바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

청소년들의 정서조절방략 사용 패턴과 심리적 적응

Patterns of Emotion Regulation Strategies and Psychological Adjustment in Adolescents

초록

본 연구는 청소년들이 사용하는 정서조절방략들을 조합한 사용패턴이 심리적 적응과 어떤 연관을 맺는지를 분석하였다. 사람들이 다양한 정서조절방략들을 동시에 사용할 수 있다는 가정 하에, 청소년들에 따라 정서조절방략의 사용 패턴이 어떻게 나타나는지 알아보기 위하여 8가지 정서조절방략들에 대해 군집분석을 실시하였다. 분석 결과, 부적응적 방략들은 평균 이하로 사용하고 적응적이거나 중립적 방략들은 평균 이상으로 활용하는 ‘기능적 조절 집단’, 부적응적 방략들을 평균 이상으로 활용하고 적응적․중립적 방략들은 평균 이하로 활용하는 ‘역기능적 조절 집단’, 8가지 방략들을 모두 평균 이상으로 활용하는 ‘조절방략 총동원 집단’, 8가지 방략들을 모두 평균 이하로 활용하는 ‘조절방략 저활용 집단’ 등 네 개 집단들이 구분되었다. 군집에 따른 적응의 수준을 살펴본 결과, 기능적 조절집단과 조절방략 저활용 집단이 다른 두 집단에 비해 내재화와 외현화 수준이 유의미하게 낮은 것으로 나타났다. 자존감은 기능적 조절 집단이 유의미하게 높고, 역기능적 조절 집단은 유의미하게 낮으며 다른 두 집단은 중간 수준으로 나타났다. 적응적이거나 중립적인 조절방략들보다 부적응적인 조절 방략들의 사용이 심리적 적응과 더 관련될 수 있음과 그 함의를 논의하였다.

keywords
Adolescents, Emotion regulation, cluster analysis, Psychological Adjustment, internalized problems, externalizing problems, 청소년, 정서조절, 군집분석, 심리적 적응, 내재화, 외현화

Abstract

This study examined adolescents’ emotion regulation (ER) patterns and their impacts on psychological adjustment. Under the assumption that individuals can use multiple ER strategies simultaneously, the cluster analysis was conducted for 8 ER strategies. Four clusters were suggested; ‘functional regulation group’(that use putatively adaptive strategies above average and use maladaptive strategies below average, FRG), ‘dysfunctional regulation group’(that use putatively adaptive strategies below average and use putatively maladaptive strategies above average, DRG), ‘all-out mobilization group’(that use all kinds of strategies above average, AMG), and ‘inactive regulation group’ (that use all kinds of strategies below average, IRG). FRG and IRG showed significantly a low level of internalized problems, externalizing problems than DRG and AMG. Levels of self-esteem were high in FRG, low in DRG, and middle in AMG and IRG. These results imply that the use of maladaptive strategies is more related to psychological adjustment than the adaptive or neutral strategies.

keywords
Adolescents, Emotion regulation, cluster analysis, Psychological Adjustment, internalized problems, externalizing problems, 청소년, 정서조절, 군집분석, 심리적 적응, 내재화, 외현화

참고문헌

1.

김민아, 권경인 (2008). 적응유연한 청소년의정서인식 명확성과 인지적 정서조절 전략에 관한 연구. 청소년상담연구, 16(1), 15-32.

2.

김유미 (2005). 뇌를 통해 본 아동의 정서. 서울:학지사.

3.

김정희 (2009). 무용/동작치료 프로그램이 자아존중감 향상에 미치는 효과 : 학교부적응청소년 중심으로. 경희대학교 석사학위논문.

4.

송현주, 황순택 (2017). 청소년의 삶의 만족과내재화, 외현화문제: 자아탄력성의 매개효과를 중심으로. 청소년학연구, 24(2), 33-58.

5.

신주연, 이윤아, 이기학 (2005). 삶의 의미와정서조절 양식이 청소년의 심리적 안녕에미치는 영향. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 17(4), 1035-1057.

6.

신현숙, 구본용 (2001). 청소년의 스트레스 대처 방식과 적응과의 관계. 청소년상담연구, 9(1), 189-225.

7.

오경자(1991). 아동․청소년 문제행동 분류 및 진단. 1991년도 아동학회 추계워크샵 자료집, 5-20.

8.

오경자, 김영아 (2011). ASEBA 아동 청소년행동평가 척도 매뉴얼. 서울: ㈜휴노.

9.

유은영, 손정락 (2013). 긍정 심리치료가 우울 경향이 있는 청소년의 행복감, 낙관성, 무망감 및 우울에 미치는 효과. 한국심리학회지: 건강, 18(4), 669-685.

10.

이봉주, 민원홍 (2015). 아동․청소년기 내재화문제와 외현화 문제 간의 종단적 인과관계. 청소년학연구, 22(8), 335-361.

11.

이수진, 안경식 (2010). 청소년의 자의식과 정서조절양식이 또래간 갈등해결전략에 미치는 영향. 청소년학연구, 17(5), 151-170.

12.

이원화, 이지영 (2011). 청소년의 정서조절곤란수준과 정서조절방략의 사용: 중․고등학생과 대학생의 비교 연구. 인간이해, 32(2), 195-212.

13.

이은경 (2010). 부모의 심리적 통제가 청소년의우울성향 및 우울과 자아존중감에 미치는영향: 청소년의 자아정체감 지위에 따른 탐색. 이화여자대학교 석사학위논문.

14.

이지영 (2010). 정서조절방략이 정서조절곤란에 미치는 영향. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 22(3), 821-841.

15.

이지영 (2012). 연령증가에 따른 정서조절의차이: 청소년기와 성인기를 대상으로. 한국심리학회지: 일반, 31(3), 783-808.

16.

이지영, 권석만(2009). 정서장애와 정서조절방략의 관계. 한국심리학회지: 임상, 28(1), 245-261.

17.

이지영, 권석만 (2006).정서조절과 정신병리의관계: 연구 현황과 과제. 한국심리학회지:상담 및 심리치료, 18(3), 461-493.

18.

이지희, 엄정호, 김소린, 이상민 (2014). 중학생의 탄력성에 영향을 미치는 요인. 한국심리학회지: 학교, 11(1), 165-184.

19.

이훈진, 원호택 (1995). 편집증적 경향, 자기개념, 자의식의 관계에 대한 탐색적 연구. 한국심리학회 편 연차학술발표논문집, 277-290.

20.

임진현, 이훈진 (2006). 우울․품행장애성향 청소년의 정서인식 및 정서조절. 한국심리학회지: 임상, 25(4), 1141-1151.

21.

장경문 (2003). 자아탄력성과 스트레스대처방식 및 심리적 성장환경의 관계. 청소년학연구, 10(4), 143-161.

22.

정지현, 손정락 (2014). 긍정 심리치료가 학교부적응 청소년의 우울, 자아존중감 및 낙관성에 미치는 효과 , 한국심리학회지: 건강 , 19(1), 99-117

23.

조용래 (2007). 정서조절곤란의 평가: 한국판척도의 심리측정적 속성. 한국심리학회지:임상, 26(4). 1015-1038.

24.

최성환, 최해연 (2014). 청소년 정서조절의 이해: 측정도구의 개발 및 타당화. 한국심리학회지: 일반, 33(4), 833-852.

25.

최해연 (2013). 대학생의 스트레스 대처 패턴과 심리적응적 특징. 한국심리학회지: 일반, 32(1), 1-21.

26.

최해연 (2012). 한국의 대학생과 직장인이 경험하는 긍정정서의 구조. 한국심리학회지:사회 및 성격, 26(4), 73-88.

27.

최해연, 민경환 (2007). 한국판 정서표현에 대한 양가성 척도의 타당화 및 억제 개념들간의 비교 연구. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 21(4), 71~89.

28.

최해연, 최종안 (2016). 한국인의 정서 구조와측정. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 30(2), 89-114.

29.

한선화, 현온강 (2006). 청소년의 정서성과 정서조절전략 및 자기통제력. 아동학회지, 27(6), 1-11.

30.

홍경화, 홍혜영 (2011). 부정적 평가에 대한 두려움, 인지적 정서조절전략이 청소년의 사회불안에 미치는 영향. 청소년학연구, 18(5), 291-319.

31.

Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 30(2), 217-237.

32.

Aldao, A., & Nolen-Hoeksema, S. (2012). When are adaptive strategies most pre-dictive of psychopathology? Journal of Abnormal Psychology, 121, 276-281.

33.

Aldao, A., Jazaierib, H., Goldin, P. R., & Gross, J. J. (2014). Adaptive and maladaptive emotion regulation strategies: Interactiv affects during CBT for social anxiety disorder. Journal of Anxiety Disorders, 28(4), 382-389.

34.

Aldao, A., Sheppes, G., & Gross, J. J. (2015). Emotional regulation flexibility. Cognitive Therapy and Research, 39(3), 263-278.

35.

Allen, J. P., Insabella, G., Porter M. R., Smith D. F., Land, D., & Phillips, N. (2006). A socialinteractional model of the development of depressive symptoms in adolescence. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 74(1), 55-65.

36.

Bonanno, G. A., & Keltner, D. (1997). Facial expressions of emotion and the course of conjugal bereavement. Journal of Abnormal Psychology, 106(1), 126-137.

37.

Bower, G. H. (1981). Mood and memory. American Psychologist, 36(2), 129-148.

38.

Butler, E. A., Lee, T. L., & Gross, J. J. (2007). Emotion regulation and culture: Are social consequences of emotion suppression culture specific? Emotion, 7(1), 30-48.

39.

Erikson, E. (1980). Identity and the life cycle. New York: W. W. Norton.

40.

Folkman, S., & Lazarus, R. (1985). If it changes it must be a process: study of emotion and coping during three stages of a college examination. Journal of Personality and Social Psychology, 48(1), 150-170.

41.

Frijda, N. H. (1986). The Emotions. Cambridge:Cambridge University Press.

42.

Cheng, C., & Cheung, M. W. L. (2005). Cognitive processes underlying coping flexibility:Differentiation and integration. Journal of Personality, 73(4), 859-886.

43.

Consedine, N. S., Magai, C., & King, A. R. (2004). Deconstructing positive affect in later life: A differential functionalist analysis of joy and interest. International Journal of Aging and Human Development, 58(1), 49-68.

44.

Cooper, M. L., Frone, M. R., Russell, M., & Mudar, P. (1995). Drinking to regulate positive and negative emotions: A motivational model of alcohol use. Journal of Personality and Social Psychology, 69(5), 990-1005.

45.

DeSteno, D., Gross, J. J., & Kubzansky, L. (2013). Affective science and health: The importance of emotion and emotion regulation. Health Psychology, 32(5), 474-486.

46.

Garnefski, N., Kraaij, V., & Etten, M. (2005). Specificity of relations between adolescents’cognitive emotion regulation strategies and internalizing and externalizing psychopathology. Journal of Adolescence, 28(5), 619-631.

47.

Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual Differences, 30(8), 1311-1327.

48.

Gratz, K. L., Levy, R., & Tull, M. T. (2012). Emotion regulation as a mechanism of change in an acceptance-based emotion regulation group therapy for deliberate self-harm among women with borderline personality pathology. Journal of Cognitive Psychotherapy, 26(4), 365-380.

49.

Greenberg, L. S., & Paivio, S. C. (2008). 심리치료에서 정서를 어떻게 다룰 것인가[Working with Emotions in Psychotherapy]. (이흥표 역). 서울:학지사. (원전은 1997에출판)

50.

Greenberg, L. S., & Safran, J. D. (1987). Emotion in psychotherapy. New York: Guilford Press.

51.

Gross, J. J. (1998). Antecedent-and responsefocused emotion regulation: Divergent consequences for experience, expression, and physiology. Journal of Personality and Social Psychology, 74(1), 224-237.

52.

Gross, J. J. (2002). Emotion regulation:Affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology, 39(3), 281-291.

53.

Gross, J. J., & John, O. P. (2003). Individual difference in two emotion regulation processes:Implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 85(2), 3487-362.

54.

Gross, J. J., & Munoz, R. E (1995). Emotion regulation and mental health. Clinical Psychology: Science and Practice, 2(2), 151-164.

55.

Hair, J. F., & Black, W. C. (2000). Cluster analysis. In L. G. Grim & P. R. Yarnold(Eds), Reading and understanding more multivariate statistics (pp.147-205). Washington, DC:American Psychological Association.

56.

Isen, A. M. (1999). On the relationship between affect and creative problem solving. In S. Russ (Ed.), Affect, creative experience, and psychological adjustment (pp.3-17). Philadelphia: Tayor & Francis.

57.

Kashdan, T. B., De Wall, C. N., Masten, C. L., Pond, R. S., Jr., Powell, C., Combs, D., & Farmer, A. S. (2014). Who is most vulnerable to social rejection? The toxic combination of low self-esteem and lack of emotion differentiation on neural responses to rejection. PLoS ONE, 9(3), Article e90651. Retrieved from http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0090651

58.

Kashdan, T. B., & Rottenberg, J. (2010). Psychological flexibility as a fundamental aspect of health. Clinical Psychology Review, 30(7), 865-878.

59.

Koole, S. L. (2009). The psychology of emotion regulation: An integrative review. Cognition and Emotion, 23(1), 4-41.

60.

Kross, E., & Ayduk, Ö. (2008). Facilitating adaptive emotional analysis: Distinguishing distanced-analysis of depressive experiences from immersed-analysis and distraction. Personality and Social Psychology Bulletin, 34(7), 924-938.

61.

Linehan, M. M. (1993). Cognitive-behavioral treatment of borderline personality disorder. New York:Guilford Press.

62.

Lingswiler, V. M., Crowther, J. H., & Stephens, M. A. P. (1989). Affective and cognitive antecedents to eating episodes in bulimia and binge-eating. International Journal of Eating Disorders, 8(5), 533-539.

63.

Lougheed, J. P., & Hollenstein, T. (2012). A limited repertoire of emotion regulation strategies is associated with internalizing problems in adolescence. Social Development, 21(4), 704-721.

64.

Marra, T. (2006). 변증법적 행동치료 [Dialectical Behavior Theory in Private Practice]. (신민섭외 역). 서울: 시그마프레스. (원전은 2005에 출판)

65.

McLaughlin, K. A., Hatzenbuehler, M. L., Mennin, D. S., & Nolen-Hoeksema, S. (2011). Emotion dysregulation and adolescent psychopathology:A prospective study. Behavioral Research and Therapy, 49(9), 544-554.

66.

Mertler, C. A., & Vannatta, R. A. (2001). Advanced and multivarite statistical methods:Practical application and interpetation. Los Angeles, CA:Pyrczak Publishing.

67.

Nolen-Hoeksema, S. (1991). Responses to depression andtheir effects on the duration of depressive episodes. Journal of Abnormal Psychology, 100(4), 569-582.

68.

Rice, F. P., & Dolgin, K. G. (2009). 청소년심리학 [The Adolescent: Development, Relationships, and Culture, 12th edition]. (정영섭, 신민섭, 이승연 역). 서울: 시그마프레스. (원전은 2008에 출판)

69.

Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton, NJ: University Press.

70.

Sheppes, G., Catran, E., & Meiran, N. (2009). Reappraisal (but not distraction) is going to make you seat: Physiological evidence for selfcontrol effort. International Journal of Psychophysiology, 71(2), 91-96.

71.

Silk, J. S., Steinberg, L., & Morris, A. S. (2003). Adolescents’ emotion regulation in daily life:Links to depressive symptoms and problem behavior. Child Development, 74(6), 1869-1880.

72.

Tomkins, S. (1984). Affect theory. In K. Scherer & P. Ekman (Eds.), Approaches to emotion (pp.353-400). Hillsdale, NJ.: Erlbaum.

73.

Webb, T. L., Miles, E., & Sheeran, P. (2012). Dealing with feeling: A meta-analysis of the effectiveness of strategies derived from the processmodel of emotion regulation. Psychological Bulletin, 138(4), 775-808

logo