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메뉴본 연구에서는 청소년을 대상으로 학교적응과 우울, 불안의 관계와 학교적응과 우울, 불안의 관계에서 모애착과 부애착의 조절효과를 각각 확인하고자 하였다. 이를 위해 수도권 지역의 5개 고등학교에 재학 중인 남녀학생 334명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 분석은 Ping의 2단계 방법을 적용하여 모애착과 부애착의 조절효과를 검증하였다. 학교적응과 관련한 하위 요인으로는 학교흥미, 학업성취를 이용하였다. 연구결과 첫째, 학교적응은 모애착, 부애착과 정적인 상관관계, 우울, 불안과는 부적인 상관관계로 나타났다. 둘째, 학교적응과 우울, 불안의 관계에서 모애착은 모두 유사 조절효과가 확인되었으며, 부애착의 경우에는 학교적응과 우울 간의 관계에서 유사조절 효과를, 학교적응과 불안 간의 관계에서는 순수 조절효과가 확인되었다. 셋째, 조절효과의 양상을 확인해 본 결과, 학교적응과 우울, 불안의 관계에서 모애착과 부애착은 모두 긍정적인 효과의 크기를 상승시키는 형태의 조절효과를 보이는 것으로 확인되었다. 이는 모애착과 부애착이 높을수록 우울과 불안을 낮추는 효과가 더 커진다는 것을 의미한다. 본 연구는 Ping의 2단계 방법을 적용하여 고등학생을 대상으로 학교적응과 우울, 불안의 관계에서 모애착, 부애착의 조절효과를 각각 확인하였다는 점에 의의가 있다. 마지막으로 연구의 결과를 바탕으로 시사점과 연구의 제한점 및 후속연구를 위한 제언을 논의하였다.
The purpose of this study was to investigate the moderating effect of mother and father attachment on the relationships among school adjustment, anxiety, and depression in adolescents. A total of 334 high school students participated in this study. Ping's two-step method was used to analyze the data. Results showed that school adjustment was positively correlated with both mother attachment and father attachment, while school adjustment was negatively correlated with both depression and anxiety. Further, mother attachment significantly moderated the relationship between school adjustment and depression as well as the relationship between school adjustment and anxiety, while father attachment showed a moderating effect solely on the relationship between school adjustment and anxiety. There was a main effect of parental attachment such that students who had higher attachment to both mother and father showed lower depression and anxiety scores. Study limitations and suggestions for further research are discussed.
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