본 연구는 정서조절방략과 정서조절곤란 간의 관계를 조사하고, 정서조절방략들이 정서조절곤란에 미치는 영향을 경험적으로 확인하고자 하였다. 이를 위해 대학생 집단을 대상으로 다양한 정서조절방략을 포괄적으로 측정 및 구분하는 정서조절방략 질문지(ERSQ)와 정서조절곤란 수준을 포괄적으로 평가하는 정서조절곤란 척도(DERS)를 실시하였다. 먼저 상관분석을 실시한 결과, 부적응적 정서조절방략은 정서조절곤란 총점과 유의미한 정적 상관을 보였다. 적응적 정서조절방략들 중에서 주의 분산적 방략과 접근적 방략이 정서조절곤란 총점과 유의미한 부적 상관을 나타냈고, 지지 추구적 방략은 정서조절곤란과 유의미한 상관을 보이지 않았다. 다양한 정서조절방략들이 정서조절곤란의 수준에 미치는 영향을 조사하기 위해 중다회귀분석을 실시한 결과, 정서조절방략들에 의해 정서조절곤란을 설명하는 모델은 통계적으로 유의미하였고, 정서조절방략들은 정서조절곤란의 전체 변량 가운데 39%를 설명하였다. 정서조절방략들 가운데 부적응적 정서조절방략이 정서조절곤란에 대한 가장 높은 예측력을 보였고, 적응적 방략들 중에서는 접근적 방략만이 정서조절곤란을 통계적으로 유의미하게 예언하였다. 본 연구의 시사점과 앞으로의 연구 방향에 대해 논의하였다.
This study aimed to investigate the relation between the emotion regulation strategies and the emotion dysregulation as well as and the effects of the emotion regulation strategies on the emotion dysregulation. For this purpose, Emotion Regulation Strategy Questionnaire (ERSQ) and Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS) were implemented to 214 undergraduate students to measure the emotion regulation strategies and the emotion dysregulation, respectively. Correlational analysis indicated that maladaptive strategies were positively correlated with the emotion dysregulation and distractive strategies and approaching strategies among adaptive strategies were negatively correlated with the emotion dysregulation. Results of multiple regression analysis showed that the emotion regulation strategies accounted for 39% of the variance in the emotion dysregulation. The maladaptive strategies exhibited the highest predictive power for the emotion dysregulation. In addition, among adaptive strategies only approaching strategies were significant predictors of the emotion dysregulation. Implications and suggestions for future research are discussed.
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