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메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구는 대학생의 지각된 진로장애와 진로결정수준간의 관계에서 진로결정자기효능감과 낙관성이 매개변인의 역할을 하는지 알아보고자 하였다. 이러한 목적을 위해 광주시 소재 대학생 283명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 연구도구는 한국대학생 진로결정 장애검사, 진로결정자기효능감 검사, 낙관성 검사, 진로결정수준 검사를 사용하였다. 자료분석을 위해 상관분석 및 공변량구조분석을 실시하였다. 본 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 진로결정자기효능감이 지각된 진로장애와 진로결정수준간의 관계를 매개하는 것으로 나타났다. 둘째, 낙관성이 지각된 진로장애와 진로결정수준간의 관계를 매개하는 것으로 나타났다. 셋째, 진로결정자기효능감이 낙관성과 진로결정수준간의 관계를 매개하는 것으로 나타났다. 본 연구의 의의는 대학생들의 진로결정수준을 돕기 위해 좀 더 효과적으로 다룰 수 있는 진로결정자기효능감과 낙관성 요인을 밝혀내었다는 점이다. 추후 본 연구 결과를 활용하여 교육 및 상담성과에 대한 연구가 이루어질 필요가 있다.
This study aimed to examine how career decision-making self-efficacy and optimism may mediate the relationship between career decision levels and perceived career barriers in college students. The results were as follows: First, a structural model of a partially mediating role of career decision-making self-efficacy was hypothesized and tested regarding the relationship between perceived career barriers and career decision levels. Second, a structural model of a partially mediating role of optimism was hypothesized and tested regarding the relationship between perceived career barriers and career decision levels. Third a structural model of a partially mediating role of career decision-making self-efficacy was hypothesized and tested regarding the relationship between optimism and career decision levels. The implications of this study were that the variables regarding career decision levels investigated may be able to be used to create a model to help college students in their decision making processes. However, the primary limitation of this study was the lack of an immediate, practical application of the results to the fields of either education or counseling.
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