulation (complex PTSD). The aims of this study were to examine the differences in symptoms among adolescents with simple post-traumatic stress disorder (simple PTSD), adolescents with complex post-traumatic stress disorder (complex PTSD), and adolescents with both simple PTSD and complex PTSD. A total of 640 adolescents took part in the study, and data from 151 adolescents who had reported that they had experienced at least one incident of school violence was analyzed. The subjects were asked to complete a number of self-report measures which examined their experiences of bullying, post-traumatic stress disorder and complex post-traumatic stress disorder. The results of this study were as follows: First, there was no discernable trend in regards to age at the onset of the trauma or the duration of the trauma, the number or type, or level of frequency within the diagnosis. Second, there were significant differences in the features of simple and complex PTSD within the diagnosis. Finally, the implications for future research studies and counseling for victims are suggested.
김영신 ; 고윤주 ; 노주선 ; 박민숙 ; 손석한 ; 서동향 ; 최낙경 ; 홍상의, (2001) 초등학생에서 집단따돌림의 유병률과 이와 관련된 정신병리현상, 신경정신의학
김희수, (2006) 청소년의 학교폭력 경험이 학교적응과 정신건강에 미치는영향, 한국교육문제연구소 논문집
노성호, (2004) 학교폭력에 대한 기존 연구들의 비판적 검토, 형사정책연구
문용린, (2006) 학교폭력 예방과 상담, 학지사
보건복지부, (2001) 의료기관을 방문한 학교폭력 피해자의 정신병리조사, 보건복지부
손동호, (1997) 학교폭력 피해 청소년의 정신의학적 후유증에 관한 사례 연구, 소아ㆍ청소년정신의학
신성웅, (2000) 학교폭력 피해자의 정신병 실태 조사, 소아ㆍ청소년정신의학
신혜섭, (2005) 중학생의 학교폭력 유형에 영향을 미치는 변인, 청소년학연구
양계민, (1999) 학교폭력이 청소년의 심리적 적응에 미치는 영향: 가해자, 피해자, 일반학생의 비교를 중심으로, 한국심리학회지: 사회 문제
안현의, (2005) 청소년의 심리적 외상에 관한 탐색적 연구: 외상후 스트레스 증상과 성격 특성을 중심으로, 한국심리학회지: 상담 및 심리치료
안현의, (2007) 복합외상(complex trauma)의 개념과 경험적 근거, 한국심리학회지:일반
이규미, (1998) 상담사례를 통해 본"왕따"현상, 서울특별시 청소년 종합 상담실
이봉건, (2001) 또래아동의 비행 행동이 피해아동의 삶의 질에 미치는 영향 및 그 개선방안, 한국심리학회지:임상
이소영, (2002) 소아ㆍ청소년의 재해정신의학, 소아ㆍ청소년정신의학
이은희 ; 강은희, (2003) 청소년들의 지배성, 우월감, 자기찬미, 신뢰결핍과 집단따돌림 행동간의 관계, 한국심리학회지: 건강
이지민, (2007) 장기간 반복된 외상 피해자들의 증후군:성매매 여성을 대상으로,
이진숙, (2006) 인지행동치료 프로그램이 외상 후 스트레스장애(PTSD)아동에 미치는 효과, 한국가정과학회지
이춘재, (2000) 學校에서의 集團 따돌림:實態와 特性, 集文堂
최윤자 ; 김아영, (2003) 집단따돌림 행동과 자아개념 및 귀인성향과의 관계, 교육심리연구
최은숙, (2000) 집단따돌림 가해, 피해 경향과 관련된 심리적 요인에 관한 일 연구, 인간이해
한성희, (2002) 아동기 외상의 정신과적 개관. 소아?청소년의 재해정신의학, 소아청소년정신의학
American Psychiatic Association, (1994) Diagnostic and Statistical Manual of Mental disorders, 4th de, American Psychiatric Press
Ballenger, J. C., (2000) Consensus statement on posttraumatic stress disorder from the International Consensus Group on Depression and Anxiety, Journal of Clinical Psychiatry
Berger, K. S., (2007) Update on bullying at school: science forgotten, Developmental Review
Briere, J., (2005) Phenomenology and psychological assessment of complex posttraumatic state, Journal of Traumatic Stress
Campbell, M. L. C., (2007) The relationship between bullying, psychotic -like experiences and appraisals in 14- 16-year olds, Behaviour Research and Therapy
Courtois, C. A., (2004) Complex trauma, complex reactions: Assessment and treatment, Psychotherapy: Theory Research Practice Training
de Jong, J. T. V. M., (2005) DESNOS in three postconflict settings: Assessing cross-cultural construct equivalence, Journal of Traumatic Stress
Flannery, D. J., (2004) Impact of exposure to violence in school on child and adolescent mental health and behavior, Journal of Community Psychology
Foa, E. B., (1997) The validation of a self-report measures of posttraumatic stress disorder: the posttraumatic diagnostic scale, Psychological Assessment
Ford, J. D., (1999) Disorders of extreme stress following warzone military trauma: associated features of post-traumatic stress disoder (PTSD) or comorbid but distinct syndromes, Journal of Consulting and Clinical Psychology
Ford, J. D., (2005) Treatment of complex posttraumatic sel f-dysregulation, Journal of traumatic stress
Ford, J. D., (2006) Disorders of extreme stress (DESNOS) symptoms are associated with type and severity of interpersonal trauma exposure in a sample of healthy young women, Jornal of Interpersonal Violence
Ford, J. D., (1998) Early childhood trauma and disorders of extreme stress as predictors of treatment outcome with chronic PTSD, Journal of Traumatic Stress
Herman, J. L., (1992) Trauma and recovery, Basic Books
Hodges, E. V., (1999) Personal and interpersonal antecedents and consequences of victimization by peers, Journal of Personality and Social Psychology
Jongedijk, R. A., (1996) Complex posttraumatic stress disorder: an exploratory investigation of PTSD and DESNOS among dutch war veterans, Journal of Traumatic Stress
Kessler, R. C., (1995) Posttraumatic stress disorder in the national comorbidity survey, Archives of General Psychiatry
Kumpulainen, K., (2001) Psychiatric disorders and the use of mental health services among children involved in bullying, Aggressive behavior
Luxenberg, T., (2001) Complex trauma and disorders of extreme stress(DESNOS) diagnosis, part one: assessment, Directions in psychiatry
Luxenberg, T., (2001) Complex trauma and disorders of extreme stress (DESNOS) diagnosis, part two: treatment, Directions in psychiatry
Olweus, D., (1994) Bullying at school: basic factors and effects of a school-based intervention program, Journal of Child Psychiatry
Ouimette, P., (1996) Measurement of stress, trauma, and adaptation, Sidran press
Pelcovitz, D., (1997) Development of a criteria set and a structured interview for disorders of extreme stress, Journal of Traumatic Stress
Peskin, M. F., (2007) Bullying and victimization and internalizing symptoms among low-income black and hispanic students, Journal of Adolescent Health
Roth, S., (1997) Complex PTSD in victims exposed to sexual and physical abuse: results from the DSM-Ⅳ field trial for posttraumatic stress disorder, Journal of Traumatic Stress
Spitzer, C., (2006) Complex posttraumatic stress disorder and child maltreatment in forensic inpatients, The Journal of Forensic Psychiatry & Psychology
van der Kolk, B. A., (2005) Developmental trauma disorder, Psychiatric Annals
van der Kolk, B. A., (2005) Editorial comments: complex developmental trauma, Journal of Traumatic Stress
van der Kolk, B., (1996) Dissociation, affect dysregulation, and somatization: The complexity of adaptation to trauma, American Journal of Psychiatry
van der Kolk, B., (2005) Disorders of extreme stress: the empirical foundation of a complex adaptation to trauma, Journal of Traumatic Stress