바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

초등학생의 진로포부에 대한 부모학습관여와 학업적 자기효능감과의 관계 연구

Parental Academic Involvement and Academic Self-Efficacy as it applies to the Relationship of Career-Aspirations in Elementary School Students

초록

본 연구는 초등학생을 대상으로 진로포부에 대한 부모의 학습관여와 학업적 자기효능감과의 관계를 알아보기 위한 것이었다. 연구대상은 서울, 경기 지역의 초등학생 262명이었고 부모의 학습관여형태 검사, 학업적 자기효능감 검사, 진로포부 검사로 구성된 설문지를 실시하였다. 각 변인들 사이의 관계를 알아보기 위해 상관분석과 회귀분석, 구조방정식 모형검증을 통한 매개효과 분석을 실시하였다. 연구결과 첫째, 부모의 학습관여가 높을수록 아동의 학업적 자기효능감은 높아졌고 어머니보다는 아버지의 관여가 아동의 학업적 자기효능감에 더 큰 영향을 미치고 있었다. 둘째, 학업적 자기효능감은 부모의 학습관여와 진로포부사이의 관계를 완전매개하고 있었다. 즉, 부모의 학습관여가 진로포부에 미치는 직접효과는 유의미하지 않았으며 학업적 자기효능감을 통한 간접효과만 유의미하였다. 분석결과에 대해 선행연구와 관련하여 논의하고, 연구의 의의와 한계 및 후속연구를 위한 제언을 제시했다.

keywords
academic self-efficacy, parents academic involvement, career-Aspiration, academic self-efficacy, parents academic involvement, career-Aspiration, 학업적 자기효능감, 부모관여, 진로포부

Abstract

In the present study, we investigated whether academic self-efficacy mediates the relationship between parental academic involvement and career-aspirations. The research participants were 285 fifth grade elementary school students living in Kyunggi and Seoul. The subjects completed the Parent Academic Involvement Type Scale, the Academic Self-efficacy Scale and the Career-aspirations scale. Correlation and Structural equation modeling was employed to analyze the data. The major findings were as follows. Firstly, parental academic involvement was positively related to academic self-efficacy and career- aspirations. Moreover, it was found that the academic involvement of the father was stronger than that of the mother. Secondly, academic self-efficacy was revealed to function as a mediator in the relationship between parental academic involvement and career-aspirations in this population group. Suggestions for future studies and for career counseling for the middle school students were made.

keywords
academic self-efficacy, parents academic involvement, career-Aspiration, academic self-efficacy, parents academic involvement, career-Aspiration, 학업적 자기효능감, 부모관여, 진로포부

참고문헌

1.

김경근, (2000) 가족 내 사회적 자본과 아동의 학업성취, 교육사회학연구

2.

김아영, (2002) 학업적 자기효능감 척도 개발 및 타당화 연구, 교육학연구

3.

김양희, (2008) 지각된 진로장벽과 진로포부에 대한 종단연구:학업우수 여자청소년을 대상으로,

4.

김영미, (1998) 학원수강이 학습동기와 아동의 학업성취에 미치는 영향, 이화여자대학교 교과교육학 연구

5.

김영선, (1999) 학생이 지각한 교사와 부모의 기대수준과 학업성취와의 관계,

6.

김일혁, (2005) 고등학생의 가정배경 변인과 수학성취도와의 구조적 관계,

7.

김태은 ; 현주, (2007) 학교급별 학업능력에 대한 학습효능감, 학습동기화, 성취목표지향성의 효과, 교육심리연구

8.

김현숙, (1995) 학생이 지각한 교사 및 부모의 기대수준과 학생의 성취동기와의관계,

9.

박승호, (1999) 초등아동의 자기조절학습에 관여하는 인지 및 동기의 개인차 연구, 교육심리연구

10.

박은혜, (2006) 학업우수청소년과 일반청소년의 직업포부수준 비교분석,

11.

손진희, (2005) 가정환경,자아개념,자기학습량과 학업성취의 구조적 관계, 제 1회 한국교육고용패널 학술대회 자료집

12.

양현정, (2007) 남녀대학생의 진로장애와 진로포부간의관계 연구, 2007 한국심리학회 연차학술대회 논문집

13.

유미숙, (1984) 아동의 직업에 대한 성별 고정관념의 인식,

14.

윤미선, (2006) 중학생의 부모 학습관련 지각과 교과흥미 및 교과성적의 관계, 교육방법연구

15.

윤형한, (2005) 청소년의 진로개발 영향요인 및 성과분석, 제 1회 한국교육고용패널 학술대회 자료집

16.

이미옥, (2003) 자녀가 지각한 부모의 학습관여형태와 학업동기와의 관계,

17.

이성식, (2004) Gottfredson이론에 기초한 고등학교 학생의 진로대안영역과 진로포부,

18.

이아라, (2006) 남녀 학업 우수 청소년의 진로장벽,학업 효능감 및 진로포부의 관계,

19.

이은주, (2006) 여대생의 진로성숙과 진로포부간의 관계,

20.

이정미, (2000) 아동 및 청소년의 진로포부에 영향을 주는 변인, 부산교육학연구

21.

임은미, (1998) 학업동기 및 부모행동과 학업성취도의 관계,

22.

전다복, (2007) 진로집단상담이 초등학생의 자아개념과 진로성숙에 미치는 효과,

23.

정행옥, (2005) 여학생이 지각한 부모양육태도와 성역할정체감 및 진로포부의 관계,

24.

최수욱, (2002) 여대생의 진로포부에 영향 미치는 요인탐색,

25.

한국청소년상담원, (2002) 청소년진로상담:청소년상담사 2급 연수교재, 한국청소년상담원

26.

홍세희, (2000) 구조방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거, 한국심리학회지: 임상

27.

황매향 ; 김지현 ; 유정이, (2004) 대학생의 직업인식 발달연구, 아시아교육연구

28.

Bandura. A., (1977) A social cognitive theory of personality(Handbook of Personality), Guilford

29.

Bandura, A., (2001) Self- efficacy beliefs as shapers of children's aspirations and career trajectories, Child Development

30.

Bandura, A., (1981) Cultivating competence, self-efficacy and intrinsic interest through proximal self-motivation, Journal of Personality and Social Psychology

31.

Deci, E. L., (1995) Intrinsic motivation, Plenum Press

32.

Fan, X., (2001) Parental involvement and students' academic achievement: A meta-analysis, Educational Psychology Review

33.

Gottfredson, G. D., (1981) Circumscription and compromise: A developmental theory of occupational aspiration, Journal of Counseling Psychology

34.

Hackett, G., (1981) A self-efficacy approach to the career development of women, Journal of Vocational Behavior

35.

Hackett, G., (1989) An exploration of the mathematics self-efficacy/mathematics performances correspondence, Journal for Research in Mathematics Education

36.

Hill, N. E., (2004) Parent academic involvement as related to school behavior, achievement and aspirations: Demographic variations across adolescence. Child Deve,

37.

Lee, J., (2006) Parent involvement, cultural capital and the achievement gap among elementary school children, American Educational Research Journal

38.

Lent, R. W., (2003) Relation of contextual supports and barriers to choice behavior in engineering majors: Test of alternative social cognitive models, Journal of Counseling Psychology

39.

Marsh, H. W., (1998) Structure, stability, and development of young children's self-concepts: A multicohort -multioccasion study, Child Development

40.

O'Brien, K. M., (1992) Career aspiration scale. (Available from K. M. O'Brien, Psychology Department, University of Maryland, College Park, MD 20742),

41.

Osipow, S. H., (1983) Theories of career development, Prentice-Hall

42.

Phipps, B., (1995) Career dreams of preadolescent students, Journal of Career Development

43.

Reid, G. M., (1995) Children's occupational sex-role stereotyping in 1994, Psychological Reports

44.

Roe, A., (1990) Personality development and career choice in : Career choice and development: Applying contemporary theories to practice, Jossey -Bass

45.

Schulenberg, J. E., (1984) The influence of the family on vocational development, Journal of Marriage and the Family

46.

Schunk, D. H., (1983) Ability versus effort attributional feedback: Differential effects on self-efficacy and achievement, Journal of Educational Psychology

47.

Seligman, L., (1991) The career development of 10 year olds, Elementary School Guidance and Counseling

48.

Seligman, L., (1988) The role of family dynamics in career development of 5-year-olds, Elementary School Guidance and Counseling

49.

Sewell, W. H., (1968) Social class, parental encouragement and educational aspirations, American Journal of Sociology

50.

Stockard, J., (1990) Children's occupational preferences: The influence of sex and perceptions of occupational characteristics, Journal of Vocational Behavior

51.

Trice, A. D., (1991) Stability of Kindergarten children's career aspirations to parent's occupations, Journal of Genetic psychology

52.

Trice, A. D., (1992) Relationship of children's career aspirations to parents' occupations, Journal of Genetic Psychology

53.

Trice, A. D., (1991) Children's estimates of their parents' job satisfaction, Psychological Reports

54.

Vandiver, B. J., (1996) A schematic reconceptualization and application of Gottfredson's model in : Handbook of Career Counseling Theory and Practice, Davies-Black

55.

Wang, J., (2001) Examining relationships between factors of science education and student career aspiration, Journal of Educational Research

56.

Yogev, A., (1981) Determinants of early educational career in Israel further evidence for the sponsorship thesis, Studies of Israeli society

57.

Young, R. A., (1992) The intentions of parents in influencing the career development of their children, The Career Development Quarterly

logo