바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

초등학생의 사회적 관심, 안녕감, 학교 적응 간의 관계

The Relationship among Elementary School Students’ Social Interest, Well-being and School Adjustment

초록

이 연구는 초등학생의 사회적 관심, 안녕감, 학교 적응 간의 관계를 경험적으로 밝히는 데 그 목적을 두었다. 관련 이론과 선행연구를 바탕으로 하여, 사회적 관심이 안녕감을 매개로 학교 적응에 영향을 미치는 인과적 구조모형을 설정하였다. 완전매개모형을 연구모형으로, 부분매개모형을 경쟁모형으로 설정하여 두 모형을 비교하였다. 연구를 위해 5, 6학년 초등학생 459명을 대상으로 자료를 수집하였으며, 구조방정식모형을 통해 자료를 분석하였다. 자료 분석 결과, 완전매개모형이 부분매개모형보다 자료에 더 적합한 것으로 나타났으며 전반적으로 양호한 적합도가 산출되었다. 세부적인 경로를 살펴보면 첫째, 사회적 관심이 안녕감에 미치는 직접효과가 유의한 것으로 나타났다. 둘째, 안녕감이 학교 적응에 미치는 직접효과가 유의한 것으로 나타났다. 셋째, 사회적 관심이 안녕감을 매개로 학교 적응에 미치는 간접효과가 유의한 것으로 나타났다. 반면 사회적 관심이 학교 적응에 미치는 직접효과는 유의하지 않았다. 마지막으로 이 연구 결과가 상담 분야 및 학교 현장에서 갖는 시사점과 후속연구를 위한 제언을 논하였다.

keywords
사회적 관심, 행복, 안녕감, 학교 적응, 구조방정식모형, social interest, happiness, well-being, school adjustment, structural equation modeling

Abstract

The purpose of this study was to shed light on the relation among elementary school students’ social interest, well-being and school adjustment. The structural model in which well-being mediates the relation between social interest and adjustment was hypothesized, based on the relevant theories and previous studies. To examine the model, a convenience sample of 459 students from two elementary schools was employed. As a result of analyzing the data using structural equation modeling, the complete mediation model produced a better fit to the data than the partial mediation model. In addition, the results showed that the direct effect of social interest on well-being, the indirect effect of social interest on school adjustment, and the direct effect of well-being on school adjustment were all significant. However, the direct effect of social interest on school adjustment was not significant. Finally, the implications for schooling, counseling practice, and future research are discussed.

keywords
사회적 관심, 행복, 안녕감, 학교 적응, 구조방정식모형, social interest, happiness, well-being, school adjustment, structural equation modeling

참고문헌

1.

강승희 (2010). 중학생의 부, 모애착, 우울, 심리적 안녕감, 학교생활적응간의 관계. 중등교육연구, 58(3), 1-29.

2.

권석만 (2008). 긍정심리학: 행복의 과학적 탐구. 서울: 학지사.

3.

김덕준 (2011). 범주형 자료의 결측치 처리 방법. 한국비교정부학보, 15(2), 319-342.

4.

김주환, 김민규, 홍세희 (2009). 구조방정식모형으로 논문쓰기. 서울: 커뮤니케이션북스.

5.

김현옥 (2010). 아동의 사회적 관계망이 역량지각및 자아탄력성과 심리적 안녕감에 미치는 영향. 동덕여자대학교 박사학위논문.

6.

문수백 (2009). 구조방정식모델링의 이해와 적용. 서울: 학지사.

7.

박혜연, 김지혜, 고혜정, 홍세희 (2005). 아동발현 불안 척도(Revised Children’s Manifest Anxiety Scale)의 요인구조 분석. 한국심리학회지: 임상, 24(2), 427-437.

8.

서영석 (2010). 상담심리 연구에서 매개효과와조절효과 검증: 개념적 구분 및 자료 분석 시 고려 사항. 한국심리학회지: 상담 및심리치료, 22(4), 1147-1168.

9.

송희원, 최성열 (2012). 빈곤 여부, 지각된 부모양육태도, 학업동기, 심리적 안녕감과청소년의 학교적응 간의 구조적 관계. 교육심리연구, 26(3), 651-672.

10.

오익수 (2004). 초등학생 생활양식의 특성: 생활양식과 학교적응유연성의 관계. 상담학연구, 5(1), 217-226.

11.

오익수 (2006). 초등학생의 초기기억에 나타난생활양식과 학교적응과의 관계. 상담학연구, 7(2), 633-645.

12.

유슬기, 방희정 (2011). 초등학교 고학년 아동의 낙관성과 주관적 안녕감의 관계. 인간발달연구, 18(1), 169-185.

13.

이규미 (2005). 중학생의 학교적응 구성개념에관한 연구. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 17(2), 383-398.

14.

이규미, 김명식 (2008). 중학생 학교적응 척도의 확인적 요인분석을 통한 타당화 연구. 한국심리학회지: 학교, 5(1), 27-40.

15.

이문희, 이영순 (2013). 성격 강점에 기반한 행복증진 프로그램이 고등학생의 주관적 안녕감, 탄력성 및 대인관계에 미치는 효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 25(4), 813-831.

16.

이원이, 김동일 (2009) 청소년의 학교적응에영향을 미치는 요인분류. 열린교육연구, 17(4), 89-118.

17.

이재승 (2008). 행복추구권의 기원과 본질. 민주법학, 38, 99-135.

18.

이현주, 이미나, 최인수 (2008). 한국 청소년안녕감 척도(K-WBSA)의 타당화 및 삶의질 분석. 교육심리연구, 22(1), 301-315.

19.

이현주, 유형근, 조용선 (2011). 초등학생의 주관적 안녕감 증진을 위한 강점 기반 집단상담 프로그램 개발. 상담학연구, 12, 467-488.

20.

이희은, 문수백 (2012). 학령기 아동의 안녕감과 관련변수들 간의 관계 구조분석. 한국가정관리학회지, 30(3), 45-57.

21.

임미지, 문혁준 (2011). 아동이 지각한 행복감과 일상적 스트레스가 학교생활적응에 미치는 영향. 인간발달연구, 18(1), 255-275.

22.

전찬희 (2010). 인간의 존엄과 가치․행복추구권. 한국콘텐츠학회논문지, 10(4), 317-326.

23.

정 민 (2012). 아들러의 사회적 관심과 격려기법에 근거한 인터넷 중독과 사이버 비행 아동 집단상담 프로그램의 효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 24(3), 533-553.

24.

정 민, 이미라, 노안영 (2006). 애착과 심리적안녕감간의 관계에 대한 사회적 관심의매개효과. 상담학연구, 7(4), 1023-1038.

25.

하창순, 최희철, 강석영, 김병석 (2004). 한국판사회적 관심 척도(Korean Social Interest Scale)의 신뢰도와 타당도. 상담학연구, 5(2), 295-305.

26.

홍세희 (2000). 구조 방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거. 한국심리학회지:임상, 19(1), 161-177.

27.

Adler, A. (1935). The fundamental views of individual psychology. International Journal of Individual Psychology, 1(1), 5-8.

28.

Adler, A. (1957). The progress of mankind. Journal of Individual Psychology, 13, 9-13.

29.

Adler, A. (1964). Individual psychology of Alfred Adler. H. Ansbacher & R. Ansbacher (Eds.). New York: Harper & Row. (Original work published 1956)

30.

Allison, P. D. (2003). Missing data techniques for structural equation modeling. Journal of abnormal psychology, 112(4), 545.

31.

Anderson, J. C., & Gerbing, D. W. (1988). Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological Bulletin, 103(3), 411-423.

32.

Ansbacher, H. L. (1991). The concept of social interest. Journal of Individual Psychology, 47(1), 28-47.

33.

Bee, H. (2000). The developing child (9th ed.). MA:Allyn & Bacon.

34.

Boehm, J. K., & Lyubomirsky, S. (2008). Does happiness promote career success?. Journal of career assessment, 16(1), 101-116.

35.

Breckler, S. J. (1990). Applications of covariance structure modeling in psychology: Cause for concern? Psychological Bulletin, 107(2), 260-273.

36.

Cheung, G. W., & Lau, R. S. (2008). Testing mediation and suppression effects of latent variables bootstrapping with structural equation models. Organizational Research Methods, 11(2), 296-325.

37.

Crandall, J. E. (1975). A scale for social interest. Journal of Individual Psychology, 31(2), 187-195.

38.

Crandall, J. E. (1980). Adler's concept of social interest: Theory, measurement, and implications for adjustment. Journal of Personality and Social Psychology, 39(3), 481-495.

39.

Crandall, J. E., & Kytonen, J. A. (1980). Sex, age, and stress as moderators for the relation between social interest and well-being. Journal of Individual Psychology, 36(2), 169-182.

40.

Crandall, J. E., & Putman, E. L. (1980). Relations between measures of social interest and psychological well-being. Journal of Individual Psychology, 36(2), 156-168.

41.

Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95(3), 542-575.

42.

Diener, E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index. American Psychologist, 55(1), 34-43.

43.

Diener, E., & Diener, C. (2009). Foreword. In R. Gilman, E. S. Huebner & M. J. Furlong (Eds.), Handbook of positive psychology in schools (pp. ⅺ-ⅻ). New York: Routledge.

44.

Diener, E., Suh, E. M., Lucas, R. E., & Smith, H. L. (1999). Subjective well-being: Three decades of progress. Psychological bulletin, 125(2), 276.

45.

Dixon, P. N., Willingham, W. K., Chandler, C. K., & McDougal, K. (1986). Relating Social Interest and Dogmatism to Happiness and Sense of Humor. Journal of Individual Psychology, 42(3), 421-427.

46.

Fordyce, M. W. (1977). Development of a program to increase personal happiness. Journal of Counseling Psychology, 24(6), 511.

47.

Fordyce, M. W. (1983). A program to increase happiness: Further studies. Journal of Counseling Psychology, 30(4), 483.

48.

Fredrickson, B. L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broadenand-build theory of positive emotions. American psychologist, 56(3), 218.

49.

Gallagher, M. W., Lopez, S. J., & Preacher, K. J. (2009). The Hierarchical Structure of Well-Being. Journal of personality, 77(4), 1025-1050.

50.

Gilman, R. (2001). The Relationship between Life Satisfaction, Social Interest, and Frequency of Extracurricular Activities among Adolescent Students. Journal of Youth and Adolescence, 30(6), 749-767.

51.

Greenspoon, P., & Saklofske, D. (2001). Toward an Integration of Subjective Well-Being and Psychopathology. Social Indicators Research, 54(1), 81-108.

52.

Harter, S. (2012). Emerging self-processes during childhood and adolescence. In M. R. Leary &J. P. Tangney (Eds.), Handbook of self and identity (pp. 680-715). New York: The Guilford Press.

53.

Huebner, E. S. (1991a). Correlates of life satisfaction in children. School Psychology Quarterly, 6(2), 103-111.

54.

Huebner, E. S. (1991b). Initial development of the student's life satisfaction scale. School Psychology International, 12(3), 231-240.

55.

Huebner, E. S., & Alderman, G. (1993). Convergent and discriminant validation of a children's life satisfaction scale: Its relationship to self- and teacher-reported psychological problems and school functioning. Social Indicators Research, 30(1), 71-82.

56.

Huebner, E. S., Gilman, R., & Furlong, M. J. (2009). A conceptual model for research in positive psychology in children and youth. In R. Gilman, E. S. Huebner & M. J. Furlong (Eds.), Handbook of positive psychology in schools (pp. 3-8). New York: Routledge.

57.

Huebner, E. S., Gilman, R., & Laughlin, J. (1999). A Multimethod Investigation of the Multidimensionality of Children's Well-Being Reports: Discriminant Validity of Life Satisfaction and Self-Esteem. Social Indicators Research, 46(1), 1-22.

58.

Keyes, C. L. M. (2005). The Subjective Well-Being of America's Youth: Toward a Comprehensive Assessment. Adolescent & Family Health, 4(1), 3-11.

59.

Keyes, C. L. M., Shmotkin, D., & Ryff, C. D. (2002). Optimizing well-being: The empirical encounter of two traditions. Journal of Personality and Social Psychology, 82(6), 1007-1022.

60.

Kline, R. B. (2010). 구조방정식모형 원리와 적용[Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed.)]. (이현숙, 김수진, 전수현 역). 서울: 학지사. (원전은 2005년에 출판)

61.

Leak, G. K., & Leak, K. C. (2006). Adlerian Social Interest and Positive Psychology: A Conceptual and Empirical Integration. Journal of Individual Psychology, 62(3), 207-223.

62.

Lyubomirsky, S., Dickerhoof, R., Boehm, J. K., & Sheldon, K. M. (2011). Becoming happier takes both a will and a proper way: an experimental longitudinal intervention to boost well-being. Emotion, 11(2), 391.

63.

Lyubomirsky, S., King, L., & Diener, E. (2005). The benefits of frequent positive affect: does happiness lead to success?. Psychological bulletin, 131(6), 803.

64.

Lyubomirsky, S., Sheldon, K. M., & Schkade, D. (2005). Pursuing happiness: The architecture of sustainable change. Review of General Psychology, 9(2), 111.

65.

McKnight, C. G., Huebner, E. S., & Suldo, S. (2002). Relationships among stressful life events, temperament, problem behavior, and global life satisfaction in adolescents. Psychology in the Schools, 39(6), 677-687.

66.

Mosak, H. H., & Maniacci, M. P. (2008). Adlerian psychotherapy. In R. J. Corsini & D. Wedding (Eds.), Current psychotherapies (8th ed. pp. 63-106). Belmont, CA:Brooks/Cole.

67.

Muthén, B., du Toit, S. H., & Spisic, D. (1997). Robust inference using weighted least squares and quadratic estimating equations in latent variable modeling with categorical and continuous outcomes. Psychometrika, 75.

68.

Muthén, L. K. & Muthén, B. O. (2012). Mplus User’s Guide. (7th ed.). CA: Muthén &Muthén.

69.

Noddings, N. (2008). 행복과 교육 [Happiness and education]. (이지헌, 김선, 김희봉, 장정훈 역). 서울: 학이당. (원전은 2003년에 출판)

70.

Park, N. (2004). The Role of Subjective Well-Being in Positive Youth Development. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 591(1), 25-39.

71.

Rodd, J. (1994). Social interest, psychological wellbeing, and maternal stress. Journal of Individual Psychology, 50(1), 58-68.

72.

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual review of psychology, 52(1), 141-166.

73.

Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069-1081.

74.

Seligman, M. E., Steen, T. A., Park, N., & Peterson, C. (2005). Positive psychology progress. American Psychologist, 60(5), 410-421.

75.

Shrout, P. E., & Bolger, N. (2002). Mediation in experimental and nonexperimental studies: new procedures and recommendations. Psychological methods, 7(4), 422.

76.

Suldo, S. M., Huebner, E. S., Friedrich A. A., & Gilman, R. (2009). Life satisfaction. In R. Gilman, E. S. Huebner & M. J. Furlong (Eds.), Handbook of positive psychology in schools (pp. 3-8). New York: Routledge.

77.

Zullig, K. J., Valois, R. F., Huebner, E. S., Oeltmann, J. E., & Drane, J. W. (2001). Relationship between perceived life satisfaction and adolescents’ substance abuse. Journal of Adolescent Health, 29(4), 279-28.

logo