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메뉴본 연구의 목적은 청소년이 활용하는 인지적 정서조절전략에 따라 일상적 스트레스가 청소년의 자해행동에 미치는 영향을 확인하는 것이다. 이를 위해 서울에 거주하는 남자 중학생 238명, 여자 중학생 240명을 대상으로 자료를 수집하였다. 수집한 자료를 위계적 회귀분석을 활용하여 청소년이 지각한 일상적 스트레스와 자해행동에 있어 인지적 정서조절전략의 영향을 살펴보았다. 연구결과, 일상적 스트레스와 인지적 정서조절전략이 청소년의 자해행동에 영향을 미치는 중요한 변수라는 것을 확인할 수 있었다. 그리고 일상적 스트레스 상황에서 적응적 인지적 정서조절전략(수용, 해결중심사고, 균형 있게 바라보기, 긍정적 재초점, 긍정적 재평가)은 자해행동으로부터 청소년을 보호하는 중요한 조절변인임을 알 수 있었다. 본 연구는 일상적 스트레스 상황에서 자해행동을 경험하는 청소년들에 대한 생활지도 및 상담에 대한 시사점을 제공하였으며, 자해 청소년들의 학교적응 및 정신건강 회복을 위한 다양한 노력에 기여할 수 있는 정보를 제공하였다. 또한 본 연구의 제한점과 추후연구의 방향에 대하여 상세히 논의하였다.
The purpose of this study is to verify whether cognitive emotion regulation strategies affect the relationship between daily stress and self-harm behavior. Data from a total of 238 male and 240 female middle school students was collected. Hierarchical regression was used to verify the effect of cognitive emotion regulation strategies on the relationship between perceived daily stress and self-harm behavior. The results indicated that cognitive emotion regulation strategies were important moderator variables that protect adolescents from self-harm behaviors. Adaptive cognitive emotion regulation strategies(acceptance, planning, rethinking, having a balanced perspective, positive perspective making, positive reappraisal) moderated the relationship between perceived daily stress and self-harm behavior. From the results, implications for guidance and counseling self-harming adolescents were discussed and information on helping these students with school adjustment and mental health recovery was given. In addition, limitations of this study was discussed.
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