open access
메뉴본 연구에서는 기업체 종사자의 사회적 낙인, 자기 낙인이 전문적 도움추구 태도 및 전문적 도움추구 의도에 미치는 관계를 규명하고자 하였다. 국내 기업체에 종사하는 만 19세 이상의 남녀 596명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 사회적 낙인, 자기 낙인, 전문적 도움추구 태도와 의도의 관계를 이론모형으로 설정하고 구조방정식을 통하여 검증하였다. 본 연구를 진행하기에 앞서 기업체 종사자를 대상으로 전문적 도움추구 의도 목록을 개발하였다. 전문적 도움추구 의도 목록은 선행연구와 104명의 국내 기업체 종사자를 대상으로 한 개방형 설문조사를 통해 예비문항을 제작하였으며 전문가 평정을 거쳐 최종적으로 가정문제, 건강문제, 정신건강 & 성격, 이성문제, 진로문제, 직장문제 등 6개 하위요인으로 구성된 19개의 문항이 도출되었다. 기업체 종사자의 사회적 낙인, 자기 낙인과 전문적 도움추구 태도 및 의도의 이론모형에 대한 검증결과는 다음과 같다. 첫째, 사회적 낙인과 자기낙인이 각각 전문적 도움추구 태도를 매개로 전문적 도움추구 의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 전문적 도움추구 태도가 사회적 낙인과 전문적 도움추구 의도를 완전 매개하는 것으로 나타났다. 마지막으로, 자기 낙인이 사회적 낙인보다 전문적 도움추구 태도에 더 부정적인 영향을 주는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to examine how an employee’s public stigma and self-stigma affect professional help-seeking attitude and intention. For this, 596 working employees were surveyed. A theoretical model for public stigma, self-stigma, professional help-seeking attitude, and its intention was built and empirically examined through Structural Equation Model. In order to test the model, the scale for intentions to professional help-seeking was developed and validated. In doing so, open-ended questionnaires were administered for 104 employees. Nineteen questions were selected to measure family, health, mental, personality, relationship, career path, and work place matters. Results for theoretical model were as follows. Attitude toward seeking professional help mediated between each public stigma, self-stigma and intentions to seek professional help. Attitude toward seeking professional help mediated fully the association between public stigma and intentions to seek professional help. Self-stigma was related to attitudes toward seeking professional help more negatively than public stigma.
김경년 (2006). 기업내 상담인식에 관한 연구. 한양대학교 대학원 석사학위 논문.
김대성, 류향우, 최수찬, 임성견, 우종민 (2007). 경상도 일부지역 제조업 근로자의 근로자지원프로그램 관련 욕구조사. 대한산업의학회지, 19(2), 135-144.
김선경, 전재영 (2012). 기업상담소 방문 결정이유에 관한 개념도 연구. 한국심리학회지상담 및 심리치료, 24(2), 465-483.
김성건 (2013). EAP의 도입 및 활성화에 관한연구: LG하우시스 사례를 중심으로. 디지털정책연구, 11(10), 331-340.
김지수 (2012). 근로자지원프로그램(Employee Assistance Program) 성별영향평가 사례연구. 숙명여자대학교 석사학위논문.
남숙경, 이상민 (2012). 전문적 도움추구태도단축형 척도의 집단간 차이분석: 대상, 성별, 연령, 상담경험 유무를 중심으로. 상담학연구, 13(1), 341-366.
남현주 (2014). 기업 내 상담자의 역량 모델개발을 위한 탐색적 연구, HRD연구, 16(1), 169-206.
류희영 (2008). 우리나라 기업상담의 실태 및 활성화 과제: 기업상담자의 인식을 기반으로. 서울대학교 대학원 석사학위 논문.
박시현, 연문희 (2009). 의사소통 집단상담 프로그램이 의사소통, 대인관계, 스트레스와직무만족에 미치는 효과연구 - 기업장면을 중심으로. 상담학연구, 13(2), 887-910.
박준호 (2008). 남자 대학생들의 성역할갈등과 상담 의도와의 관계: 사회적 낙인, 자기 낙인, 상담에 대한 태도의 매개 효과. 연세대학교대학원 석사학위 논문.
서영석 (2010). 상담심리 연구에서 매개효과와조절효과 검증: 개념적 구분 및 자료 분석 시 고려사항. 한국심리학회지: 상담 및심리치료, 22(4), 1147-1168.
왕은자 (2009). 기업상담 효과에 대한 세 관련 주체 (내담자, 관리자, 상담자)의 인식 비교. 서울대학교 대학원 박사학위 논문.
우 룡 (2005). 우리나라 근로자 지원 프로그램의 실태 및 욕구분석. 청소년보호지도연구, 8, 75-99.
윤지영 (2007). 낙인, 자기은폐, 자기개방이 도움추구에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문.
이동영, 노희연 (2014). 직무스트레스와 직무성과 간 관계에 관한 연구: 근로자지원프로그램(EAP)의 조절효과에 관한 탐색적 분석. 사회보장연구, 30(2), 295-315.
이미경, 이상민 (2013). 상담에 대한 양가태도집단의 특성분석. 청소년상담연구, 21(1), 189-210.
이민지, 손은정 (2007). 낙인과 전문적 도움추구 의도 간의 관계: 전문적 도움추구 태도의 매개 효과. 한국심리학회지: 상담 및심리치료, 19(4), 949-966.
이재창, 박미진 (2008). 계획행동이론을 적용한청소년의 진로정보탐색행동 예측모형. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 20(3), 795-818.
장세진, 고상백, 김성아, 강명근, 이철갑, 정진주, 조정진, 손미아, 채창호, 김정원, 김정일, 김형수, 노상철, 박재범, 우종민, 김수영, 김정연, 하미나, 박정선, 이경용, 김형렬, 공정옥, 김인아, 김정수, 박준호, 현숙정, 손동국 (2005). 한국인 직무 스트레스측정도구의 개발 및 표준화. 대한산업의학회지, 17(4), 297-317.
정연식 (1997). 기업내 심리상담: 상담 주제와 상담자 능력의 탐색. 가톨릭대학교 대학원석사학위 논문.
정진철, 양난미 (2010). 낙인과 자존감, 전문적도움추구 태도 간의 관계. 한국심리학회지:상담 및 심리치료, 22(3), 631-652.
정찬석 (2005). 청소년내담자가 지각한 상담의 도움측면 탐색연구: 개념도 방법론을 통한 상담자와의 비교. 연세대학교 박사학위논문.
조해연, 이송하, 이동혁 (2013). 기업상담자 역할에 대한 인식 및 역할 기대. 상담학연구, 14(4), 2233-2251.
최수찬 (2004). 기업 근로자의 사회심리적 당면문제에 관한 연구: 한국적 근로자 지원프로그램(EAPs)의 도입을 위한 논의. 한국사회복지행정학, 6(1), 71-103.
Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179-211.
Anderson, C., & Gerbing, D. W. (1988). Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological Bulletin, 103(3), 411-423.
Athanasiades, C., Winthrop, A., & Gough, B. (2008). Factors affecting self-referral to counselling services in the workplace: A qualitative study. British Journal of Guidance and Counseling, 36(3), 257-276.
Azzone, V., McCann, B., Merrick, E. L., Hiatt, D., Hodgkin, D., & Horgan, C. (2009). Workplace Stress, Organizational Factors and EAP Utilization. Journal of Workplace Behavioral Health, 24(3), 344-356.
Bamberger, P. (2009). Employee help-seeking:Antecedents, consequences and new insights for future research. Research in Personnel and Human Resources Management, 28, 49-98.
Bathje, G. J., & Pryor, J. B. (2011). The Relationships of Public and Self-Stigma to Seeking Mental Health Services. Journal of Mental Health Counseling, 33(2), 161-176.
Blain, B. E. (2000). The psychology of diversity:Perceiving and experiencing social difference. Mountain View, CA: Mayfield Publishing.
Butterworth, I. E. (2001). The Components and Impact of Stigma Associated with EAP Counseling. Employee Assistance Quarterly, 16(3), 1-8.
Carroll, M. (2010). 기업상담. (전종국, 왕은자, 심윤정 역). 서울: 학지사. (원전은 1996에출판).
Cash, T. F., Begley, P. J., McCown, D. A., & Weise, B. C. (1975). When counselors are heard but not seen: Initial impact of physical attractiveness. Journal of Counseling Psychology, 22, 273-279.
Cohen, J., Cohen, P., West, S. G., & Aiken, L. S. (2003). Applied multiple regression/correlation analysis for the behavioral science (3rd ed.). Mahwah, NJ: Erlbaum.
Collins, K. (1998). Cost/benefit analysis shows EAP's value to employer. EAPA Exchange, 28(12), 16-20.
Corrigan, P. W. (2004). How Stigma Interferes with Mental Health Care. American Psychologist, 59, 614-625.
Corrigan, P. W., & Matthews, A. K. (2003). Stigma and disclosure: Implications for coming out of the closet. Journal of Mental Heath, 12, 235-248.
Deane, F. P., & Todd, D. M. (1996). Attitudes and intentions to seeking professional help for personal problems or suicidal thinking. Journal of College Student Psychotherapy. 10, 45-59.
Delaney, W., Grube, J. W., & Ames, G. M. (1998). Predicting likelihood of seeking help thorough the Employee Assistance Program among salaried and union hourly employees. Addiction, 93(3), 399-410.
Fassinger, R. E. (1987). Use of structural equation modeling in counseling psychology research. Journal of Counseling Psychology, 34(4), 425-436.
Fischer, E. H., & Farina, A. (1995). Attitudes toward seeking professional psychological help:A shortened form and considerations for research. Journal of College Student Development, 36(4), 368-373.
Fischer, E. H., & Turner, J. L. (1970). Orientations to seek professional help:Development and research utility of an attitude scale. Journal of Counseling and Clinical Psychology, 35(1), 79-90.
Fishbein, M., & Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention and behaviour: An introduction to theory and research. Reading, MA: Addison-Wesley.
Floyd, F. J., & Widaman, K. F. (1995). Factor analysis in the development and refinement of clinical assessment instruments. Psychological Assessment, 7, 286-299.
Harlow, K. C. (1998). Employee attitudes towards an integral Employee Assistance Program. Journal of Employment Counseling, 35, 141-150.
Holmes, P. E., & River, L. P. (1998). Individual strategies for coping with the stigma of severe mental illness. Cognitive and Behavioral Practice, 5, 231-239.
Komiya, N., Good, G. E., & Sherrod. N. B. (2000). Emotional openness as a predictor of college student's attitude toward seeking psychological help. Journal of Counseling psychology, 47(1), 138-143.
Macdonald, S., & Dooley, S. (1990). Employee Assistance Programs: Emerging trends. Canadian Journal of Community Mental Health, 9(1), 97-105.
McLeod (2001). Counseling in workplace: the facts. A systematic review of the research evidence. Rugby:BACP.
Miville, M. L., & Constantine, M. G. (2007). Cultural Values, Counseling Stigma, and Intentions to Seek Counseling Among Asian American College Women. Counseling and Values, 52(1), 2-11.
Nadler, A., & Fisher, J. D. (1986). The role of threat to self-esteem and perceived control in recipient reaction to help: Theory development and empirical validation. In L. Berkowitz (Ed.), Advances in experimental social psychology, 19, 81-122.
Paulson, B. L., Truscott, D., & Stuart, J. (1999). Clients perception of helpful experiences in counseling. Journal of Counseling and Development, 80, 86-93.
Pederson, E. L., & Vogel, D. L. (2007). Male gender role conflict and willingness to seek counseling: Testing a mediation model on college-aged men. Journal of Counseling Psychology, 54, 373-384.
Russell, D. W., Kahn, J. H., Spoth, R. S., & Altmaier, E. M. (1998). Analyzing data from experimental studies: A latent variable structural equation modeling approach. Journal of Counseling Psychology, 45, 18-29.
Schear, T. (1995). What is the value of your EAP? EAP Digest, 15(2), 20-23.
Shrout, P. E., & Bolger, N. (2002). Mediation in experimental and nonexperimental studies:New Procedures and recommendations. Psychological Methods, 7(4), 422-445.
Stephen, D., & Bingaman, D. (1999). A prospective cost-benefit estimate of the U. S. Postal Service EAP. Employee Assistance Research Supplement, 3(1), 5-8.
Tzelgov, J., & Henik, A. (1991). Suppression situations in psychological research: Definitions, implications, and applications. Psychological Bulletin, 109, 524-536.
Vogel, D. L., & Wester, S. R. (2003). To seek help or not to seek help: The risks of self-disclosure. Journal of Counseling Psychology, 50, 351-361.
Vogel, D. L., Wade, N. G., & Haake, S. (2006). Measuring the self-stigma associated with seeking psychological help. Journal of Counseling Psychology, 53, 325-337.
Vogel, D. L., Wade, N. G., & Hackler, A. H. (2007). Perceived Public Stigma and the Willingness to Seek Counseling: The Mediating Roles of Self-Stigma and Attitude Toward Counseling. Journal of Counseling Psychology, 54(1), 40-50.
Walton, L. (2003). Exploration of the attitudes of employees towards the provision of counseling within a profit-making organization. Counselling & Psychotherapy Research, 3, 65-71.
Weiss, R. (2003). Effects of program characteristics on EAP utilization. Employee Assistance Quarterly, 18(3), 61-70.
Whelan, L., Robson, M., & Cook, P. (1999). Developing an employee counselling service within the British National Health Service. Journal of Workplace Learning, 11, 278-284.