ISSN : 1229-0688
본 연구는 중국유학생들을 대상으로 하여 한국의 대학생활에서의 적응양상을 살펴보고자 수행되었다. 이를 위해 서울 및 충북, 경북 지역에 위치한 대학교에 재학 중인 유학생 11명을 대상으로 하여 이들이 한국대학에 입학하게 된 동기와 대학생활에서 겪는 스트레스에 대하여 질적 면접을 실시하였고, 이에 대한 내용을 주제 분석 방법을 적용하여 분석하였다. 연구 결과, 중국유학생들의 대학입학 동기는 (1) 미래목표를 위한 준비 (2) 가족 및 가까운 사람들의 영향 (3) 한국문화에 대한 관심과 동경으로 크게 구분되어 나타났다. 한국의 대학생활에서 경험하는 스트레스의 내용은 (1) 학업에서의 스트레스 (2) 경제적인 스트레스 (3) 인간관계에서의 스트레스 (4) 정서적인 스트레스 (5) 미래와 취업에 대한 부담감으로 인한 스트레스 (6) 학교의 제도에 대한 불만의 총 6개 범주로 나뉘었고, 더 구체적으로 11개의 하위범주가 발견되었다. 이러한 문제에 대한 대학교와 상담기관의 역할, 제도적인 정책 마련의 필요성, 그리고 중국유학생 당사자의 노력 등에 대해 논하였고, 마지막으로 연구의 의의와 제한점을 제시하였다.
This study was carried out for the purpose of investigating Chinese students's adaptation to Korean college life. Qualitative interviews were conducted in regards to the motivation for college entrance and the stresses incurred during college life for 11 Chinese students who were studying at colleges located in Seoul, Keung- Sang-Buk Do and Chung-Chung-Buk Do. Data from the interviews were analyzed using the theme analysis method. The results showed that the reasons for college enrollment were (1) preparation for future goals (2) the influence of family or close friends and (3) their interests in and admiration of Korea culture. The stress they experienced in college life fell into six categories, namely, (1) stress about studies (2) financial stress (3) stress in regards to human relationships(4) emotional stress (5) stress in regards to their futures and getting a job (6) stress in regards to their dissatisfaction about the college system. And more concretely, the stress they experienced in college life was found to be comprised of eleven sub-categories. The roles of college and counseling centers and the necessity of systematic preparation for Chinese students and efforts of Chinese students for adaptation were also discussed. Finally, the implications and limitations of these findings were presented.
교육인적자원부, (2006) 국내 외국인 유학생수 사상 최대치 05년도 대비 44.5% 증가한 32,557명. www.moe.go.kr,
김삼화, (2005) 다문화적 맥락에서의 대인관계 교육 프로그램 개발:재한 중국유학생을 중심으로,
김재우, (2005) 재한 중국인 유학생이 느끼는 차별과 대처방식이 문화적응유형에 미치는 영향,
엄혜경, (2003) 국내 외국 유학생의 한국 문화 적응에 관한 연구-서울 5개 대학교를 중심으로,
유홍예, (2000) 한?중 대학생의 성격특성에 대한 비교연구,
이용숙, (1999) 교육에서의 질적 연구, 교육과학사
이익수, (2006) 중국 유학생의 한국생활 적응에 관한 연구, 산업경영연구
이정용, (2006) 한국과 중국의 대학생 의식 비교- 자매결연 두 대학교 학생을 중심으로 -, 중국연구
조영아 ; 전우택, (2004) 북한 출신 대학생들의 대학생활 적응에 대한 질적 연구 , 한국심리학회지: 상담 및 심리치료
조혜영, (2003) 중국 청소년들의 한류 인식과한·중 청소년 교류 전망에 관한 연구, 청소년학연구
채서일, (2000) 사회과학 조사 방법론, 학현사
하정혜, (2003) 상담과정에서의 내담자 대인관계패턴변화에 관한 시계열복수사례 연구,
허춘영, (1997) 중국 유학생의 문화적응 양상에 대한 연구-Ⅰ: Q 방법을 이용한 조사연구, 한양대학교 정신건강연구소: 정신건강연구
허춘영, (1999) 중국 유학생의 문화적응과 정신건강, 한양대학교 정신건강연구소: 정신건강연구
홍기원, (2002) 이문화 접촉을 다룬 연구들에 대한 탐색적 개관(사회과학편), 호서대학교 논문집
황해연, (2007) 재한 중국유학생의 대인관계문제와 대학생활적응 간의 관계,
Baker, R. W., (1984) Measurity adjustment to college, Journal of Counseling Psychology
Berry, J. W., (1986) The acculturation process and refugee behavior in : Refugee mental health in resettlement countries, Hemisphere
Berry, J. W., (1990) Psychology of acculturation: Understanding individuals moving between culture in : Applied cross- cultural psychology, Sage
Berry, J. W., (1987) Comparative studies of acculturative stress, International Migration Review
Erikson, E. H., (1963) Childhood and Society, Norton
Furnham, A., (1986) Culture shock: Psychological reactions to unfamiliar environment, Methuen
Furukawa, T., (1997) Sojourner readjustment: Mental health of international studies after one year's foreign sojourn and its psychosocial correlate, Journal of Nervous and Mental Diseases
Hurt W. M., (1990a) Adaptation stages and mental health of Korean male immigrants in the United States, Internet Migration Review
Hurt W. M., (1990a) Correlates of Korean immigrants' mental health, JNerv. Ment. Dis
Kim, U. C., (1988) Acculturation of Korean Immigrants to Canada: Psychological and Behavioural Profiles of Emigrating of Koreans, Non-Emigrating Koreans and Korean Canadians,
Kurtenbach, E., (1996) China ignores its cultural revolution, The Associated Press
Ong, S. J., (2000) The construction and validation of a social support scale for sojourners- The Index of Sojourner Social Support(ISSS),
Patton, M. Q., (1990) Qualitative evaluation and research methods, Sage Publications
Redmond, M. V., (2000) Cultural distance as a mediating factor between stress and inter cultural communication competence, International Journal of Inter-Cultural Relations
Tobin, J. J., (1984) Intellectual and developmental stresses confronting Southeast Asian refugee adolescents, Journal of Operational Psychiatry
Yeh, C. J., (2003) Age, acculturation, cultural adjustment, and mental health symptoms of Chinese, Korean, and Japanese immigrant youths, Journal of Counseling and Clinical Psychology
Ward, C., (1993) Psychological and sociocultural adjustment during cross-cultural transitions: A comparison of secondary students at home and abroad, Intercultural Journal of Psychology