바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

청소년 자녀를 둔 어머니의 대상 신뢰가 자녀와의 분화에 미치는 영향에서 어머니의 분리불안과 문제형 의사소통의 매개효과

The mediating effect of maternal separation anxiety and problem communication on the relationship between maternal object trust and differentiation from adolescent children

초록

본 연구는 청소년 자녀를 둔 어머니가 자신과 친밀한 관계에서 벗어나 거리두기를 시도하는 자녀와의 관계에서 겪을 수 있는 어머니의 경험에 관심을 가지고 시작되어 다음과 같은 연구 목적을 갖는다. 첫째, 인구통계학적 변인 각각에 따라 어머니의 분리불안에 차이가 있는지. 둘째, 어머니의 대상 신뢰가 자녀와의 분화 수준에 영향을 미치는 과정에서 어머니의 분리불안과 문제형 의사소통이 매개효과를 보이는지 확인해보고자 하였다. 즉, 거리두기를 시도하는 자녀를 향한 어머니의 분리불안 감정과 불안감정을 극복해보려는 어머니의 인지적 책략이 반영되는 의사소통 방식이 어머니가 어릴 적 경험한 대상 신뢰 수준이 청소년 자녀와의 분화 수준에 미치는 영향에 매개효과를 가지는지 확인해보고자 하였다. 본 연구를 위해 중․고등학생 자녀를 둔 어머니 390명을 대상으로 질문지를 실시하였다. 연구 결과, 첫째, 국외 연구와 달리, 중학생 자녀 보다 고등학생 자녀를 둔 어머니의 불안 수준이 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 둘째, 어머니의 대상 신뢰가 자녀와의 분화 수준에 영향을 미치는 과정에서 분리불안과 문제형 의사소통의 매개효과가 나타났다.

keywords
분리 불안, 분화, 문제형 의사소통, 대상 신뢰, Separation Anxiety, Differentiation, problem communication, Object Trust, Separation Anxiety, Differentiation, problem communication, Object Trust

Abstract

This study was to investigate whether a maternal separation anxiety differs across demographic variables and to examine if the maternal separation anxiety and the problem communication show a mediating effect on the relationship between the maternal object trust and the differentiation level or not. In order to scrutinize mean differences in a maternal separation anxiety and the mediation effects, the responses of 390 mothers having adolescents in middle and high schools were analyzed by an analysis of variance and a structural equation modeling, respectively. In conclusion, mothers having a high school adolescent showed higher anxiety than those having a middle school adolescent. Additionally, the maternal separation anxiety and the problem communication exhibited a mediating effect on the relationship between the maternal object trust and the differentiation level. Implications and limitations of the current study are discussed.

keywords
분리 불안, 분화, 문제형 의사소통, 대상 신뢰, Separation Anxiety, Differentiation, problem communication, Object Trust, Separation Anxiety, Differentiation, problem communication, Object Trust

참고문헌

1.

김윤희 (1990). 부부관계․부모-자녀의사소통․가족기능과 청소년 자녀비행과의 관계 연구. 숙명여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.

2.

박성옥 (1993). 취업여성의 이중역할긴장과 생활 만족도의 심리적 상태 및 영향. 경희대학교 박사학위 청구논문.

3.

박해도 (2001). 어머니와 영유아의 분리불안과의 관계, 연세대학교 연합신학대학원 석사학위 청구논문.

4.

송진숙 (1994). 탁아의 질과 어머니 자아존중감에 따른 어머니 격리불안. 경희대학교 대학원 석사학위 청구논문.

5.

소언주 (2001). 어머니의 분리불안: 어머니의 특성, 아동의 초기 기질 및 과보호적 양육행동과의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.

6.

이여봉·이선이·김현주 (2008). 청소년자녀와 부모 간 긍정적·갈등적 상호작용: 국가 및 성별 차이를 중심으로. 가족과 문화, 20(2), 127~160.

7.

이정규․최순자 (2007). 한국과 일본 어머니의 양육태도와 아동의 사회도덕성과의 관계. 한국아동교육학회, 16(2), 145-158.

8.

장재홍․김현주․이호준․김태성 (2000). 가족 상담 연구개발. 서울: 한국청소년상담원.

9.

전영주 (1998). 삼세대 가족의 정서체계 역동성과 성인자녀의 우울증. 한국가족관계학회지, 3(1), 22-45.

10.

정은영 (2008). 과보호 척도 개발 및 타당화 연구, 가톨릭 대학교 대학원 박사학위 청구논문.

11.

최선미 (2003). 놀이치료 내담아동 어머니의 대상 관계 수준과 치료적 동맹. 숙명여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.

12.

홍세희 (2000). 구조방정식 모형의 기초. 워크샵 교재. Departments of Education and Psychology, University of California, Santa Barbara.

13.

Anderson, S. A., & Sabatelli, R. M. (1990). Differentiating differentiation and individuation: Conceptual and operational challenges. American Journal of Family Therapy, 18(1), 32-50.

14.

Anderson, S. A., & Sabatelli, R. M. (1992). The differentiation in the family system scales: DIFS. American Journal of Family Therapy, 20(1), 89-101.

15.

Armsden, G. C., & Greenberg, M. T. (1987). The inventory of parent and peer attachment: Individual differences and their relationship to psychological well-being in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 16(5), 427-454.

16.

Barnes, H. L., & Olson, D. H. (1982). Parent-adolescent communication scale. In D. H. Olson et al., Family inventories: Inventories used in a national survey of families across the family life cycle. (pp.33-48) St. Paul: Family Social Science, University of Minnesota.

17.

Benedek, T. (1970). Motherhood and nurturing. In E. J. Anthony & T. Benedek(Eds.), Parenthood: Its psychology and psychopathology. (pp. 153-166) Boston: Little, Brown.

18.

Benson, M. J., Larson, J., Wilson, S. M., & Demo, D. H. (1993). Family of origin influences on late adolescent romantic relationships, Journal of Marriage and the Family, 55(3), 663-672.

19.

Blos, P. (1979). The adolescent passage. New York: International Universities Press.

20.

Bowlby, J. (1969). Attachment and loss: Vol. 1. Attachment. London: Gogarth Press.

21.

Bowlby, J. (1973). Attachment and loss. Vol. 2: Separation. New York: BasicBook.

22.

Chun, Y. J., & MacDermid, S. M. (1997). Perception of family differentiation, individuation, and self-esteem among Korean adolescents. Journal of Marriage and the Family, 59(2), 451-462.

23.

DeMeis, D., Hock, E., & McBride, S. (1986). The balance of employment and motherhood: Longitudinal study of mother's feeling about separation from their first-born infants. Developmental Psychology, 22(5), 627-632.

24.

Erikson, E. H. (1950). Childhood and Society. New York: W. W. Norton.

25.

Feldman, S., & Elliot, G. R. (Eds). (1990). At the threshold: The developing adolescent. Cambridge, MA: Harvard University Press.

26.

Fraiberg, S., Adelson, E., & Shapiro, V. (1975). Ghosts in the nursery: Psychoanalytic approach to the problems of impaired infant-mother relationship. Journal of the American Academy of Child Psychiatry, 14(3), 387-421.

27.

Grotevant, H., & Cooper, C. (1986). Individuation in family relationships: A perspective on individual differences in the development of identity and role-taking skills in adolescence. Human Development, 29(2), 82-100.

28.

Hock, E., McBride, S., Gnezda, T. (1989). Maternal separation anxiety: Mother-infant separation from the maternal perspective. Child Development, 60(4), 793-802.

29.

Hock, E., & Schirtzinger, M. B. (1992). Maternal separation anxiety: Its developmental course and relationship to maternal mental health. Child Development, 63(1), 93-102.

30.

Hock, E., Eberly, M., Bartle-Haring, S., Ellwanger, P., & Widaman, K. F. (2001). Separation anxiety in parents of adolescents: theoretical significance and scale development. Child Development, 72(1) , 284-298.

31.

Hock, E., Hart, M., Kang, M. J., & Lutz. W. K. (2004). Predicting children's reaction to terrorist attacks: The importance of self reports and preexisting characteristics. American Journal of Orthopsychiatry, 74(3), 253-262.

32.

Levine, J. B., Green, C. J., & Millon, T. (1986). The separation-individuation test of adolescence. Journal of Personality Assessment, 50(1), 123-137.

33.

Lutz, W., & Hock, E. (1995). Maternal separation anxiety: Relations to adult attachment representations in mothers of infants. The Journal of Genetic Psychology, 156(1), 57-72.

34.

Mahler, M. S., Pine F., & Bergman, A. (1975). The psychological birth of the human infant. New York: Basic Books.

35.

McBride, S., & Belsky, J. (1988). Characteristics, determinants, and consequences of maternal separation anxiety. Developmental Psychology, 24(3), 407-414.

36.

Montemayor, R., Adams, G. R., & Gullota, T. P. (Eds). (1990). Advances in adolescent development: Vol 2. The transition from childhood to adolescence. Newbury Park, CA: Sage.

37.

Patterson, G. R., Reid, J. B., & Dishion, T. J. (1992). Antisocial boys. Eugene, OR: Castalia.

38.

Peleg, O., Halaby, E., & Whaby, E. (2006). The relationship of maternal separation anxiety and differentiation of self to children's separation anxiety and adjustment to kindergarten: A study in Druze families. Journal of Anxiety Disorders, 20(8), 973-995.

39.

Sabatelli, R. M., & Anderson, S. A. (1991). Family system dynamics, peer relationships, and adolescents' psychological adjustment. Family Relations, 40(4), 363-369.

40.

Youniss, J., & Smollar, J. (1985). Adolescent relations with mothers, fathers and friends. Chicago: University of Chicago Press.

logo