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메뉴본 연구는 다문화가정 외국인 모의 자녀양육경험과 부모-자녀관계를 알아보기 위한 연구로 합의에 의한 질적연구법(CQR)을 사용하였다. 분석대상은 결혼생활 5년 이상인자로 한국어로 의사소통이 가능하고 학령기 자녀를 둔 외국인 모 8명의 면접내용이다. 연구결과는 다음과 같다 : 첫째, 외국인 모는 가족 간의 양육방식의 차이가 자녀양육의 어려움을 크게 만든다고 지각하고 있었다. 둘째, 자녀와의 상호작용방식은 놀이나 학습지도와 같은 직접적인 지도보다 는 애정표현이 더 많았고 자녀가 능력 있는 사람이 되었으면 하는 기대를 가지고 있었다. 셋째, 어머니 출신국에 대한 이해와 자긍심을 키워줄 것인지 한국사회에 대한 정체성 형성에 주력할 것인지를 결정하는 것이 혼란스러우면서도 외국인 모가 가지는 자녀에 대한 정체성 인식은 ‘한국인’이었다. 넷째, 외국인 모는 다문화가정의 부모역할로 ‘한국에서의 적응돕기’와 ‘좋은 부모 되어주기’를 꼽고 있었다. 다섯째, 외국인 모는 언어적인 어려움에도 불구하고 대화나 표정으로 자녀의 마음을 알아차리고 있는 것으로 확인되었다. 본 연구는 다문화가정 부모를 위한 교육의 필요성이 강조되는 시점에서 이루어졌고, 실제 사례들을 대상으로 보다 생생하게 그들이 겪었던 경험을 수집하여 분석함으로써 부모자녀관계에서 발생할 수 있는 문제들을 예측하여 대응하며 다문화가정 부모들을 위한 부모교육 프로그램의 개발이나 상담전략을 수립하는데 기초자료로 활용할 수 있다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다.
This study was conducted as a research exercise on parent-offspring relationship and the experience of rearing children of foreign mothers. The subjects studied were 8 foreign mothers who were able to communicate in Korean, married more than 5 years, and those who had school-aged children. The results from the Consensual Qualitative Research analyses were follows: First, the foreign mothers perceived a number of cultural differences between themselves and their family in regard to rearing their children. Second, the mutual interactions with their children were mostly done by showing affection Third, the mothers thought that the main identity of their children was Korean. Fourth, mothers thought that a parent's role in a multicultural family is to 'help them fitting into Korea' and 'being a good parent'. Fifth, the foreign mothers noted that they could understand their children's feelings through conversation and by their facial expressions even when they experienced communication difficulties in Korean. The results of this study will be an important source for developing educational programs for multicultural parents and related counseling.
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