바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

메뉴

대학생의 탄력성이 지각된 스트레스에 미치는 영향 - 긍정정서와 인지적 유연성의 매개효과

The Effect of Resilience on Perceived Stress - The Mediating Effect of Positive Emotion and Cognitive Flexibility

초록

본 연구는 대학생의 탄력성 향상과 스트레스 감소를 위한 기초연구로서, 선행연구를 통해 대학생의 스트레스에 영향을 주는 것으로 나타난 요인들을 검토하여 그 관계를 살펴보았다. 이를 바탕으로 대학생이 지각한 스트레스, 탄력성, 긍정정서, 인지적 유연성 간의 구조모형을 설정하여 각 변인들 간의 직․간접효과를 규명하였다. 본 연구를 위해 대구․경북에 소재하고 있는 4개 대학 대학생 352명이 응답한 설문이 사용되었다. 연구 결과는 다음과 같다. 지각된 스트레스는 탄력성과 부적 상관관계를 보이고, 긍정정서와 인지적 유연성과도 부적 상관을 보이는 것으로 나타났다. 그리고 탄력성과 긍정정서, 인지적 유연성은 정적 상관을 보이는 것으로 나타났다. 또한 긍정정서와 인지적 유연성 간의 관계도 정적 상관을 보이는 것으로 나타났다. 이를 토대로 구조 방정식을 통해 긍정정서, 인지적 유연성 각각의 매개효과를 검증한 결과 두 모형 모두 유의한 것으로 나타났다. 이에 두 매개 변인 중 어느 것이 지각된 스트레스를 더 많이 설명하는지 알아보기 위해 위계적 회귀분석을 실시하였고, 그 결과 인지적 유연성보다 긍정정서의 설명량이 높은 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 연구의 시사점과 제한점에 대하여 논의하였다.

keywords
resilience, perceived stress, positive emotion, cognitive flexibility, 탄력성, 지각된 스트레스, 긍정정서, 인지적 유연성

Abstract

This research is a rudimentary study on a way for college students to improve resilience and relieve their stress. The factors that affect stress were considered and the relations between them were reviewed thoroughly prior to study. For this research, the questionnaires were administered to 352 college students recruited from universities located in Dague and Gyeongbuk area. The findings were as follows: There were negative correlations not only between perceived stress and resilience, but between positive emotions and cognitive flexibility; on the other hand, there was a positive relationship between resilience, positive emotions, and cognitive flexibility. The structural equation modeling (SEM) was conducted and revealed that one’s resilience influences perceived stress through positive emotions and cognitive flexibility further indicating the significant effect that positive emotions have on perceived stress. Implications and limitations were further discussed.

keywords
resilience, perceived stress, positive emotion, cognitive flexibility, 탄력성, 지각된 스트레스, 긍정정서, 인지적 유연성

참고문헌

1.

강숙자 (2012). 경제적 스트레스가 대학생의 심리적 안녕감에 미치는 영향: 사회활동 참여와사회적 지지의 매개효과. 백석대학교 박사학위 논문.

2.

김기태, 박미진 (2005). 여성 노인의 부정적인생활 스트레스와 탄력성과의 관계: 사회적 지지의 중재효과와 매개효과. 노인복지연구, 29(단일호), 71-90.

3.

김나미, 김신섭 (2013). 대학생 생활 스트레스가 심리적 안녕감에 미치는 영향: 사회적지지와 회복 탄력성의 매개효과. 상담학연구, 14(2), 1125-1144.

4.

김노은 (2011). 대학생의 스트레스, 탄력성, 삶의 질의 관계. 청소년복지연구, 13(4), 1-19.

5.

박재연, 김정기 (2014). 대학생의 생활 스트레스가 자살과 우울에 미치는 영향: 가족의지지와 친구의 지지의 매개효과를 중심으로. 청소년학연구, 21(1). 167-189.

6.

박준호, 서영석 (2010). 대학생을 대상으로 한한국판 지각된 스트레스 척도 타당화 연구. 한국심리학회지 일반, 29(3), 611-629.

7.

백현숙 (2011). 한국형 Connor-Davidson 자아탄력성 척도의 신뢰도 및 타당도 연구. 을지대학교 석사학위 논문.

8.

이상희 (2012). 대학생의 진로스트레스와 진로태도성숙의 관계: 진로자기효능감의 매개효과와 부모진로지지의 조절효과. 상담학연구, 13(3), 1461-1479.

9.

이승현 (2009). 남녀 대학생의 대인관계 스트레스, 대처전략, 분노표현 양식간의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.

10.

이영주, 류진아 (2013). 아동이 지각하는 사회적 지지와 학교생활적응과의 관계에서 자아탄력성의 매개효과. 상담학연구, 14(4), 2049-2066.

11.

이유정 (1994). 성격특질이 기분의 수준 및 변화성에 미치는 영향. 중앙대학교 대학원 박사학위 논문.

12.

이현희, 김은정, 이민규 (2003). 한국판 정적정서 및 부적 정서 척도의 타당화 연구. 한국심리학회지 임상, 22(4), 935-946.

13.

장경문 (2003). 자아탄력성과 스트레스대처방식 및 심리적 성장환경의 관계. 청소년학연구, 10(4). 143-161.

14.

장정주 (2015). 긍정적 정서 증진 훈련이 대학생의 정적 및 부적 정서, 정서조절의 곤란 및 대인관계에 미치는 영향. 정서․행동장애연구, 31(3), 421-443.

15.

전인경 (2009). 탄력성의 국내 연구 동향: 탄력성의 영향을 받는 변인 중심으로. 전주대학교석사학위 논문.

16.

정동화 (2009). 대학생의 생활스트레스와 그에따른 불안 및 우울에 대한 스트레스 대처의 효과. 교육문제연구, 3(33), 221-244.

17.

주영주, 이정원, 조선유. (2012). 사이버대학생들의 학업스트레스와 성취도의 관계에서학업적 자기효능감, 과제가치의 조절효과. 평생학습사회, 8(1), 73-82.

18.

허심양 (2011). 완벽주의와 심리적 부적응의 관계. 서울대학교 석사학위 논문.

19.

Ahern, N. R., Ark, P., & Byers, J. (2008). Resilience and coping strategies in adolescentsadditional content. Paediatric Care, 20(10), S1-S8.

20.

Arbuckle, J. (2009). Amos 18 user's guide. Armonk:SPSS Incorporated.

21.

Ashby, F. G., & Isen, A. M. (1999). A neuropsychological theory of positive affect and its influence on cognition. Psychological review, 106(3), 529.

22.

Block, J., & Kremen, A. M. (1996). IQ and ego-resiliency: conceptual and empirical connections and separateness. Journal of personality and social psychology, 70(2), 349.

23.

Brewster, M. E., Moradi, B., DeBlaere, C., & Velez, B. L. (2013). Navigating the borderlands: The roles of minority stressors, bicultural self-efficacy, and cognitive flexibility in the mental health of bisexual individuals. Journal of counseling psychology, 60(4), 543.

24.

Browne, M. W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. Sage Focus Editions, 154, 136-136.

25.

Burns, A. B., Brown, J. S., Sachs-Ericsson, N., Plant, E. A., Curtis, J. T., Fredrickson, B. L., & Joiner, T. E. (2008). Upward spirals of positive emotion and coping: Replication, extension, and initial exploration of neurochemical substrates. Personality and Individual Differences, 44(2), 360-370.

26.

Carlile, J. A., Mauseth, K., Clark, N. E., Cruz, J. L., & Thoburn, J. W. (2014). Local Volunteerism and Resilience Following Large-Scale Disaster: Outcomes for Health Support Team Volunteers in Haiti. International Journal of Disaster Risk Science, 5(3), 206-213.

27.

Carlson, J. M., Dikecligil, G. N., Greenberg, T., & Mujica-Parodi, L. R. (2012). Trait reappraisal is associated with resilience to acute psychological stress. Journal of Research in Personality, 46(5), 609-613.

28.

Connor, K. M., & Davidson, J. R. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor‐Davidson resilience scale (CD RISC). Depression and anxiety, 18(2), 76-82.

29.

Cohen, S., Kamarck, T., & Mermelstein, R. (1983). A global measure of perceived stress. Journal of health and social behavior, 24, 385-396.

30.

Crum, A. J., Salovey, P., & Achor, S. (2013). Rethinking stress: The role of mindsets in determining the stress response. Journal of personality and social psychology, 104(4), 716.

31.

Dawber, T. R., Meadors, G. F., & Moore Jr, F. E. (1951). Epidemiological approaches to heart disease: The framingham study. American Journal of Public Health and the Nations Health, 41(3), 279-286.

32.

Dennis, J. P., & Vander Wal, J. S. (2010). The cognitive flexibility inventory: Instrument development and estimates of reliability and validity. Cognitive therapy and research, 34(3), 241-253.

33.

Diener, E., & Larsen, R. J. (1993). The experience of emotional well-being. New York: Guilford Press,

34.

Fredrickson, B. L. (1998). Cultivated emotions:Parental socialization of positive emotions and self-conscious emotions. Psychological Inquiry, 9(4), 279-281.

35.

Fredrickson, B. L., Tugade, M. M., Waugh, C. E., & Larkin, G. R. (2003). What good are positive emotions in crises? A prospective study of resilience and emotions following the terrorist attacks on the United States on September 11th, 2001. Journal of Personality and Social Psychology, 84(2), 365-376.

36.

Fletcher, D., & Sarkar, M. (2013). Psychological resilience: A review and critique of definitions, concepts, and theory. European Psychologist, 18(1), 12.

37.

Garland, E. L., Fredrickson, B., Kring, A. M., Johnson, D. P., Meyer, P. S., & Penn, D. L. (2010). Upward spirals of positive emotions counter downward spirals of negativity:Insights from the broaden-and-build theory and affective neuroscience on the treatment of emotion dysfunctions and deficits in psychopathology. Clinical psychology review, 30(7), 849-864.

38.

Garmezy N., Masten A. S., & Tellegen A. (1984). The study of stress and competence in children: A building block for developmental psychopathology. Child Development, 55, 97-111.

39.

Gloria, C. T., Faulk, K. E., & Steinhardt, M. A. (2013). Positive affectivity predicts successful and unsuccessful adaptation to stress. Motivation and Emotion, 37(1), 185-193.

40.

Haglund, M. E., Nestadt, P. S., Cooper, N. S., Southwick, S. M., & Charney, D. S. (2007). Psychobiological mechanisms of resilience:Relevance to prevention and treatment of stress-related psychopathology. Development and Psychopathology, 19(03), 889-920.

41.

Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis:Conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling: a multidisciplinary journal, 6(1), 1-55.

42.

Kline, T. J. (2005). Psychological testing: A practical approach to design and evaluation. Sage Publications.

43.

Lazarus, R. S. (1966). Psychological stress and the coping process. New York: McGraw-Hill.

44.

Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress. Appraisal, and coping. New york: Springer Publishing Company.

45.

Linda Graham, M. F. T., & Hanson, R. (2013). Bouncing back: Rewiring your brain for maximum resilience and well-being. New World Library.

46.

McCubbin, L. (2001). Challenge the definition of resilience. Communication presente American Psychological Association Conference, San Francisco, America.

47.

Masten, A. S., Best, K. M., & Garmezy, N. (1990). Resilience and development:Contributions from the study of children who overcome adversity. Development and psychopathology, 2(04), 425-444.

48.

Masten, A., & Wright, M. O. (2010). Resilience over the lifespan: Developmental perspectives on resistance, recovery, and transformation. In J. Reich, A. J. Zautra & J. Hall (Eds.). Handbook of adult resilience (pp. 213-237). New York: The Guilford Press.

49.

Merz, C. J., Wolf, O. T., & Hennig, J. (2010). Stress impairs retrieval of socially relevant information. Behavioral neuroscience, 124(2), 288.

50.

Molloy, G. J., Perkins-Porras, L., Strike, P. C., & Steptoe, A. (2008). Social networks and partner stress as predictors of adherence to medication, rehabilitation attendance, and quality of life following acute coronary syndrome. Health Psychology, 27(1), 52.

51.

Myers, D. G., & Diener, E. (1995). Who is happy?. Psychological science, 6(1), 10-19.

52.

Ong, A. D., Bergeman, C. S., Bisconti, T. L., & Wallace, K. A. (2006). Psychological resilience, positive emotions, and successful adaptation to stress in later life. Journal of personality and social psychology, 91(4), 730.

53.

Ong, A. D. (2010). Pathways linking positive emotion and health in later life. Current Directions in Psychological Science, 19(6), 358-362.

54.

Phillips, E. L. (2011). Resilience, Mental Flexibility, and Cortisol Response to the Montreal Imaging Stress Task in Unemployed Men (Doctoral dissertation, The University of Michigan).

55.

Pietrzak, R. H., Johnson, D. C., Goldstein, M. B., Malley, J. C., & Southwick, S. M. (2009). Psychological resilience and postdeployment social support protect against traumatic stress and depressive symptoms in soldiers returning from Operations Enduring Freedom and Iraqi Freedom. Depression and anxiety, 26(8), 745-751.

56.

Richardson, G. E. (2002). The metatheory of resilience and resiliency. Journal of Clinical Psychology, 58(3), 307-321.

57.

Robinson, J. S., Larson, C. L., & Cahill, S. P. (2014). Relations between resilience, positive and negative emotionality, and symptoms of anxiety and depression. Psychological Trauma:Theory, Research, Practice, and Policy, 6(S1), S92.

58.

Rubin, R. B., & Martin, M. M. (1994). Development of a measure of interpersonal communication competence. Communication Research Reports, 11(1), 33-44.

59.

Seligman, M. E. (2002). Positive psychology, positive prevention, and positive therapy. Handbook of positive psychology, 2, 3-12.

60.

Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologyst, 55, 5-14.

61.

Edición especial. Sheppes, G., Scheibe, S., Suri, G., Radu, P., Blechert, J., & Gross, J. J. (2014). Emotion regulation choice: a conceptual framework and supporting evidence. Journal of Experimental Psychology: General, 143(1), 163.

62.

Tucker, L. R., & Lewis, C. (1973). A reliability coefficient for maximum likelihood factor analysis. Psychometrika, 38, 1-10.

63.

Tugade, M. M., & Fredrickson, B. L. (2004). Resilient individuals use positive emotions to bounce back from negative emotional experiences. Journal of personality and social psychology, 86(2), 320.

64.

Watson, D., Clark, L. A., & Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: the PANAS scales. Journal of personality and social psychology, 54(6), 1063.

65.

Waugh, C. E., Fredrickson, B. L., & Taylor, S. F. (2008). Adapting to life’s slings and arrows:Individual differences in resilience when recovering from an anticipated threat. Journal of research in personality, 42(4), 1031-1046.

66.

Werner, E. E., & Smith, R. S. (1992). Overcoming the odds: High risk children from birth to adulthood. Cornell University Press; Ithaca, NY: 1992.

67.

West, S. G., Finch, J. F., & Curran, P. J. (1995). Structural equation models with nonnormal variables: Problems and remedies. In R. H. Hoyle (Ed.), Structural equation modeling: Issues, concepts, and applications (pp. 56-75). Newbury Park, CA: Sage.

logo