바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

자기효능감과 불확실성에 대한 인내력 부족이 진로준비행동 및 진로결정수준에 미치는 영향: 진로성취목표의 매개효과를 중심으로

The Effect of Self-Efficacy, Intolerance of Uncertainty on Career Preparation Behavior and Career Decision Level: The Mediating Effects of Career Achievement Goals

초록

본 연구는 대학생을 대상으로 자기효능감과 불확실성에 대한 인내력 부족이 진로준비행동과 진로결정수준에 미치는 효과가 진로성취목표에 의해 매개되는 지를 확인하고자 하였다. 연구결과, 첫째, 자기효능감은 진로준비행동 및 진로결정수준과 정적상관을 보였으며, 진로성취목표 가운데 숙달목표와는 정적상관을, 수행회피목표와는 부적상관을 보였다. 한편 불확실성에 대한 인내력 부족은 진로결정수준과 숙달목표와는 부적상관을, 수행목표와는 정적상관을 보였다. 둘째, 진로성취목표가 진로준비행동과 진로결정수준에 미치는 영향을 살펴 본 결과, 진로준비행동에는 숙달목표, 수행접근목표, 수행회피목표가 모두 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 진로결정수준에는 숙달목표와 수행회피목표만이 설명력을 갖는 것으로 나타났다. 셋째, 자기효능감과 불확실성에 대한 인내력 부족이 진로준비행동 및 진로결정수준에 미치는 효과가 진로성취목표에 의해 매개되는 지 알아보기 위하여 매개변인 검증을 한 결과, 자기효능감과 진로준비행동 및 진로결정수준 간의 관계를 진로성취목표가 완전매개하고 있었고, 불확실성에 대한 인내력부족과 진로결정수준 간의 관계 역시 진로성취목표가 완전매개하고 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구의 의의와 상담에서의 시사점을 논하였다.

keywords
자기효능감, 불확실성에 대한 인내력 부족, 진로성취목표, 진로준비행동, 진로결정수준, self-efficacy, intolerance of uncertainty, career achievement goals, career preparation behavior, career decision level

Abstract

The study aimed to investigate the mediating effect of career achievement goals on the path from self-efficacy, intolerance of uncertainty to career preparation behavior and career decision level. The results were as follows. First, self-efficacy was significantly correlated with mastery goal, performance-avoidance goal, career preparation behavior and career decision level,whereas intolerance of uncertainty was correlated with achievement goals and career decision level. Second, career achievement goals had significant relation to career preparation behavior and career decision level. Third, career achievement goals had a mediating effect on the relationship between self-efficacy and career behavior as well as career decision level. It also had a mediating effect on the relationship between intolerance of uncertainty and career decision level. The implications of these results were discussed.

keywords
자기효능감, 불확실성에 대한 인내력 부족, 진로성취목표, 진로준비행동, 진로결정수준, self-efficacy, intolerance of uncertainty, career achievement goals, career preparation behavior, career decision level

참고문헌

1.

강내경 (1998). 성취목표가 조직몰입과 직무스트레스에 미치는 영향. 한양대학교 교육대학원 석사학위논문.

2.

고향자 (1992). 한국 대학생의 의사결정 유형과 진로결정수준의 분석 및 진로결정 상담의 효과. 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문.

3.

김남홍 (2001). 대학생의 진로성숙도와 진로준비행동의 관계. 한남대학교 대학원 석사학위논문.

4.

김봉환 (1997). 대학생의 진로결정수준과 진로준비행동의 발달 및 이차원적 유형화. 서울대학교 대학원 박사학위논문.

5.

김선중 (2005). 진로장벽, 희망, 진로결정자기효능감이 진로준비행동에 미치는 영향. 홍익대학교 대학원 박사학위논문.

6.

김수리 (2004). 부모지지, 진로결정 자기효능감, 역기능적 진로사고가 청소년의 진로발달에 미치는 영향. 홍익대학교 대학원 박사학위논문.

7.

김아영 (1997). 자기효능감 및 하위척도들의 학교별 성별 평균 및 표준편차. 미간행본.

8.

김형균 (2002). 대학생의 진로성숙도와 진로준비행동의 성별, 학년별 관계분석. 전주대학교 국제상담대학원 석사학위논문.

9.

문선아 (2000). 불안과 성취동기가 대학생의 진로태도성숙과 진로준비행동에 미치는 영향. 한양대학교 교육대학원 석사학위논문.

10.

배종훈 (2001). 진로미결정 유형별 진로결정변인과 성격특성의 차이. 경상대학교 대학원 박사학위논문.

11.

유지선 (2004). 여대생의 진로미결정과 애착 및 자기효능감의 관계 연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문.

12.

이명숙 (2003). 대학생의 진로자기효능감과 진로장애지각·진로준비행동 간의 관계분석. 전주대학교 국제상담대학원 석사학위논문.

13.

이보미 (2006). 체육계열 대학생의 진로의식 성숙과 진로준비행동의 관계. 용인대학교 체육과학대학원 석사학위논문.

14.

이재창, 유계식 (1997). 대학생의 성공공포와 성취동기 및 성역할정체감이 진로결정에 미치는 영향에 관한 연구. 한국심리학회지, 9, 259-288.

15.

이종욱 (2007). 성취목표지향성 개념의 재분화. 전북대학교 대학원 박사학위논문.

16.

장성수 (1998). 성취목표와 학업성적 피드백이 학과목에 대한 무기력, 내재적 동기 및 성취기대에 미치는 영향. 대학생활연구, 16, 129-148, 한양대학교 학생생활연구소.

17.

전수현 (1998). 기업조직에서 성취목표의 결정요인과 그 효과. 한양대학교 대학원 석사학위논문.

18.

조지혜 (2007). 성취동기, 직업가치, 진로장벽이 대학생의 진로태도성숙 및 진로준비행동에 미치는 영향. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.

19.

정애경 (2007). 진로미결정 요인에 관한 국내연구 메타분석. 서울대학교 대학원 석사학위논문.

20.

차정은 (1997). 일반적 자기효능감 척도 개발을 위한 일 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.

21.

최혜경 (1997). 만성적 근심이 문제해결에 미치는 역기능적 효과. 중앙대학교 대학원 박사학위논문.

22.

한덕웅 (1993). 조직행동의 동기이론. 서울: 법문사.

23.

Ames, C. (1984). Achievement attributions and self-instructions under competitive and individualistic goal structures. Journal of Educational Psychology, 76, 478-487.

24.

Ames, C., & Archer, J. (1988). Achievement goals in the classroom: Students' learning strategies and motivation processes. Journal of Educational Psychology, 80, 260-267.

25.

Atkinson, J. W. (1958). Motives in fantasy, action, and society. Princeton. NJ; Vand Nostand Co. Inc.

26.

Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191-215.

27.

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman.

28.

Betz, N. E., Klein, K. L. & Taylor, K. M. (1996). Evaluation of short form of the Career Decision-Making Self-Efficacy Scale. Journal of Career Assessment, 4, 47-57.

29.

Betz, N. E., & Voyten, K. K. (1997). Efficacy and outcome expectations influence career exploration and decidedness. The Career Development Quarterly, 46, 179-189.

30.

Blustein, D. L. (1989). The role of goal instability and career self-efficacy in the career exploration process. Journal of vocational behavior, 35, 194-203.

31.

Buhr, K., & Dugas, M. J. (2002). The Intolerance of uncertainty scale: psychometric properties of the English version. Behavior Research and Therapy, 40, 931-945.

32.

Carver, C. S., Peterson, L. M., Follansbee, D. J., & Scheier, M. F.(1983). Effects of self-directed attention on performance and persistence among persons high and low in test anxiety. Cognitive Therapy and Research, 7, 333-354.

33.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1980). The empirical exploration of intrinsic motivational processes. In L. Berkowitz, (Eds.) Advances in experimental social psychology(pp.39-80). New York: Academic Press.

34.

Dugas. M. J., Freeston, M. H., & Ladouceur, R. (1997). Intolerance of uncertainty and problem orientation in worry. Cognitive Therapy and Research, 21, 593-606.

35.

Dugas. M. J., Hedayati. M., Karavidas. A., Buhr. K., Francis. K., & Phillips. N. A. (2005). Intolerance of uncertainty and information processing: Evidence of biased recall and interpretations. Cognitive Therapy and Research, 29, 57-70.

36.

Elliot, A., & Church, M. A. (1997). A hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 72, 461-475.

37.

Elliott, E. S., & Dweck, C. S. (1988). Goals: An approach to motivation and achievement. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 5-12.

38.

Freeston, M. H., Rheaume, J., Letarte, H., Dugas, M. J., & Ladouceur, R. (1994). Why do people worry? Personality and Individual Differences, 17, 791-802.

39.

Fuqua, D.R., Blum, C.R., & Hartman, B. W. (1988). Empirical support for the differential diagnosis of career indecision. Career Development Quarterly, 36, 364-373.

40.

Gati, I., Krausz, M., & Osipow, S. H. (1996). A taxonomy of difficulties in career decision making. Journal of Counseling Psychology, 43, 510-526.

41.

Goodnow, J. J. (1980). Everyday concepts of intelligence and its development. In N. Warren(Ed.), Studies in cross-cultural psychology, 2(pp.191-219). Oxford, England: Pergamon Press.

42.

Hartman, B. W., Fuqua, D. R., & Hartman, P.T. (1983). The predictive potential of the career decision scale in identifying chronic indecision. Vocational Guidance Quarterly, 31, 103-108.

43.

Larson, L. M., Heppner, P. P., Ham, T., & Dugan, K. (1988). Investigating multiple subtypes of career indecision through cluster analysis. Journal of Counseling Psychology, 35, 439-446.

44.

Leggett, E. L. (1985). Children's entity and incremental theories of intelligence: Relationships to achievement behavior. Paper presented at the annual meeting of Eastern Psychological Association, Boston.

45.

Lent, R. W. (2005). A social cognitive view of career development and counseling. In S. D. Brown & R. W. Lent (Eds.), Career development and counseling: Putting theory and research to work(pp.101-127). NJ:Wiley.

46.

Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance. Journal of Vocational Behavior, 45, 79-122.

47.

Lepper, M. (1981). Intrinsic and extrinsic motivation in children: Detrimental effects of superfluous social controls. In W. W. Collins(Eds.), Minnesota Symposium on Child Psychology(pp.155-214). Hillsdale, NJ: Erlbaum.

48.

MacLeod, C., & Rutherford, E. (2004). Information-processing approach: Assessing the selective functioning of attention, interpretation, and retrieval. In R. G. Heimberg, C. L. Turk & D. S. Mennin(Eds.), Generalized Anxiety Disorder: Advances in research and practice. New York: Guilford Press.

49.

Maehr, M. L. (1989). Thoughts about motivation. In C. Ames & R. Ames (Eds.), Research on motivation in education: Goals and motivation, 3(pp.299-315). NY: Academic Press.

50.

Metzger, T. J., Miller, M. L., Cohen, M., Sofka, M., & Brokovec, T. D. (1990). Worry changes decision making: The effect of negative thoughts on cognitive processing. Journal of Clinical Psychology, 46. 78-88.

51.

Nicholls, J. G. (1989). The competitive ethos and democratic education, Cambridge, MA: Harvard University Press.

52.

Osipow, S. H., Carney, C. G., Winer, J., Yanico, B., & Koschier, M. (1980). The career decision scale(3rd rev.). Columbus, OH: Marsthon Consulting and Press.

53.

Russell, M., & Davey, G. C. L. (1993). The relationship between life event measures and anxiety and its cognitive correlates. Personality and Individual Differences, 14, 317-322.

54.

Slaney, R. B. (1988). The assessment of career decision making. In W. B. Walsh & S. H. Osipow(Eds.). Career decision making(pp.33-76). Hillsdale. NJ:Lawrence Erlbaum Associares.

55.

Sternberg, R., Conway, B. E., Ketron, J. L., & Bernstein, M. (1981). People's conception of intelligence. Journal of Personality and Social Psychology, 41, 37-55.

56.

Tallis, F., Eysenck, M. H., & Mathews, A. (1991). Elevated evidence requirements and worry. Personality and Individual differences, 12, 21-27.

57.

Taylor, K. M. & Betz, N. E. (1983). Application of self-efficacy theory to the understanding and treatment of career indecision. Journal of Vocational Behavior, 58, 328-437.

58.

Taylor, K. M. & Popma, J. (1990). An examination of the relationships among career decision making self-efficacy, career salience, locus of control, and vocational indecision. Journal of Vocational Behavior, 37, 17-31.

logo