바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

놀이치료 수퍼비전에서 초보 상담자의 자기개방과 자기효능감의 관계: 수퍼비전 작업동맹의 매개효과를 중심으로

The Relationship Between Therapist's Self-Disclosure and Counselor Self-Efficacy in Play Therapy Supervision: the Working Alliance as a Mediating Variable

초록

본 연구에서는 놀이치료 수퍼비전에서의 초보 상담자의 자기개방, 수퍼비전 작업동맹, 그리고 자기효능감의 관계를 구체적으로 밝히고자 하였다. 초보 상담자의 자기개방이 자기효능감에 영향을 미치는데 있어 수퍼비전 작업동맹이 매개변인으로 작용할 것으로 예측하였고 이를 확인하기 위해 놀이치료 수퍼비전 경험이 있으며 상담경험이 3년 미만인 초보상담자 94명을 대상으로 자기개방, 수퍼비전 작업동맹, 자기효능감에 관한 설문조사를 실시하였다. 수집한 자료를 통해 분석한 결과 놀이치료 수퍼비전에서의 초보 상담자의 자기개방, 수퍼비전 작업동맹, 자기효능감 변인 상호간의 관계는 유의한 정적 상관을 보였다. 또한 수퍼비전 작업동맹의 매개 효과를 살펴본 결과 자기개방이 자기효능감에 영향을 미치는데 있어 수퍼비전 작업동맹은 유의한 수준에서 매개효과를 나타내었다. 따라서 수퍼비전에서의 자기개방은 자기효능감에 직접적 영향을 미침과 동시 수퍼비전 작업동맹을 매개로 하여 간접적 영향을 미치는 것으로 나타났다.

keywords
play therapy supervision, self-disclosure, working alliance, counselor self-efficacy, 놀이치료 수퍼비전, 자기개방, 수퍼비전 작업동맹, 상담자의 자기효능감, 매개효과

Abstract

The purpose of this study was to investigate the relationship between therapist's self-disclosure, counselor self-efficacy, and the notion of the working alliance in play therapy supervision. The targets of this research were 94 therapists, who undergone individual supervision at least three times with more than one supervisor or who are currently under such supervision. The results of this study are as follow: First, therapist's self-disclosure was positively related to counselor self-efficacy and the working alliance in play therapy supervision. Second, the working alliance in play therapy supervision mediated the path from therapist's self-disclosure to counselor self-efficacy. In conclusion, these results suggest that therapist's self-disclosure is directly correlated with counselor self-efficacy. Moreover, therapist's self-disclosure is indirectly correlated with counselor self-efficacy through the medium of the working alliance.

keywords
play therapy supervision, self-disclosure, working alliance, counselor self-efficacy, 놀이치료 수퍼비전, 자기개방, 수퍼비전 작업동맹, 상담자의 자기효능감, 매개효과

참고문헌

1.

유성경 ; 강지연, (2006) 수퍼바이지 수치심과 수퍼비전 만족도의 관계에서 작업동맹 및 자기개방의 매개효과 검증, 상담학연구

2.

곽영숙, (1992) 6세 선택적항구증 여아의 놀이치료사례연구, 소아청소년정신의학회지

3.

김교헌, (1992) 자기노출의 기능, 한국심리학회지:일반

4.

김교헌, (1995) 분노 스트레스 상황에서 자기노출이 생리적 각성, 정서 및 인지적 이해에 미치는 효과, 한국심리학회지: 임상

5.

김교헌, (1996) 자기노출의 목표, 자발성 및 분노억제경향이 생리적 각성, 정화 및 평가에 미치는 효과, 한국심리학회지: 건강

6.

김길문 ; 정남운, (2004) 초보 상담자가 상담 회기 내에 경험한 어려움과 대처 과정: 질적 분석 , 한국심리학회지: 상담 및 심리치료

7.

김형숙, (2007) 위탁가정아동의 놀이치료 사례연구, 한국놀이치료학회지

8.

권이경 ; 김광웅, (2005) 상담종결경험, 사회적 지지, 자기효능감이 놀이치료자의 심리적 소진에 미치는 영향, 한국놀이치료학회지

9.

박준호, (2007) 스트레스 사건에 대한 반복생각,생각억제 및 자기노출이 정서와 주관안녕에 미치는 영향,

10.

임영선 ; 손은정 ; 유성경 ; 강지연, (2006) 수퍼비전 작업 동맹과 상담자 경력 수준이 역할 어려움과 수퍼비전 만족도에 미치는 영향, 한국심리학회지: 상담 및 심리치료

11.

손승희, (2005) 수퍼비전에서 상담수련생의 비개방 내용, 이유 및 방식에 대한 연구, 한국심리학회지: 상담 및 심리치료

12.

손승희, (2004) 개인수퍼비전에서 수퍼바이지의 비개방 연구,

13.

손유미, (2005) 초보상담자와 내담자의 조기종결 경험에 관한 질적 분석, 한국심리학회지: 상담 및 심리치료

14.

신재호, (2005) 초보상담자의 상담과정에 관한 질적분석,

15.

오정희, (2007) 초보 상담자들의 첫 상담 경험에 대한 질적 분석,

16.

유미숙, (1999) 놀이치료과정에서 아동행동과 치료자반응 분석,

17.

이윤수, (2001) 놀이치료자의 자기효능감과 역전이 관리 능력에 관한 연구,

18.

김교헌 ; 인현정, (2002) 약물남용자의 자기노출이 부적 정서와 신체병리 경험 및 약물에 대한 태도에 미치는 효과, 한국심리학회지: 건강

19.

임혜인, (2006) 놀이치료자의 자기효능감과 대인관계 성향이 치료관계에 미치는 영향, 한국심리학회지: 상담 및 심리치료

20.

천혜숙, (2008) 놀이치료 수퍼비전에서의 작업동맹,치료자의 자기개방 및 자기효능감의 관계,

21.

최경희, (2007) 선택적 함묵증 아동의 놀이치료 사례, 특수교육재활과학연구

22.

한덕웅 ; 박준호 ; 김교헌, (2004) 스트레스 사건에 관한 자기 노출, 반복 생각 및 정서 경험이 신체 건강에 미치는 영향, 한국심리학회지: 건강

23.

홍수현, (2001) 상담 초기단계에서 상담자의 자기효능감 및 상태불안이 상담협력관계에 미치는 영향, 한국심리학회지: 상담 및 심리치료

24.

홍지영, (2005) 수퍼바이저 스타일이 수퍼비전 과정과 성과에 미치는 영향,

25.

황인호, (2005) 상당자의 자기 효능감과 역전이 행동 및 상담협력관계가 상담만족도에 미치는 영향, 한국심리학회지: 상담 및 심리치료

26.

Armenioux. L. F., (2000) Level of supervisee disclosure in the clinical supervision of counselors- in-training,

27.

Bahrick, A. S., (1990) Role induction for counselor trainees: Effecis on the supervisory working alliance, Dissertation Abstracts International

28.

Baron, R. M., (1986) The moderator mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical consideration, Journal of Personality and Social Psychology

29.

Bernard, J. M., (2004) Fundamentals of clinical supervision, Allyn & Bacon

30.

Bordin, E. S., (1983) A working alliance based model of supervisor, The counseling Psychologist

31.

Callis, M. I., (1997) Frequency of trainees' nondisclosure to their supervisors as affected by relationship quality and trainee reactace,

32.

Dodge, J., (1982) Reducing supervisee anxiety: A cognitive behavioral approach, Counselor Education and Supervision

33.

Efstation, J. E., (1990) Measuring the working alliance in counseling supervision, Journal of Counseling Psychology

34.

Farber, B. A., (2004) Nondiscloure and distortion in psychotherapy supervision, Psychotherapy

35.

Friedlander, M. L., (1986) Effects of role conflict on counselor trainees' self-estimate, anxiety level, and performance, Journal of Counseling Psychology

36.

Grenben, S. E., (1991) Interpersonal aspects of the supervision of individual psychotherapy, American Journal of Psychotherapy

37.

Holloway, E. L., (1995) Clinical supervision: A system approach, Sage

38.

Horvath, A. O., (1989) Development and validation of the WAI, Journal of Counseling Psychology

39.

Humeidan, M. A., (2002) Counseling self-efficacy, supervisory working alliance, and social influence in supervision,

40.

Johnson, E., (1985) The relative of self-observation versus self-modeling on counselor trainees' anxiety, recall, self-evaluations, self-efficacy expectations and counseling performance,

41.

Johnson, E., (1989) Counseling self- efficacy and counseling competence in prepratiocum training, Counselor Education and Supervision

42.

Johnson, E., (1989) Supervisory style and the development of self-efficacy in counseling training, Poster session presented at the annual meeting of the American Psychological Association

43.

Ladany, N., (1996) The nature, extent, and importance of what psychotherapy trainees do not disclose to their supervisors, Journal of Counseling Psychology

44.

Ladany, N., (1995) The relationship between the supervisory working alliance and trainee's experience of role conflict and role ambiguity, Counselor Education and Supervision

45.

Ladany, N., (1999) The content and frequency of supervisor self-disclosures and their relationship to supervisor style and the supervisor working alliance, Counselor Education and supervision

46.

Landreth, G. L., (1991) Play therapy: The art of relationship, Muncie, in Accelerated Development Press

47.

Larson, L. M., (1992) Development and validation of the counseling Self-Estimate Inventory, Journal of Counseling Psychology

48.

Larson, L. M., (1998) Choosing grief videos versus plays for increasing counseling self-efficacy in prepraction trainees: Balancing risk and potency, Manuscript submitted pu

49.

Loganbill, C., (1982) Supervision: A conceptual model, The Counseling Psychologist

50.

March. D. F., (2005) The relationship between self-disclosure, self-efficacy, and the supervisory working alliance of counselor education practicum and internship students,

51.

Nilsson, J. E., (1999) Acculturation, counseling self-efficacy and role difficulties in supervision,

52.

Pennebaker, J. W., (2003) Emotion, disclosure, and health, American Psychological Association

53.

Pennebaker, J. W. , (2004) Writing to heal: A guided journal for recovering from trauma and emotional upheaval, New Harbinger Press

54.

Pennebaker, J. W., (1988) Disclosure of traumas and immune function: Health implication for psychotherapy, Journal of Consulting and Clinical Psychology

55.

Pruitt, D., (1986) Approaches to psychotherapy supervision, Journal of Psychiatric Education

56.

Ramos-Sanchez, L., (2002) Negative supervisory events: Effects on supervision satisfaction and supervisory alliance, Professional Psychology:Research and

57.

Schaefer, C., (1979) Theraputic use of child's play, Aronson

58.

Skovholt, T. M., (1997) Searching for Expertise in Counseling, Psychotherapy, and Professional Psycholigy, Educational Psychology Review

59.

Stone, E. F., (1988) Moderator Variables in Research: A review and Analysis of Conceptual and Methodological issues, Research in Personnel and Human Resources Management

60.

Webb, A., (1998) How honest do counselors dare to be in the supervisory relationship: An exploratory study, Journal of Guidance & Counseling

61.

Worthen, V., (1996) A phenomenological investigation of “good” supervision events, Journal of Counseling Psychology

62.

Yourman, D. B., (1996) Nondisclosure and distortion in psychotherapy supervision, Psychotherapy

63.

Yerushalmi, H., (1992) On the coucealment of the interpersonal therapeutic reality in the course of supervision, Psychotherapy

64.

Veach, P. M., (2001) Conflict and counterproductivity in supervision-when relationships are less than ideal, Journal of Counseling Psychology

logo