바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

대학생이 인식하는 상담 받는 사람들에 대한 원형 연구

A Study on the Prototypes of Professional Help-seekers Perceived by Korean College Students

초록

본 연구에서는 상담이 필요하지만 추구하지 않는 사람들의 상담 이용을 촉진시키고자 대학생들이 인식하는 상담 받는 사람들에 대한 원형을 탐색하였다. 이를 위해, 원형 연구 방법을 사용하여 특성 도출 단계 63명, 특성평정 및 선발단계 113명, 특성 분류 단계 101명 등 상담 경험이 없는 대학생들을 대상으로 이들이 인식하고 있는 상담 받는 사람들에 대한 특성을 도출하고, 유사한 의미를 가진 특성들을 수평적으로 범주화한 후, 위계적 군집분석을 사용하여 특성들을 위계적으로 조직화하였다. 연구 결과, 대학생들은 상담 받는 사람들에 대해 ‘상담 받는 사람의 성격’과 ‘상담 받는 사람의 어려움’과 관련된 특성들을 떠올리는 것으로 나타났다. 특히, 대학생들은 ‘상담 받는 사람의 어려움’ 중에서도 ‘정서적 어려움을 겪는’과 ‘주변에 의지할 사람 없는’과 관련된 특성을 가장 많이 떠올리는 것으로 나타났다. 본 연구에서는 대학생들이 갖고 있는 상담 받는 사람에 대한 인식의 내적구조를 제시함으로써 대학생들의 상담 도움추구 의향을 증진시키는 데 있어서 활용 가능한 지식을 제공하였다는 데 의의가 있다. 한편, 본 연구는 특성평정 및 선발단계에 참여한 인원이 상대적으로 적어 연구결과를 일반화하는 데 제약이 따르는 등의 한계를 지니고 있다.

keywords
Professional help-seeking, Prototype, Prototype research methodology, College students, 상담 도움추구, 원형, 원형 연구 방법, 대학생

Abstract

This study examined the prototypes of help-seekers perceived by college students having no previous experiences in counselling. The purpose of the study was to increase use of counseling. Prototype research methodology was used to extract the attributes of help-seekers, with 63, 113, and 101 students at the survey, evaluation, and categorization stages, respectively. In doing so, their responses were to be horizontally categorized and to be hierarchically organized by hierarchical cluster analysis. Two attributes of the individuals seeking professional helps were “personality of help-seekers” and “difficulties of help-seekers”. Particularly, “suffering emotional problems” and “having no one to depend on” were the most frequently reported sub-attributes of “difficulties of help-seekers.” These findings provided practical guide to internal structure of the prototypes of help-seekers in college students, which could be applied to increase their help-seeking willingness. Small sample size of the second step constrained the findings to generalize into other college students.

keywords
Professional help-seeking, Prototype, Prototype research methodology, College students, 상담 도움추구, 원형, 원형 연구 방법, 대학생

참고문헌

1.

김근영 (2013). 대학생의 자아정체성 측정의지위적 접근과 서술적 접근: 문화권에 따른 유사점과 차이점을 중심으로. 청소년학연구, 20(6), 73-102.

2.

김명언, 이훈진, 이병주, 이지영, 박진석 (2006). 서울대학교 2006년 대학 졸업예정자 대학생활 의견조사 연구. 학생연구, 40(1), 86-97.

3.

김선경, 전재영 (2012). 기업상담소 방문 결정이유에 관한 개념도 연구. 한국심리학회지:상담 및 심리치료, 24(2), 465-483.

4.

김수현 (2012). 한국과 미국 대학상담센터의주요 업무와 기능. 인간이해, 33(2), 37-52.

5.

김정택, 유영권, 천성문, 조성호, 금명자, 안명희 (2012). 토론회: 대학상담소 운영의 현황과 미래. 인간이해, 33(2), 1-20.

6.

김주미, 유성경 (2002). 전문적 도움 추구 행동에 영향을 미치는 심리적, 문화적 요인. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 14(4), 991-1002.

7.

남숙경, 이상민 (2012). 전문적 도움추구태도단축형 척도의 집단간 차이분석: 대상, 성별, 연령, 상담경험 유무를 중심으로. 상담학연구, 13(1), 341-366.

8.

박준호, 서영석 (2009). 남자 대학생들의 성역할갈등과 상담 의도와의 관계: 사회적 낙인, 자기 낙인, 상담에 대한 태도의 매개효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 21(1), 25-48.

9.

보건복지부 (2011). 한 눈에 보는 OECD 보건지표 2011.

10.

신연희, 안현의 (2005). 전문적 도움 추구 행동에서 접근요인과 회피요인의 상대적 중요성 고찰. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 17(1), 177-195.

11.

연합뉴스 (2011, 4, 11). 대학생 자살 연 230명… 심리상담 강화 추진. http://news.naver.com/main/read.nhn?mode=LSD&mid=sec&sid1=102&oid=001&aid=0005004825에서 2011, 4, 11 자료 얻음.

12.

오윤자, 김현주 (2015). 2014학년도 서울캠퍼스신입생의 대학생활 및 의식에 대한 실태조사. 경희대학교 학생생활연구, 30, 1-108.

13.

오현수, 김진숙 (2012). 내담자의 상담요청 결정과정에 관한 질적 연구. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 24(4), 781-805.

14.

유성경 (2005). 한국 대학생의 상담, 심리치료, 정신치료에 대한 태도. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 17(3), 617-632.

15.

유성경, 이동혁 (2000). 한국인의 상담에 대한태도에 관한 분석적 연구. 한국심리학회지:상담 및 심리치료, 12(2), 55-68.

16.

유영란, 이지연 (2006). 성인 애착과 전문적 도움 추구 의도: 심리적 불편감, 지각된 사회적 지지, 자기은폐의 매개효과검증. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 18(2), 441-460.

17.

이기학, 이경아, 이정화 (2008). 2008학년도 신입생 실태조사. 연세상담연구, 24, 3-44.

18.

이민지, 손은정 (2007). 낙인과 전문적 도움추구 의도 간의 관계: 전문적 도움추구 태도의 매개 효과. 한국심리학회지: 상담 및심리치료, 19(4), 949-966.

19.

장미경 (2012). 청소년의 상담추구행동과 사회적지지 망의 관계연구. 한국심리학회지: 학교, 9(2), 193-208.

20.

정진철, 양난미 (2010). 낙인과 자존감, 전문적도움추구 태도 간의 관계. 한국심리학회지:상담 및 심리치료, 22(3), 631-652.

21.

최성인, 김창대 (2010). 상담에 대한 태도 척도한국판 (K-BEACS) 타당화 연구. 아시아교육연구, 11(1), 169-195.

22.

한국청소년상담원 (2012). 상담경향보고서, 2011. 서울: 한국청소년상담원.

23.

Ajzen, I., & Fishbein, M. (1980). Understanding attitudes and predicting social behaviour. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

24.

Akutsu, P. D., Snowden, L. R., & Organista, K. C. (1996). Referral patterns in ethnic-specific and mainstream programs for ethnic minorities and Whites. Journal of Counseling Psychology, 43(1), 56-64.

25.

Armitage, C. J., & Connor, M. (2001). Efficacy of the theory of planned behavior: A metaanalytic review. British Journal of Social Psychology, 40(4), 471-499.

26.

Cramer, K. M. (1999). Psychological antecedents to help-seeking behavior: A reanalysis using path modeling structures. Journal of Counseling Psychology, 46(3), 381-387.

27.

Dunning, D., Perie, M., & Story, A. L. (1991). Self-serving prototypes of social categories. Journal of personality and social psychology, 61(6), 957-968.

28.

Eisenberg, D., Golberstein, E., & Gollust, S. E. (2007). Help-seeking and access to mental health care in a university student population. Medical care, 45(7), 594-601.

29.

Fehr, B. (1988). Prototype analysis of the concepts of love and commitment. Journal of Personality and Social Psychology, 55(4), 557-579.

30.

Fehr, B. (2004). Intimacy expectations in same-sex friendships: a prototype interaction-pattern model. Journal of personality and social psychology, 86(2), 265-284.

31.

Gallagher, R. (2010). National Survey of Counseling Center Directors. Alexandria, VA: The International Association of Counseling Services.

32.

Gerrard, M., Gibbons, F. X., Houlihan, A. E., Stock, M. L., & Pomery, E. A. (2008). A dual-process approach to health risk decision making: The prototype willingness model. Developmental Review, 28(1), 29-61.

33.

Gerrard, M., Gibbons, F. X., Reis-Bergan, M., Trudeau, L., Vande Lune, L. S., & Buunk, B. (2002). Inhibitory effects of drinker and nondrinker prototypes on adolescent alcohol consumption. Health Psychology, 21, 601-609.

34.

Gibbons, F. X., & Gerrard, M. (1995). Predicting young adults' health risk behavior. Journal of personality and social psychology, 69(3), 505-517.

35.

Gibbons, F. X., Gerrard, M., & Lane, D. J. (2003). A social reaction model of adolescent health risk. In J. M. Suls & K. Wallston (Eds.), Social psychological foundations of health and illness. Oxford, UK: Blackwell.

36.

Gibbons, F. X., Gerrard, M., Reimer, R., & Pomery, E. A. (2006). Health decisionmaking:Reasoned vs. reactive responding. In J. de Wit & D. de Ridder (Eds.), Self-regulation in health behaviour (pp. 45-70). Sussex, UK: Wiley.

37.

Gibbons, F. X., Gerrard, M., Blanton, H., & Russell, D. W. (1998). Reasoned action and social reaction: willingness and intention as independent predictors of health risk. Journal of personality and social psychology, 74(5), 1164-1180.

38.

Gibbons, F. X., Houlihan, A. E., & Gerrard, M. (2009). Reason and reaction: The utility of a dual-focus, dual-processing perspective on promotion and prevention of adolescent health risk behaviour. British journal of health psychology, 14(2), 231-248.

39.

Greenberg, L. J., Warwar, S. H., & Malcolm, W. M. (2008). Differential effects of emotion-focused therapy and psychoeducation in facilitating forgiveness and letting go of emotional injuries. Journal of Counseling Psychology, 55(2), 185-196.

40.

Gross, A. E., & McMullen, P. A. (1982). The help-seeking process. In V. J. Derlega & J. Grzelak (Eds.), Cooperation and helping behavior:Theories and research (pp. 305-326). New York:Academic press.

41.

Hall, C. S., & Nordby, V. J. (1973). A primer of Jungian psychology. Taplinger.

42.

Hammer, J. H., & Vogel, D. L. (2013). Assessing the utility of the willingness/prototype model in predicting help-seeking decisions. Journal of counseling psychology, 60(1), 83-97.

43.

Hinson, J. A., & Swanson, J. L. (1993). Willingness to Seek Help as a Function of Self-Disclosure and Problem Severity. Journal of Counseling & Development, 71(4), 465-470.

44.

Horowitz, L. M., & Turan, B. (2008). Prototypes and personal templates: Collective wisdom and individual differences. Psychological Review, 115(4), 1054-1068.

45.

Komiya, N., Good, G. E., & Sherrod, N. B. (2000). Emotional openness as a predictor of college students' attitudes toward seeking psychological help. Journal of counseling psychology, 47(1), 138-143.

46.

Kushner, M. G., & Sher, K. J. (1989). Fear of psychological treatment and its relation to mental health service avoidance. Professional Psychology: Research and Practice, 20(4), 251-257.

47.

Li, J. (2001). Chinese conceptualization of learning. Ethos, 29(2), 111-137.

48.

Li, J. (2003). US and Chinese cultural beliefs about learning. Journal of Educational Psychology, 95(2), 258-267.

49.

Narikiyo, T. A., & Kameoka, V. A. (1992). Attributions of mental illness and judgments about help seeking among Japanese-American and White American students. Journal of Counseling Psychology, 39(3), 363-369.

50.

Niedenthal, P. M., Cantor, N., & Kihlstrom, J. F. (1985). Prototype matching: a strategy for social decision making. Journal of Personality and Social Psychology, 48(3), 575-584.

51.

Rickwood, D. J., & Braithwaite, V. A. (1994). Social-psychological factors affecting helpseeking for emotional problems. Social science &medicine, 39(4), 563-572.

52.

Robbins, J. M., & Greenley, J. R. (1983). Thinking about what's wrong: Attributions of severity, cause, and duration in the problem definition stage of psychiatric help-seeking. Research in Community & Mental Health, 3, 209-232.

53.

Rosch, E. (1975). Cognitive representation of semantic categories. Journal of Experimental Psychology: General, 104, 192-233.

54.

Rosch, E. (1978). Principles of categorization. In E. Rosch & B. B. Lloyd (Eds.), Cognition and categoriztion (pp. 27-48). Hillsdale, NJ:Erlbaum.

55.

Root, M. P. P. (1985). Guidelines for facilitating therapy with Asian-American clients. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 22(2S), 349-356.

56.

Schmidt, J. J. (2003). Counseling in schools: Essential services and comprehensive programs. Boston: Allyn & Bacon.

57.

Shaver, P., Schwartz, J., Kirson, D., & O'connor, C. (1987). Emotion knowledge: further exploration of a prototype approach. Journal of personality and social psychology, 52(6), 1061-1086.

58.

Snortum, J. R., Kremer, L. K., & Berger, D. E. (1987). Alcoholic beverage preference as a public statement: Self-concept and social image of college drinkers. Journal of Studies on Alcohol and Drugs, 48(3), 243-251.

59.

Stefl, M. E., & Prosperi, D. C. (1985). Barriers to mental health service utilization. Community Mental Health Journal, 21(3), 167-178.

60.

Sue, S., & Morishima, J. K. (1982). The mental health of Asian Americans. San Francisco:Jossey-Bass.

61.

Super, D. E. (1990). A life-span, life space approach to career development. In D. Brown & L. Brooks (Eds.), Career choice and development: Applying contemporary theories to practice (2nd ed., pp.197-261). San Francisco:Jossey-Bass.

62.

Vogel, D. L., Wade, N. G., & Haake, S. (2006). Measuring the self-stigma associated with seeking psychological help. Journal of Counseling Psychology, 53(3), 325-337.

63.

Vogel, D. L., & Wei, M. (2005). Adult Attachment and Help-Seeking Intent: The Mediating Roles of Psychological Distress and Perceived Social Support. Journal of Counseling Psychology, 52(3), 347-357.

64.

Vogel, D. L., & Wester, S. R (2003). To seek help or not to seek help: The risks of self-disclosure. Journal of Counseling Psychology, 50, 351-361.

65.

Vogel, D. L., Wester, S. R., Wei, M., & Boysen, G. A. (2005). The role of outcome expectations and attitudes on decisions to seek. Journal of Counseling Psychology, 52(4), 459-470.

66.

Wampold, B. E. (2000). Outcomes of individual counseling and psychotherapy: Empirical evidence addressing two fundamental questions. In S. D. B. R. W. Lent (Ed.), Handbook of counseling psychology (3rd ed.) (pp. 711-739). Hoboken, NJ, US: John Wiley & Sons Inc.

67.

Wilson, C. J., Deane, F. P., Ciarrochi, J., & Rickwood, D. (2005). Measuring help-seeking intentions: Properties of the General Help-Seeking Questionnaire. Canadian Journal of Counselling and Psychotherapy, 39(1), 15-28.

68.

Wilson, C. J., Deane, F. P., Marshall, K. L., & Dalley, A. (2008). Reducing adolescents’perceived barriers to treatment and increasing help-seeking intentions: Effects of a classroom presentation by general practitioners. Journal of Youth and Adolescence, 37(10), 1257-1269.

69.

Zartaloudi, A., & Madianos, M. (2010). Stigma related to help-seeking from a mental health professional. Health Science Journal, 4(2), 77-83.

70.

Zhou, S., Leung, S. A., & Li, X. (2012). The meaning of work among Chinese university students: Findings from prototype research methodology. Journal of counseling psychology, 59(3), 408-423.

logo