ISSN : 1229-0688
본 연구는 한 해에 두 번의 자살사건이 발생한 경기지역 A고등학교를 대상으로 자살사건에 대한 학교의 외상대응과정을 교사 경험을 중심으로 살펴봄으로써 교사의 게이트키퍼 역할에 대한 기초자료를 제공하고자 하였다. 총 8명의 연구참여자들의 경험으로 확인된 외상대응과정은 시간의 흐름에 따라 5단계로 구성되었다. 먼저, 자살사건으로 학교 전체가 충격에 빠졌지만(공황기), 현실에 닥친 과제들로 이러한 충격이 해소되지 않은 채 슬픔은 수면 밑으로 가라앉았다(엄폐기). 하지만 자살한 학생의 추모영상이 인터넷에 배포되면서 애도의 글들이 올라왔고(돌발적 재현기), 교사들은 이러한 상황에 대해 학교상담사, 외부전문기관과 협력적으로 대처하기 시작했다(협력모색기). 나아가 교사들은 학교상담사와 함께 고위기학생을 예방하고, 발굴하며 연계하면서 외상대응을 구축해나갔다(대안구축기). 이러한 연구결과를 기초로 자살사건으로 인한 외상대응과정에서 공황기에는 이상심리검사를 지양하고, 관찰과 기존 위기정보를 통한 위기선별, 위기선별에 따른 개별적인 심리지원, 엄폐기에는 위기선별에 따른 차별적 개입으로 집단 디브리핑, 심리적 응급처치 등의 심리개입, 돌발적 재현기에서는 공동체 내 집단 외상에 대한 애도과정의 필요성 인식 및 구성원들의 개별적 특성을 고려한 애도과정과 지속적 개입, 협력모색기와 대안구축기에서는 학교와 외부전문기관의 협업체계구성 및 역할에 대한 구체적 명시, 법적지위보장, 위기대처교육 형식과 내용의 변화가 제시되었다.
The purpose of this study was to provide basic data for exploring specific measures needed to cope with a school crisis by looking at a teacher’s response process of a traumatic suicide event. Five stages comprised the chronological trauma response process: panic, suppress, sudden reappearance, seeking cooperation, and building an alternative. Based on the results of this study, stage-specific suggestions are discussed, such as: avoid abnormal psychological testing during the “panic” stage and instead, provide psychological support through observation. During the “suppress” stage, utilize psychological interventions such as group debriefing and psychological first aid treatment. During the “sudden reappearance” stage, recognize of the necessity of the mourning process. During the “seeking cooperation” and “building an alternative” stages, ensure the existence of a cooperative system structure within both the school and affiliated external professional organizations.
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