바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

청소년의 일상적 스트레스와 자해행동: 인지적 정서조절전략의 조절효과

Daily stress of Adolescents and Self-harm Behavior: The Moderation Effect of Cognitive Emotion Regulation Strategies

초록

본 연구의 목적은 청소년이 활용하는 인지적 정서조절전략에 따라 일상적 스트레스가 청소년의 자해행동에 미치는 영향을 확인하는 것이다. 이를 위해 서울에 거주하는 남자 중학생 238명, 여자 중학생 240명을 대상으로 자료를 수집하였다. 수집한 자료를 위계적 회귀분석을 활용하여 청소년이 지각한 일상적 스트레스와 자해행동에 있어 인지적 정서조절전략의 영향을 살펴보았다. 연구결과, 일상적 스트레스와 인지적 정서조절전략이 청소년의 자해행동에 영향을 미치는 중요한 변수라는 것을 확인할 수 있었다. 그리고 일상적 스트레스 상황에서 적응적 인지적 정서조절전략(수용, 해결중심사고, 균형 있게 바라보기, 긍정적 재초점, 긍정적 재평가)은 자해행동으로부터 청소년을 보호하는 중요한 조절변인임을 알 수 있었다. 본 연구는 일상적 스트레스 상황에서 자해행동을 경험하는 청소년들에 대한 생활지도 및 상담에 대한 시사점을 제공하였으며, 자해 청소년들의 학교적응 및 정신건강 회복을 위한 다양한 노력에 기여할 수 있는 정보를 제공하였다. 또한 본 연구의 제한점과 추후연구의 방향에 대하여 상세히 논의하였다.

keywords
self-harm behavior, adolescents, daily stress, cognitive emotion regulation strategies, moderation effect, 자해 행동, 청소년 자해, 일상적 스트레스, 인지적 정서조절전략, 조절효과

Abstract

The purpose of this study is to verify whether cognitive emotion regulation strategies affect the relationship between daily stress and self-harm behavior. Data from a total of 238 male and 240 female middle school students was collected. Hierarchical regression was used to verify the effect of cognitive emotion regulation strategies on the relationship between perceived daily stress and self-harm behavior. The results indicated that cognitive emotion regulation strategies were important moderator variables that protect adolescents from self-harm behaviors. Adaptive cognitive emotion regulation strategies(acceptance, planning, rethinking, having a balanced perspective, positive perspective making, positive reappraisal) moderated the relationship between perceived daily stress and self-harm behavior. From the results, implications for guidance and counseling self-harming adolescents were discussed and information on helping these students with school adjustment and mental health recovery was given. In addition, limitations of this study was discussed.

keywords
self-harm behavior, adolescents, daily stress, cognitive emotion regulation strategies, moderation effect, 자해 행동, 청소년 자해, 일상적 스트레스, 인지적 정서조절전략, 조절효과

참고문헌

1.

강경미 (2010). 청소년 자해행동의 치료 및 예방과 기독교상담학적 방안. 성경과 신학, 56, 93-123.

2.

공성숙 (2009). 섭식장애 환자의 섭식증상, 우울, 강박성이 자해행동에 미치는 영향. 한국간호과학회, 39(4). 459-468.

3.

공성숙, 이정현, 신미연 (2009). 섭식장애 환자의 아동기 외상경험이 자해행동에 미치는 영향과 부모 간 갈등의 매개효과 분석. 정신간호학회지, 18(1), 31-40.

4.

교육과학기술부 (2007). 2007 학생정신 건강관리 계획. http://neis.sen.go.kr. (2015.09.22. 자료얻음)

5.

교육부 (2014). 2014 정서행동특성검사 매뉴얼. http://http://www.schoolhealth.kr/shnhome/bbs/bbs01002v.php?LstNum1=1789&GbnCode=0106. (2015.8.25. 자료얻음)

6.

구훈정, 우성범, 이종선 (2015). 외상적 사건과 자해의 관계에서 부적응적 인지적 인지조절의 매개효과와 적응적 인지조절의 조절효과: 성차를 중심으로. 한국심리학회지: 임상, 15(1). 173-199.

7.

구훈정, 이종선, 조현주 (2014). 아동기 정서적 학대경험, 정서강도와 자해의 관계에서 부적응적 인지정서조절과 부정정서의 매개효과. 인지행동치료, 14(2). 191-216.

8.

권채령 (2013). 자해환자에 대한 간호사의 태도 측정연구: Self-harm Antipathy Scale (SHAS)의 타당도 검증. 동아대학교 석사학위 논문.

9.

권혁진 (2014). 비자살적 자해에 영향을 미치는 정서적․인지적 요인 탐색. 서울대학교 대학원 석사학위 청구논문.

10.

김병선, 배성만 (2014). 청소년용 일상적 스트레스 반응 척도 개발과 타당화 연구. 한국심리학회지: 학교, 14(1), 19-32.

11.

김봉환, 김수진 (2015). 청소년 내담자의 반복적 자해행동의 의미탐색: ‘고통으로 고통을 견디기’. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 27(2), 231-250.

12.

김소희 (2004). 스트레스 사건, 인지적 정서조절전략과 심리적 안녕감 간의 관계. 가톨릭대학교 석사학위 논문.

13.

김수리, 양미리, 이동훈 (2010). 청소년 자해의 이해 및 특성에 대한 고찰. 청소년상담연구, 18(1), 1-24.

14.

김신아 (2012). 아동의 일상적 스트레스 및 인지적 정서조절전략과 정서․행동문제간의 관계. 성균관대학교 일반대학원 석사학위 논문.

15.

김신아, 송하나 (2012). 아동의 일상적 스트레스와 인지적 정서조절전략이 아동 정서 행동문제에 미치는 영향. 생명과학, 15(1), 121-135.

16.

김준엽, 신혜숙 (2009). 다층 영과잉 포아송 모형의 적용-청소년 비행의 발생여부 및 발생빈도 분석. 교육평가연구, 22(2), 471-493.

17.

김창호, 이근매, 이미애 (2014). 긍정적 행동지원(PBS)이 중증 자폐성장애 학생의 자해행동, 자리이탈 행동, 자위 행동에 미치는 영향. 특수아동교육연구, 16(4), 287-306.

18.

김철권, 변원탄, 조진석 (1992). 비행청소년 반복자해군과 비자해군간의 통각내성치에 대한 Naloxone 효과의 차이. 정신의학회, 31(4). 767-777.

19.

박주연, 한홍석 (2011). 긍정적 행동지원이 중증 자폐성 장애학생의 자해행동과 공격행동에 미치는 영향. 한국정서․행동장애연구, 27(1), 141-168.

20.

박제민 (1991). 반복 자해 청소년의 통각역치. 정신의학회, 30(5), 873-884.

21.

보건복지부 (2013). 자살실태조사. http://www. prism.go.kr/homepage/researchCommon/retrieveResearchDetailPopup.do;jsessionid=7F24C53B7F9230A50B29527545372F2A.node02?research_id=1351000-201300187. (2015.09.22. 자료얻음)

22.

성미혜, 손혜영, 윤자원, 천숙희 (2012). 중년여성의 일상생활 스트레스와 정신건강상태. 정신간호학회지, 14(2), 186-194

23.

송하나 (2006). 모자 상호작용에서 정서 표현성이 아동의 사회 능력에 미치는 영향. 대한가정학회지, 44(11), 51-65.

24.

어해룡 (2011). 자해하는 남아의 모래놀이치료 사례연구. 한국모래놀이치료학회, 7(1), 55- 81.

25.

안현의, 이나빈, 주혜선 (2013). 한국판 인지적 정서조절전략 척도(K-CERQ)의 타당화. 상담학연구, 14(3), 1773-1794.

26.

유안진, 한미현 (1995). 한국아동의 일상적 스트레스 척도 개발. 대한가정학회, 33(4). 49-64.

27.

유장순, 주용진 (2013). 강점중심 중재가 자폐성 장애 학생의 자해 및 공격행동에 미치는 영향. 국립특수교육원, 20(2), 179-201.

28.

이성용 (2015). 장애 학생의 자해행동에 대한 국내 실험연구 분석. 한국응용행동분석학회, 2(1), 63-86.

29.

이혜림 (2013). 청소년의 처벌민감성과 강화민감성이 불안, 우울, 자해행동에 미치는 영향: 스트레스와 통제가능성 귀인의 역할. 가톨릭 대학교 석사학위논문.

30.

전성일, 홍강의 (1996). 신체 질환과 연관된 심한 자해로 입원한 아동보고 사례. 소아청소년정신의학, 7(2), 258-266.

31.

정경미 (2010). 공격 자해 파괴행동에 대한 행동적 접근. 한국재활심리학회 연구회 발표집, 56-104, 7월 21일. 대구: 대구대학교 중강당.

32.

정구경 (2016). 청소년의 스트레스와 자해 및 우울의 관계에서 고통감내력의 매개효과. 서울사이버대학교 상담심리대학원 석사학위논문.

33.

통계청 (2013). 2013청소년 통계. http://kostat. go.kr. (2015.09.22. 자료얻음)

34.

한국청소년상담복지개발원 (2013). 2012 상담경향보고서. 서울: 한국청소년상담복지개발원.

35.

한국청소년정책연구원 (2008). 한국 청소년 패널조사(KYPS) Ⅵ: 조사개요 보고서(08- R01). 서울: 한국청소년정책연구원.

36.

한국형사정책연구원 (1996). 청소년의 긴장과 비행(KIC 96-03). 서울: 한국형사정책연구원.

37.

American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5thed.). Washington, DC: American Psychiatric Association.

38.

Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical consideration. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182.

39.

Bernstein, D. P., Stein, J. A., Newcomb, M. D., Walker, E, Pogge, D., Ahluvalia, T., Stokese, J., Handelsmang, J., Medranoh, M., Desmondh, D., & Zuleh, W. (2003). Development and validation of a brief screening version of the Childhood Trauma Questionnaire, Child Abuse & Neglect, 27, 169-190.

40.

Boyum, L. A., & Parke, R. D. (1995). The role of family emontional expressiveness in the development of children’s social competence. Journal of Marriage and the Family, 57, 593-608.

41.

Burke. T. A., Hamilton, J. L., Abramson. L. Y., Alloy. L. B (2015). Non-suicidal self-injury prospectively predicts interpersonal stressful life event and depressive symptoms among adolescent gilrls. Psychiatry Research, 228(3), 416-424.

42.

Carver, C. S., Scheier, M. F., & Weintraub, J. K. (1989). Assessing coping strategies: a theoretically based approach. Journal of personality and social psychology, 56(2), 267.

43.

Conterio, K., Lader, W., & Bloom, J. K. (1998). Bodily harm: The breakthrough treatment program for self-injurers (1st ed.). New York: Hyperion.

44.

Crowe, M., & Bunclark, J. (2000). Repeated self-injury and its management. International Review of Psychiatry, 12(1), 48-53.

45.

DeLongis, A., Coyne, J. C., Dakof, G., Folkman, S., & Lazarus, R. S. (1982). Relationship of daily hassles, uplifts, and major life events to health status. Health Psychology, 1(2), 119-136.

46.

Erin, P., & Miriam, L. (2009). Exploring the motivations behind self-injury. Counseling Psychology Quarterly, 22(2), 233-241.

47.

Endler, N. S., & Parker, J. D. A. (1990). Multidimensional assessment of coping: A critical evaluation. Journal of Personality and Social Psychology, 58, 844-854.

48.

Endler, N. S., & Parker, J. D. A. (1994). Assessment of multidimensional coping: task, emotion and avoidance strategies. Psychological Assessment, 6, 50-60.

49.

Favazza, A. R. (1996). Bodies under siege: Self mutilation and body modification in culture and psychiatry (2nd edition). John Hopkins University Press.

50.

Favazza, A. R. (1998). The coming of age of self-mutilation, The Journal of Nervous and Mental disease, 186(5), 259-268.

51.

Fox, C., Hawton, K. (2004). Deliberate self-harm in adolescence. London: Gaskell Publications.

52.

Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual Differences, 30(8), 1311-1327.

53.

Gross, J. J. (1998). Antecedent-and response focused emotion regulation: divergent consequences for experience, expression, and physiology. Journal of personality and social psychology, 74(1), 224.

54.

Gross, J. J. (2002). Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology, 39(3), 281-291.

55.

Gollust, S. E., Eisenberg, D., & Golberstein, E. (2008). Prevalence and correlates of self-injury among university students. Journal of American college health, 56(5), 491-498.

56.

Heath, N. L., Toste, J .R., Nedecheva, T., & Charlebois, A., (2008). An examination of nonsuicidal self-injury among college students. Journal of Mental Health Counselling, 30, 137-156.

57.

Hawton, K., Rodham, K., Evans, E., & Weatherall, R. (2002). Deliberate self harm in adolescents: self report survey in schools in England. Bmj, 325(7374), 1207-1211.

58.

Hilt, L. M., Nock, M. K., Lloyd-Richardson, E. E., & Prinstein, M. J. (2008). Longitudinal Study of Nonsuicidal Self-Injury Among Young Adolescents Rates, Correlates, and Preliminary Test of an Interpersonal Model. The Journal of Early Adolescence, 28(3), 455-469.

59.

Jacobson, C. M., & Gould, M. (2007). The epidemiology and phenomenology of non- suicidal self-injurious behavior among adolescents: a critical review of the literature. Archives of Suicide Research., 11(2), 129-147.

60.

Klonsky, E. D. (2007b). Non-Suicidal Self-Injury: An Introduction. Journal of Clinical Psychology, 63(11), 1039-1043.

61.

Klonsky, E. D. (2007a). The functions of deliberate self-injury: A review of the evidence. Clinical Psychology Review, 27(2), 226-239.

62.

Klonsky, E. D. (2009). The funcions of self-injury in young Adults who cut themselves: Clarifying the evidence for affect-regulation. Psychiatry research, 166(2), 260-268.

63.

Lazarus, R. S. (1993). From psychological stress to the emotions: A history of changing outlooks. Annual Review Psychology, 44, 1-21.

64.

Lloyd-Richardson, E. E., Kelley, M. L., & Hope, T. (1997). Self-mutilation in a community sample of adolescents: Descriptive characteristics and pro-visionalprevalence rates. Poster session at the annual meeting of the Society for Behavioral Medicine, New Orleans, LA.

65.

Malatesta, C. Z., Grigoryev, P., Lamb, C., Albin, M., & Culver, C. (1986). Emotion socialization and expressive development in preterm and full term infant. Child Development, 57, 316-330.

66.

Martinson. D. (2002). What self-injury is, http:// buslist.org/injury.html에서 검색

67.

Mikolajczak, M., Pettides, K. V., & Hurry, J. (2009). Adolescents chooing self-harm as an emotion regulation strategy: The protective role of trait emotional intelligence. British Journal of Clinical Psychology, 48(2), 181-193.

68.

Muehlenkamp, J. J., & Gutierrez, P. M. (2007). Risk for suicide attempts among adolescents who engage in non-suicidal self-injury. Archives of Suicide Research, 11, 69-82.

69.

Nock, M. K., & Prinstein, M. J. (2005). Contextual features and behavioral functions of self-mutilation among adolescents. Journal of abnormal psychology, 114(1), 140.

70.

Nock, M. K. (2009). Why do people hurt themselves? New insights into the nature and function of self-injury. Current Directions in Psychological Science, 18, 78-83.

71.

Ross, S., & Heath, N. (2003). Two Models of Adolescent Self-Mutilation. Suicide and Life- Threatening Behavior, 33(3), 277-287.

72.

Ross, S., & Heath, N. (2002). A study of the frequency of self-mutilation in a community sample of adolescents, Journal of Youth and Adolescence, 31, 67-77.

73.

Roy, A., Sarchiapone, M., & Carli, V. (2007). Low resilience in suicide attempters. Archives of Suicide Research, 11(3), 265-269.

74.

Saarni, C. (1985). Indirect processes in affect socialization. In M. Lewis & C. Saarni(Eds.), The socialization of emotions(pp.187-209). New York: Plenum Press.

75.

Shapiro (1987), The social control of impersonal trust. American Journal of Sociology, 93(3), 623-658.

76.

Slee, N., Spinhoven, P., Garnefski, N., & Arensman, E. (2008). Emotion regulation as mediator of treatment outcome in therapy for deliberate self‐harm. Clinical psychology & psychotherapy, 15(4), 205-216.

77.

Sutton, J. (2007). Healing the hurt within: Understand self-injury and self-harm, and heal the emotional wounds (3rd ed.). Oxford: How To Books.

78.

Suyemoto, K. L. (1998). The functions of self- mutilation. Clinical Psychology Review, 18(5), 531-554.

79.

Tyrer, P., Thompson, S., Schmidt, U., Jones, M., Knapp, M., Davidson. (2003). Randomized controlled trial of brief cognitive behaviour therapy versus treatment as usual in recurrent deliberate self-harm: the POPMACT study. Psychological Medicine, 33, 969-976.

80.

Walsh, B. W. (2006). Treating self-injury: A practical guide. New York, NY: Guilford Press.

81.

West, S. G., Finch, J. F., & Curran, P. J. (1995). Structural equation models with nonnormal variables. Problems and remedies. In R.H. Hoyle(Ed.). Structural equation modeling: Concepts, issues and applications(pp. 56-75). Newbury Park, CA: Sage.

82.

Wilkinson, P., & Goodyer,I. (2011). Non-suicidal self-injury. European child& adolescent psychiatry, 20(2), 103-108.

83.

Yip, K. S. (2005). A multi-dimensional perspective of adolescents’ self-cutting. Child and Adolescent Mental Health, 10(2), 80-86.

84.

Zila, L. M., & Kiselica, M. S. (2001). Understanding and counseling self-mutilation in female adolescents and young adults. Journal of Counseling & Development, 79(1), 46-52.

85.

Zlotnick, C., Mattia, J. I., & Zimmerman, M. (2001). The relationship between posttraumatic stress disorder, childhood trauma and alexithymia in an outpatient sample. Journal of Traumatic Stress, 14, 177-188.

logo