바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

종교성과 안녕감 간의 관계에서 삶의 의미와 낙관성의 매개 역할

Mediating Roles of Meaning in Life and Optimism in the Relation between Religiousness and Well-being

초록

본 연구에서는 종교성이 어떤 과정을 통해 안녕감에 영향을 미치는지 살펴보기 위해, 종교성과 안녕감간에 삶의 의미와 낙관성이 매개 역할을 하는지 살펴보았다. 종교가 있는 260명의 대학생들을 대상으로 종교행동/종교깊이 질문지, 내재적-외재적 종교성향척도, 삶의 의미 척도, 낙관성 척도, 그리고 삶에 대한 만족 척도에 응답하게 하였다. 상관관계 분석 결과 모든 변인들 간에 유의미한 정적 상관이 있었다. 구조방정식 분석 결과, 삶의 의미는 종교성과 낙관성 간을, 낙관성은 삶의 의미와 안녕감간을, 그리고 삶의 의미는 종교성과 안녕감 간을 매개하였으며, 완전매개모형보다는 부분매개모형이 더 적합한 것으로 나타났다. 이러한 결과는 종교성이 안녕감에 영향을 미치는데 있어서 두 가지 방식이 있음을 보여주었다. 첫 번째 방식은 종교성이 높아질수록 삶의 의미가 높아지며 삶의 의미가 높아질수록 낙관성이 높아져 결국 안녕감이 증가하게 되는 것이다. 두 번째 방식은 종교성이 높아질수록 삶의 의미가 높아지고 이로 인해 안녕감이 증가하게 되는 것이다. 본 연구 결과는 상담실제에서 종교를 가진 내담자에 대한 효과적인 개입방법을 시사하고 있다.

keywords
삶의 의미, 종교성, 낙관성, 안녕감, meaning in life, religiousness, optimism, well-being

Abstract

This study examined whether meaning in life and optimism mediates the impact of religiousness on well-being. The participants of this study were 260 Christian students at Universities in Seoul, Cheonan, and Busan cities. All the correlations among variables were significant in the positive direction. Using Structural Equation Modeling techniques, it was found that (a) meaning in life mediated the relationship between religiousness and optimism, (b) optimism mediated the relationship between meaning in life and well-being, and (c) meaning in life mediated the relationship between religiousness and well-being. These results indicated how religiousness influence well-being and suggested how to intervene effectively to religious clients in the counseling process.

keywords
삶의 의미, 종교성, 낙관성, 안녕감, meaning in life, religiousness, optimism, well-being

참고문헌

1.

김동기 (1993). 종교유무, 종교정향에 따른 귀인의 차 및 성격과의 상관성 연구. 한국심리학회지: 사회, 7(2), 34-45.

2.

권혜경, 이희경 (2004). 낙관성이 진로태도성숙 및 학교생활만족도에 미치는 영향: 성취동기와 자아강도를 매개변인으로. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 16(4), 723- 741.

3.

반신환 (2006). 대학생의 종교와 종교적 대처: 내담자의 종교. 한국기독교상담학회지, 11, 139-155.

4.

배병렬 (2007). Amos7에 의한 구조방정식 모델링. 서울: 도서출판 청람.

5.

서영석, 이정림, 차주환 (2006). 성역할태도, 종교성향, 권위주의 및 문화적 가치가 대학생의 동성애혐오에 미치는 영향. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 18(1), 177-199.

6.

원두리, 김교헌, 권선중 (2005). 한국판 삶의 의미척도의 타당화 연구. 한국심리학회지: 건강, 10(2), 211-225.

7.

유성경, 홍세희, 최보윤 (2004). “가정의 위험요소와 적응의 관계에서 자아 탄력성, 애착, 실존적 영성의 매개효과 검증”. 교육심리연구, 18(1), 393-408.

8.

이기학, 이혜령 (2003). 종교성향과 강박적 성격특성이 사고-행동 융합에 미치는 영향. 한국심리학회 연차학술대회 논문집, 459-460.

9.

정주리, 이기학 (2007). 삶의 의미발견 과정과 주관적 안녕감의 관계. 한국심리학회 연차학술대회 논문집, 292-293.

10.

조혜윤, 손은정 (2008). 종교성향과 불안과의 관계에서 종교적 대처와 낙관성의 매개효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 20(3), 773-797.

11.

채서일 (2004). 사회과학조사방법론. 서울: 학현사.

12.

최명심, 손정락 (2007). 삶의 의미 수준이 자존감, 문제해결 인식도 및 부정적 평가에 대한 두려움에 미치는 영향. 한국심리학회지: 건강, 12(4), 951-967.

13.

통계청 (2005). 시도별 종교인구(2005년 인구총조사).

14.

http://kosis.nso.go.kr:7001/ups/chapterRetrieve.jsp?pubcode=MA&seq=292&pub=3.에서 2009. 2. 5 인출

15.

한국갤럽 (2004). 한국인의 종교와 종교의식: 제 4차 비교조사. 서울: 한국갤럽

16.

허지연, 손은정 (2008). 청년기와 중년기 집단에서의 삶의 의미와 심리적 안녕감 간의 관계: 자기효능감과 지각된 사회적 지지를 매개변인으로. 한국심리학회 연차학술대회 논문집, 340-341.

17.

허현나 (2002). 종교적 지향성과 영성적 안녕 및 심리적 안녕간의 관계. 가톨릭대학교 심리상담 대학원 석사학위 논문.

18.

Anderson, J. C., & Gerbing, D. W. (1988). Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological Bulletin, 103, 411-423.

19.

Allport, G. W., & Ross, J. W. (1967). Personal religious orientation and prejudice. Journal of Personality and Social Psychology, 5, 432-443.

20.

Baumeister, R. F. (2002). Religion and Psychology: Introduction to the special issue. Psychological Inquiry, 13, 165-167.

21.

Brissette, I., Scheier, M. F., & Carver, C. S. (2002). The role of optimism in social network development, coping, and psychological adjustment during a life transition. Journal of Personality and Social Psychology, 82, 102-111.

22.

Chamberlain, K., & Zika, S. (1988). Religiosity, life meaning and wellbeing: Some relationships in a sample of women. Journal for the Scientific Study of Religion, 27, 411-420.

23.

Chang, E. C., Maydeu-Olivares, A., & D'zurilla, T. J. (1997). Optimism and pessimism as partially independent construct: relations to positive and negative affectivity and psychological wellbeing. Personality and Individual Differences, 23, 433-440.

24.

Chang, E. C., Sanna, L. J., & Yang, K. M. (2003). Optimism, pessimism, affectivity, and psychological adjustment in US and Korea: a test of a mediation model. Personality and Individual Differences, 34, 1195-1208.

25.

Ellison, C. G. (1991). Religious involvement and subjective well-being. Journal of Health and Social Behavior, 32, 80-99.

26.

Diener, E., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The Satisfaction with Life Scale. Journal of Personality Assessment, 49, 71-75.

27.

George, L. K., Ellison, C. G., & Larson, D. B. (2002). Explaining the relationship between religious involvement and health. Psychological Inquiry, 13, 190-200.

28.

Hood, R. W., Spilka, B., Hunsberger, B., & Gorsuch, R. (2003). The psychology of religion: An empirical approach(3rd ed.). New York: Guildford Press.

29.

Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indices in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.

30.

Kark, R. L., Shermi, G., Friedlander, Y., Martin, O., & Bondheim, S. H. (1996). Does religious observance promote health? Mortality in secular vs. religious kibbutzim in Israel. American Journal of Public Health, 86, 341-346.

31.

Keating, A. M., & Fretz, B. R. (1990). Christians' anticipations about counselors in response to counselor descriptions. Journal of Counseling Psychology, 37, 293-296.

32.

Kogan, S. M., Luo, Z., Murry, V. M., & Brody, G. H. (2005). Risk and protective factors for substance use among African American high school dropouts. Psychology of Addictive Behaviors, 19, 382-391.

33.

Kolchakian, M. R., & Sears, S. F. (1999). Religious Coping in College Students, Journal of Religion and Health, 38, 115-125.

34.

Lazarus, R. S. (1993). From psychological stress to the emotions: A history of changing outlooks. Annual Review of Psychology, 44, 1-21.

35.

Lewis, C. A., Maltby, J., & Day, L. (2005). Religious orientation, religious coping and happiness among US adults. Personality and Individual Differences, 38, 1193-1202.

36.

Maltby, J., & Day, L. (2000). Depressive symptoms and religious orientation: examining the relationship between religiosity and depression within the context of other correlates of depression. Personality and Individual Differences, 28, 383-393.

37.

Morrow, D., Worthington, E. L., Jr., & McCullough, M. E. (1993). Observers' perceptions of a counselor's treatment of a religious issue. Journal of Counseling and Development, 71, 452-456.

38.

Newcomb, M. D., & Harlow, L. L. (1986). Life events and substance use among adolescents: Mediating effects of perceived loss of control and meaningless in life. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 564-577.

39.

Pearce, M. J. J,. Singer, J. L., & Prigerson, H. G. (2006). Religious Coping among Caregivers of Terminally Ill Cancer Patients, Journal of Health Psychology, 11, 743-759.

40.

Petersen, L. R., & Roy, A. (1985). Religiosity, anxiety, and meaning and purpose: Religion's consequences for psychological well-being. Review of Religious Research, 27, 49-62.

41.

Reker, G. T. (2005). Meaning in life of young, middle-aged, and older adults: factorial validity, age, and gender invariance of the Personal Meaning Index. Personality and Individual Differences, 38, 71-85.

42.

Rose, E. M., Westefeld, J. S., & Ansley, T. A. (2001). Spiritual issues in counseling: Clients' beliefs and preferences. Journal of Counseling Psychology, 48, 61-71.

43.

Shafranske, E. P., & Malony, H. N. (1996). Religion and the clinical practice of psychology: The case for inclusion. In E. P. Shafraske (Ed.), Religion and the clinical practice of psychology(pp.561-586). Washington, DC: American Psychological Association.

44.

Scheier, M. F., & Carver, C. S. (1985). Optimism, coping, and health: Assessment and implications of generalized outcome expect ancies. Health Psychology, 4, 219-247.

45.

Scheier, M. F., Carver, C. S., & Bridges, M. W. (1994). Distinguishing optimism from neuroticism(and trait anxiety, self-mastery, and self-esteem): A reevaluation of the life orientation test. Journal of Personality and Social Psychology, 67, 1063-1078.

46.

Steger, M. F., & Frazier, P. (2005). Meaning in life: One link in the chain from religiousness to well-being. Journal of Counseling Psychology, 52, 574-582.

47.

Steger, M. F., Frazier, P., & Oishi, S. (2006). The meaning in life questionnaire: Assessing the presence of and search for meaning in life. Journal of Counseling Psychology, 53, 80-93.

48.

Tix, A., & Frazier, P. (2005). Mediation and moderation of the relationship between intrinsic religiousness and mental health. Personality and Social Psychology Bulletin, 31, 295-306.

49.

Worthington, E. L., Kurusu, T. A., McCullough, M. E., & Sandage, S. J. (1996). Empirical research on religion and psychotherapeutic processes and outcomes: A 10-year review and research prospectus. Psychological Bulletin, 119, 448-487.

50.

Wyatt, S. C., & Johnson, R. W. (1990). The influence of counselors' religious values on clients' perceptions of the counselor. Journal of Psychology and Theology, 18, 158-165.

logo