바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

아동용 어머니-자녀관계에서의 기본 심리적 욕구만족 척도 개발 및 타당화

Development and Validation of the Basic Psychological Needs Satisfaction Scale in Mother-Child Relationships for Korean Children

초록

본 연구에서는 자기결정이론에 바탕을 두고 아동용 어머니-자녀 관계에서의 기본 심리적 욕구만족 척도를 개발하고 타당화하고자 하였다. 이를 위해 문헌조사 및 아동들을 대상으로 한 인터뷰를 통해 문항제작을 위한 자료수집과정을 거쳤고, 아동상담 및 놀이치료 전문가와 자기결정이론 전문가들의 자문 및 평정을 통해 47문항의 예비문항을 제작하여, 이를 초등학교 3,4학년의 아동들에게 실시하였다. 탐색적 요인분석결과 연구자의 가설과 같이 자율성, 유능성, 관계성의 세 가지 요인구조로 이루어졌음을 확인하였고 최종 14문항이 확정되었다. 이렇게 확정된 14문항으로 초등학교 3학년이상의 아동들을 대상으로 본 조사를 실시하였고, 확인적 요인분석을 통해 세 가지 요인구조를 확인하였다. 또한 수렴타당도 검증을 위해 애착척도, 자기효능감척도, 자기결정행동척도와의 상관분석을 실시한 결과 적절한 상관을 보이는 것으로 나타났다. 아동용 다면적 생활만족도에 미치는 효과를 살펴보기 위해 회귀분석을 실시하였고, 그 결과 준거관련타당도 및 변별타당도를 지닌 것으로 나타났다. 마지막으로 본 연구에서 개발된 척도의 제한점 및 활용가능성을 논의하였다.

keywords
Basic Psychological Needs Satisfaction Scale development, Autonomy, Competence, Relatedess, Mother-Child Relationships, Validate., 아동용 기본 심리적 욕구 만족 척도 개발, 자율성, 유능성, 관계성, 어머니-자녀 관계, 타당화

Abstract

The purpose of this study was to develop and validate the Basic Psychological Needs Satisfaction Scale (BPNS) in Mother-child relationships for Korean children given the Self-determination theory (SDT). Literature reviews on the Self-determination and the results of preliminary interview were used to create items. Forty seven candidate items were administered to children in grades 3 and 4. The results of the exploratory factor analysis supported a three-factor structure: autonomy, competence, and relatedness. And the further item analysis resulted in 14 items as the final version. The final 14 items were administered to children in grades 3 through 6. The evidence of the construct validity was obtained from a confirmatory factor analysis, and the convergent validity of the scale was supported by the correlation analysis. The results of regression analysis offered an evidence of criterion-related and discriminant validity. Results are also discussed in terms of the potential utility of the scale.

keywords
Basic Psychological Needs Satisfaction Scale development, Autonomy, Competence, Relatedess, Mother-Child Relationships, Validate., 아동용 기본 심리적 욕구 만족 척도 개발, 자율성, 유능성, 관계성, 어머니-자녀 관계, 타당화

참고문헌

1.

김덕진, 양명환 (2006). 체육수업 상황에서 기본적 욕구, 동기유형 및 심리적 웰빙 간의 관계모형 검증. 한국스포츠심리학회지, 17(1), 25-45.

2.

김선희 (2006). 체벌행동과 애착안정성 및 아동부적응과의 관계. 이화여자대학교 석사학위논문.

3.

김아영, 이명희, 전혜원, 이다솜, 임인혜 (2007). 청소년이 지각하는 유능감 및 관계성과 비행 간의 종단적 관계 분석. 교육심리연구, 21(4), 945-967.

4.

김은영 (2007). 남녀 대학생의 자율성, 유능감, 관계성이 진로미결정에 미치는 영향. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 19(4), 1079-1100.

5.

김주환, 김은주, 홍세희 (2006). 한국 남녀 중학생 집단에서 자기결정성이 학업성취도에 주는 영향. 교육심리연구, 20(1), 243-264.

6.

문은식(2007). 중·고등학생이 지각한 사회적 지지와 심리적 안녕 및 학교생활적응의 관계. 교육심리연구, 19(4), 1087-1108.

7.

안도희, 박귀화, 정재우 (2008). 자율성지지, 기본적 욕구 및 심리적 안녕감 간의 관계. 청소년학연구, 15(5), 315-338.

8.

옥 정(1998). 청소년기 애착안정성과 우울성향의 관계 - 지각된 유능감의 매개효과를 중심으로-. 이화여자대학교 석사학위논문.

9.

이명희 (2008). 자기결정성이론에 근거한 한국형 기본 심리 욕구 척도 개발 및 타당화. 이화여자대학교 석사학위논문.

10.

이민희 (2007). 학습장면에서 자기결정론의 동기화 경로 모형검증, 중앙대학교 박사학위논문.

11.

이정미, 이양희 (2005). 한국판 아동용 다면적 생활만족도 검사(K-MSLSS)의 신뢰도 및 타당도 검증. 한국심리학회지: 발달, 18(2), 121-137

12.

차정은(1997). 일반적 자기효능감 척도개발을 위한 일 연구. 이화여자대학교. 석사학위논문.

13.

최경희, 新井 邦二郞 (2003). 아동의 자기결정에 대한 한·일간의 비교연구. 한국심리학회지: 발달. 16(3), 135-154.

14.

최희철, 황매향, 김연진 (2009). 아동의 부모에 대한 관계성과 안녕사이의 자기회귀 교차지연효과 검증. 교육심리연구, 23(3), 561- 579.

15.

한소영, 신희천 (2009). 대학생이 지각한 부모-자녀 관계에서의 기본 심리적 욕구 만족감이 주관적 안녕감에 미치는 영향. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 21(2), 439- 464.

16.

한혜진 (2002). 자기주장훈련이 초등학생의 자기효능감 향상에 미치는 효과. 서울교육대학교. 석사학위논문.

17.

홍세희 (2000). 구조방정식 모형에 있어서 적합도 선정기준과 그 근거. 한국심리학회지: 임상, 19, 161-177.

18.

홍세희 (2007). 구조방정식 모형의 이론과 응용. 연세대학교 사회복지학과.

19.

Armsden, G. C, & Greenberg, M. T. (1987). The inventory of Parent and Peer Attachment: Individual differences and their relationship to psychological well-being ind adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 16, 427-453.

20.

Brown, M. W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In Bollen, K. A., & Long, J. S. (Eds.), Testing Structural Equation Models. Newbury Park: Sage Publications.

21.

Chirkov, V., & Ryan, R. M. (2001). Parent and teacher autonomy-support in Russian and U. S. Adolescents: Common effects on well-being and academic motivation. Journal of Cross Cultural Psychology, 32, 618-635.

22.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychololgical inquiry, 11, 227-268.

23.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2002a). Overview of self-determination theory: An organismic dialectical perspective. In E. L. Deci & R. M. Ryan (Eds.), Handbook of self-determination research.(pp.3-33). Rochester, NY: University of Rochester Press.

24.

Gagne, M. (2003). The role of autonomy support and autonomy orientation in prosocial behavior engagement. Motivation and Emotion, 27, 199-223.

25.

Hahn, J., & Oishi, S. (2006). Psychological needs and emotional well-being in older and younger Koreans and Americans. Personality and Individual Differences, 40, 689-698.

26.

Harter, S. (1982). The Perceived Competence Scale for Children. Child Development, 53, 87-97.

27.

Harter, S. (1983). Developmental perspectives on the self-system. In P. H. Mussen (Ed.), Handbook of child psychology, Vol 4, (4th ed., pp.275-385). NY: Wiley.

28.

Huebner, E. S. (1991a). Initial development of the student's life satisfaction scale. School Psychology International, 12, 231-240.

29.

Huebner, E. S. (1994). Preliminary development and validation of a multidimensional life satisfaction scale for children. Psychological Assessment, 6, 149-158.

30.

Ilardi, B. C., Leone, D., Kasser, R., & Ryan, R. M. (1993). Employee and supervisor ratings of motivation: Main effects and discrepancies associated with job satisfaction and adjustment in a factiory setting. Journal of Applied Social Psychology, 23, 1789-1805.

31.

Kahneman, D., Diener, E., & Schwartz, N. (Eds), (1999). Well-being: The foundations of hedonic psychology. New York: Russell Sage Foundation.

32.

Kasser, V. G., & Ryan, R. M. (1999). The relation of psychological needs for autonomy and relatedness to vitality, well-being, and morality in a nursing home. Journal of Applied Social Psychology, 29, 935-954.

33.

La Guardia, J. G., Ryan, R. M., Couchman, C. E., & Deci, E. L. (2000). Within-person variation in security of attachment: A self-determination theory perspective on attachment, need fulfillment, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 79, 367-384.

34.

Meyer, B., Enstrom, M. K., Harstveit, M., Bowles, D. P., & Beevers., C. G. (2007). Happiness and despair on the catwarlk: Needs Satisfaction, well-being, and personality adjustment among fashion models. The Journal of Positive Psychology, 2, 2-17.

35.

Niemiec, C. P., Lynch, M. F., Vansteenkiste, M., Bernstein, J., Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2006). The antecedents and consequences of autonomous self-regulation for college: A self-determination theory perspective on socialization. Journal of Adolescence, 29, 761- 775.

36.

Niemiec, C. P., & Ryan, R. M. (2009). Autonomy, competence, and relatedness in the classroom: Applying self-determination theory to educational practice. Theory and Research in Education, 7, 133-144.

37.

Ratelle, C. F., Larose, S., Guay, F., & Senecal, C. (2005). Perceptions of parental involvement and support as predictors of college students' persistence in a science curriculum. Journal of Family Psychology, 19, 286-293.

38.

Ratt, H., Bonsel, G. J., Essink-Bot, M., Landgraf, J. M., & Gemke, R. (2002). Reliability and validity of comprehensive health status measures in children: The Child Health Questionnaire in relation to the Health Utilities Index. Journal of Clinical Epidemiology, 55, 67-76.

39.

Reeve, J. (2005). Understanding motivation and emotion (4the ed.). Hoboken, NJ: Wiley.

40.

Reinboth, M., Duda, J. L., & Ntoumanis, M. (2004). Dimensions of coaching behavior, need satisfaction, and the psychological and physical welfare of young athletes. Motivation and Emotion, 28, 297-313.

41.

Reis, H. T., Sheldon, K. M., Gable, S. L., Roscoe, J., & Ryan, R. M. (2000). Daily well-being: The role of autonomy, competence, and relatedness. Personality and Social Psychology Bulletin, 26, 419-435.

42.

Ryan, R. M. (1993). Agency and organization: Instrinsic motivation, autonomy, and self in psychology development. In J. Jacobs (Eds.), Nebraska symposium on motivation: Vol. 40. Developmental perspectives on motivation (pp.1-56). Lincoln: University of Nebraska Press.

43.

Ryan, R. M. (2005). The developmental line of autonomy in the etiology, dynamics, and treatment of borderline personality disorders. Development and Psychopathology, 17, 987-1006.

44.

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self- determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68- 78.

45.

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2002a). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Review of Psychology, 52, 141-166.

46.

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2002b). Overview of self-determination theory: An organismic dialectical perspective. Handbook of Self- Determination Research(pp.3-33). The University of Rochester Press.

47.

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2007). Personal discussion at The Third International Self- Determination Theory Conference. University of Toronto.

48.

Ryff, C. D., & Keyes, C. L. M. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychololgy, 69, 719-727.

49.

Ryff & Singer, (1998). The contours of positive human health. Psychological Inquiry, 9, 1-28.

50.

Sheldon, K. M., Elliot, A. J., Kim, Y., & Kasser, T. (2001). What's satisfying about satisfying events? Testing 10 candidate psychological needs. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 325-339.

51.

Sheldon, K. M., Ryan, R. M., & Reis, H. T. (1996). What makes for a good day? Competence and autonomy in the day and in the person. Personality and Social Psychology Bulletin, 22, 1270-1279.

52.

Sheldon, K. M., & Niemiec, C. (2006). It's not just the amount that counts: Balanced need satisfaction also affects well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 91. 331-341.

53.

Soenes, B., Vansteenkiste, M., Lens, W., Luychkx, K., Goossens, L., Beyers, W., & Ryan, R. M. (2007). Conceptualizing parenting autonomy support: adolescent perceptions of promoting of independence versus promotion of volition functioning. Developmental Psychology, 43, 633- 646.

54.

Standage, M., Duda, J. L., & Pensgaard. (2005). A test of self-determination theory in school physical education. British Journal of Educational Psychology, 75, 411-433.

55.

Timothy, R. Hinkin (1995). A review of scale development practices in the study of organization. Journal of Management. 21, 967- 988.

56.

Vansteenkiste, M., Lens, W., Soenens, B., & Luyckx, K. (2006). Autonomy and relatedness among Chinese sojourners and applicants: Conflictual or independent predictors of well-being and adjustment? Motivation and Emotion, 30, 273-282.

57.

Veronneau, M-H., Koestner, R. R., & Abela, J. R. Z. (2005). Intrinsic need satisfaction and adolescents: An application of the self- determination theory. Journal of Social and Clinical Psychology. 24, 280-292.

58.

Vierling, K. K., Standage, M., & Treasure, D. C. (2007). Predicting attitudes and physical activity in an “at-risk” minority youth sample: A test of self-determination theory. Psychology of Sport and Excercise, 8, 795-817.

59.

Waters, E. B., Salmon, L. A., Wake, M., Wright, M., & Hesketh, K. D. (2001). The health and well-being of adolescents: A school-based population study of the self-report Child Health Questionnaire. Journal of Adolescent Health, 29, 140-149.

logo