바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

집착의 잠재계층과 정신건강

The Latent Class of Clinging and Mental Health

초록

본 연구는 집착척도(김은희, 2006)를 기초로 하여 집착의 잠재계층을 분류하고 집착의 잠재계층과 정신건강과의 관계를 살펴보기 위해 이루어졌다. 연구 결과 집착의 5가지 잠재계층 모형이 검증되었고, 5개 잠재계층 각각은 다음과 같다. 첫째, 집착척도 6요인 모두에서 평균 이상의 점수를 보이는 ‘고 집착 계층’, 둘째, 과거중심성과 시각고정성에서 평균 이상의 점수를 보이는 ‘과거 지향적 집착 계층’, 셋째, 현재성결여와 상황경직성에서 평균 이상의 점수를 보이는 ‘현재 회피적 집착 계층’, 넷째, 미래중심성과 욕구집착성에서 평균 이상의 점수를 보이는 ‘미래 지향적 집착 계층’, 마지막으로, 집착척도 6요인 모두에서 평균 이하의 점수를 보이는 ‘저 집착 계층’ 이었다. 집착의 잠재계층과 정신건강과의 관계를 살펴본 결과, 잠계계층에 따라 정신건강 지표들에서 집단 간 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 특히 모든 요인에서 평균 이상의 점수를 보인 고 집착 계층의 사람들이 부정적인 정신건강 지표들에서 일관되게 높은 점수를, 긍정적인 정신건강 지표들에서 일관되게 낮은 점수를 보임으로써, 특정 잠재계층에서 평균 이상의 점수를 보이는 사람들에 비해 정신건강 상의 어려움을 수반할 가능성이 높은 것으로 나타났다.

keywords
clinging Scale, class of clinging, high clinging class, past-oriented clinging class, present-avoidance clinging class, future-oriented clinging class, low clinging class, 집착척도, 집착의 잠재계층, 과거 지향적 집착, 현재 회피적 집착, 미래 지향적 집착, clinging Scale, class of clinging, high clinging class, past-oriented clinging class, present-avoidance clinging class, future-oriented clinging class, low clinging class

Abstract

The present study was conducted to identify different types of clinging and to examine the relationship between the various types of clinging and mental health. Based on a Latent Class Analysis on the Clinging Scale, subjects were classified into five different classes; ‘high clinging class’, ‘past-oriented clinging class’, ‘present-avoidance clinging class’, ‘future-oriented clinging class’ and ‘low clinging class’. The ‘high clinging class’ scored highly in each of the six factors of the Clinging Scale and the ‘low clinging class’ attained low scores in each of the six factors of the Clinging Scale, while other clinging classes showed high scores only in specific factors of the Clinging Scale. Significant differences in mental health indices were found among the different clinging classes. In particular, people classified into the ‘high clinging class’ showed consistently high scores on negative mental health indices and consistently low scores on positive mental health indices. This implies that the ‘high clinging class’ is more prone to deterioration of mental health compared to people in other clinging classifications.

keywords
clinging Scale, class of clinging, high clinging class, past-oriented clinging class, present-avoidance clinging class, future-oriented clinging class, low clinging class, 집착척도, 집착의 잠재계층, 과거 지향적 집착, 현재 회피적 집착, 미래 지향적 집착, clinging Scale, class of clinging, high clinging class, past-oriented clinging class, present-avoidance clinging class, future-oriented clinging class, low clinging class

참고문헌

1.

각묵, (2003) 금강경 역해-금강경 산스끄리뜨 원전 분석 및 주해, 불광출판부

2.

권석만, (2003) 현대 이상심리학, 학지사

3.

김명소, (2001) 심리적 안녕감의 구성개념 분석: 한국 성인 남녀를 대상으로, 한국심리학회지: 사회 및 성격

4.

김소희, (2004) 스트레스 사건,인지적 정서조절전략과 심리적 안녕감 간의 관계,

5.

윤호균 ; 김은희, (2002) 집착척도의 개발 및 타당화, 한국심리학회지: 상담 및 심리치료

6.

김은희, (2006) 개정판 집착척도 개발 및 타당화,

7.

김재성, (2006) 불교에서 집착의 의미와 긍정적 집착의 가치, 불교와 상담 제 2회 학술연찬회

8.

김정원, (1998) 걱정과 불확실성에 대한 인내력 부족 및 문제해결방식과의 관계, 한국 심리학회 연차학술발표대회 논문집

9.

대림, (2004) 아미담마 길라잡이 상,하, 초기불전연구회

10.

박성현, (2006) 마음챙김 척도 개발,

11.

윤호균, (2001) 공상, 집착 그리고 상담, 한국심리학회 연차학술발표대회 논문집

12.

윤호균, (2005) 심리 상담의 치료적 기제, 한국심리학회지: 상담 및 심리치료

13.

이현수, (1997) 한국판 아이젱크 성격검사 실시 요강, 학지사

14.

전재성, (1999) 쌍윳따 니까야, 한국빠알리성전협회

15.

주기원, (2008) 마음챙김 집단프로그램 개발,

16.

지산, (2005) 붓다의 길 위빠사나의 길, 한길

17.

Astin, J., (1997) Stress reduction through mindfulness meditation: Effects on psychological symptomatology, sense of control, and spiritual experiences, Psychotherapy and Psychosomatics

18.

Davidson, R., (2004) Response to letter by J. Smith, Psychosomatic Medicine

19.

Deikman, M. D., (1984) The observing self, Beacon Press

20.

Eysenck, H. J., (1991) Manual for the Eysenck Personality Scales, Holler & Stoughton

21.

Garnefski, N., (2001) Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems, Personal and Individual Differences

22.

Goleman, D., (1980) A map for inner space(Beyond ego), J.P. Tarcher

23.

Goodman, L. A., (1974) Exploratory latent structure analysis using both identifiable and unidentifiable models, Biometrika

24.

Kabat zinn, J., (1990) Full catastrophe living: The program of the stress reduction clinic ant the University of Massachusetts Medical Center, Doll Publishing

25.

Lewin, K., (1951) Field theory in the social sciences: Selected theoretical papers, Harper

26.

Marlatt, G. A., (2002) Buddhist philosophy and the treatment of addictive behavior, Cognitive and Behavioral Practice

27.

Martin, R. J., (1997) Mindfulness: A Proposed Common Factor, Journal of Psychotherapy Integration

28.

Meyer, T. J., (1990) Development and validation of the Penn State Worry Questionnaire, Behaviour Research and Therapy

29.

Olendzki, A., (2005) The roots of Mindfulness(Mindfulness and psychotherapy), The Guilford Press

30.

Ornstein, R., (1975) On the experience of time, Penguin

31.

Roemer, L., (2002) Expanding our conceptualization of and treatment for general anxiety disorder: Integrating mindfulness/acceptance-based approaches with existing cognitive-behavioral models. Clinical Psychology: Science& Practice, 9, 5,

32.

Ryff, C. D., (1989) Happiness is everything, or is it Exploration the meaning of psychological well-being, Journal of Personality and Social Psychology

33.

Shapiro, L. S., (1998) Effects of Mindfulness-Based Stress Reduction on Medical and Premedical Students, Journal of Behavioral Medicine

34.

Suddendorf, T., (1997) Mental time travel and the evolution of the human mind, Basic Books

35.

Teasdale, J. D., (2000) Prevention of relapse/ recurrence in major depression by Mindfulness-based cognitive therapy, Journal of Consulting and Clinical Psychology

36.

Telch, C., (2001) Dialectical behavior therapy for binge eating disorder, Journal of Consulting and Clinical Psychology

37.

Walsh, R., (2000) Asian psychotherapies(Current psychotherapies), F. E. Peacock

38.

Wolfsdorf, B. A., (2001) Affect management in group therapy for women with posttraumatic stress disorder and histories of childhood sexual abuse, Journal of Clinical Psychology

39.

Zimbardo, P. G., (1999) Putting Time in Perspective: A Valid, Reliable Individual-Differences Metric, Journal of Personality and Social Psychology

logo