바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

메뉴

한국판 일유인가 척도 타당화 연구

A Validation Study of the Korean Version of the Work Valence Scale

초록

진로의 발달을 동기적 관점에서 이해하고 향후 실증연구를 진행하기 위한 첫 단계로서 본 연구에서는 Porfeli와 동료들(2012)이 제안한 일유인가 개념을 소개하고, 그들이 개발한 일유인가 척도를 번안하여 타당화하였다. 일유인가란 일하는 것에 대해 얼마나 끌리는 지 혹은 멀리하고 싶은지를 나타내는 개념으로서, 일유인가의 정도에 따라 청소년이나 청년들의 진로발달에 영향을 미칠 것이라는 이론적 토대에서 나온 개념이다. 일유인가 척도를 타당화하기 위해 본 연구는 대학생 332명과 고등학생 324명을 대상으로 연구를 수행하였으며, 자료의 분석은 원 척도의 요인구조를 자료에 대입하여 합치도를 알아보는 확인적 요인분석을 실시하였다. 연구결과, 부정-긍정유인가의 2요인 모형과 일유인가의 1요인 구조모형이 모두 비교적 타당한 것으로 드러났다. 또한, 대학생과 고등학생을 대상으로 했을 때 두 집단 모두에게 적합한 요인구조임을 알 수 있어 일유인가에 대한 개념이 청소년과 성인기에게 모두 적절하게 적용될 수 있음을 시사하였다. 본 연구의 제한점에 대해 논의하였으며 향후 연구의 방향에 대해 제언하였다.

keywords
일유인가, 동기, 진로발달, 확인적 요인분석, work valence, motivation, career development, confirmatory factor analysis

Abstract

Work valence refers to the degree of attractiveness and aversiveness of working. Work valence is a concept derived from a motivational perspective, which provides a useful framework to understand career-related behaviors. The current study was designed to validate a work valence scale developed by Porfeli and his colleagues (2012) with a sample of Korean adolescents and young adults. We used a sample of 332 college students and 324 high school students to fit two models of work valences. Results revealed that both a two-factor hierarchical model and a one-factor hierarchical model fit well. Moreover, when we tested for invariance between two different age groups, we found that both groups had the same factor structure and factor loadings. Implications for future research are discussed.

keywords
일유인가, 동기, 진로발달, 확인적 요인분석, work valence, motivation, career development, confirmatory factor analysis

참고문헌

1.

김영혜, 안현의 (2012). 사회인지진로이론적 관점에 근거한 국내 진로발달연구의 동향분석: 대학생 연구를 중심으로. 진로교육연구, 25(4), 1-18.

2.

심서영, 하유진 (2012). ‘정서표현 양가성’과 긍정정서, 부정정서, 우울간의 관계: 성격변인의 조절효과. 한국심리학회지: 일반, 31(4), 1073-1092.

3.

오세현, 강현아 (2018). 청소년의 우울이 진로정체감에 미치는 영향: 팬덤 활동의 매개효과를 중심으로. 학교사회복지, 42, 163-185.

4.

이보라, 정지희, 이정림 (2014). 한국어판 진로정체감 지위 측정도구. 상담학 연구, 15(3), 1163-1181.

5.

이순묵, 금은희, 이찬순 (2010). 다집단 분석의 문제: 평균구조분석에서의 측정원점 동일성 검증 필요여부. 교육평가연구, 23(2), 391-416.

6.

이정화 (2018). 진로정체감 형성과정 내 진로탐색의 양상을 예측하는 동기의 기제. 고려대학교 석사학위 논문.

7.

이종찬 (2013). 대학생의 진로결정자기효능감에 관한 이론적 고찰 및 연구성과의 비교분석. 취업진로연구, 3(1), 49-66.

8.

이현희, 김은정, 이민규 (2003). 한국판 정적 정서 및 부적 정서 척도. 한국심리학회지: 임상, 22(4), 935-946.

9.

전겸구, 이민규 (1992). 한국판 CES-D 개발연구 1. 한국심리학회지: 임상, 11(1), 65-76.

10.

조맹제, 김계희 (1993). 주요우울증 예비평가에서 The Center for Epidemiologic Studies Depression Scale(CES-D)의 진단적 타당성 연구. 신경정신의학, 32(3), 381-399.

11.

최윤미, 이문희 (2011). 진로성숙 발달에 영향을 미치는 위험요인과 보호효인. 청소년상담연구, 19(2), 171-187.

12.

탁진국 (2007). 심리검사: 개발과 평가방법의 이해. 서울: 학지사.

13.

Bandura, A. (1965). Vicarious processes: A case of no-trial learning. In Advances in Experimental Social Psychology (Vol. 2, pp. 1-55). New York, NY: Academic Press.

14.

Bandura, A. (1989). Human agency in social cognitive theory. American Psychologist, 44(9), 1175-1184.

15.

Blustein, D. L. (1988). The relationship between motivational processes and career exploration. Journal of Vocational Behavior, 32, 345-357.

16.

Blustein, D. L. (1989). The role of goal instability and career self-efficacy in the career exploration process. Journal of Vocational Behavior, 35(2), 194-203.

17.

Elliot, A. J., & McGregor, H. A. (2001). A 2×2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80(3), 501-519.

18.

Flum, H., & Blustein, D. L. (2000). Reinvigorating the study of vocational exploration: A framework for research. Journal of Vocational Behavior, 56(3), 380-404.

19.

Ford, M. E. (1992). Motivating humans: Goals, emotions, and personal agency beliefs. Newbury Park, CA: Sage Publications.

20.

Goldstein, B., & Oldham, J. (1979). Children and work. New Brunswick, NJ: Transaction Books.

21.

Heckhausen, J., & Tomasik, M. J. (2002). Get an apprenticeship before school is out: How German adolescents adjust vocational aspirations when getting close to a developmental deadline. Journal of Vocational Behavior, 60(2), 199-219.

22.

Hirschi, A., Lee, B., Porfeli, E. J., & Vondracek, F. W. (2013). Proactive motivation and engagement in career behaviors: Investigating direct, mediated, and moderated effects. Journal of Vocational Behavior, 83, 31-40.

23.

Horn, J. L., & McArdle, J. J. (1992). A practical and theoretical guide to measurement invariance in aging research. Experimental Aging Research, 18(3), 117-144.

24.

Lee, B., & Porfeli, E. J. (2015). Youths’ socialization to work and school within the family. International journal for educational and vocational guidance, 15(2), 145-162.

25.

Lee, B., Porfeli, E. J., & Hirschi, A. (2016). Between- and within-person level motivational precursors associated with career exploration. Journal of Vocational Behavior, 92, 125-134.

26.

Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (2002). Social cognitive career theory. In D. Brown & Associates (Eds.). Career choice and development, 4th edition (pp. 255-311). San Francisco, CA: Jossey-Bass.

27.

Marcia, J. E. (1966). Develompent and validation of ego-identity status. Journal of Personality and Social Psychology, 3(5), 551-558.

28.

Porfeli, E. J., Ferrari, L., & Nota, L. (2012). Work valence as a predictor of academic achievement in the family context. Journal of Career Development, 40(5), 371-389.

29.

Porfeli, E. J., Lee, B., Vondracek, F. W., & Weigold, I. K. (2011). A multi-dimensional measure of vocational identity status. Journal of Adolescence, 34(5), 853-871.

30.

Porfeli, E. J., Lee, B, & Weigold, I. K. (2012). A multidimensional measure of work valences. Journal of Vocational Behavior, 80, 340-350.

31.

Porfeli, E. J., Wang, C, & Hartung, P. J. (2008). Family transmission of work affectivity and experiences to children. Journal of Vocational Behavior, 73, 278-286.

32.

Quigley, N. R., & Tymon Jr, W. G. (2006). Toward an integrated model of intrinsic motivation and career self-management. Career development international, 11(6), 522-543.

33.

Radloff, L. S. (1977). The CES-D Scale: A self-report depression scale for research in the general population. Applied Psychological Measurement, 1(3), 385-401.

34.

Reardon, R. C., Lenz, J., Sampson, J., & Peterson, G. W. (2009). Career development and planning: A comprehensive approach (3rd edition). Mason, OH: Cengage.

35.

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78.

36.

Schmitt, N., & Kuljanin, G. (2008). Measurement invariance: Review of practice and implications. Human Resource Management Review, 18(4), 210-222.

37.

Vondracek, F. W., Lerner, R. M., & Schulenberg, J. E. (1986). Career development: A life-span developmental approach. HIllsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.

38.

Vroom, V. H. (1964). Work and Motivation. New York, NY: John Wiley & Sons, Inc.

39.

Watson, D., Clark, L. A., & Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: the PANAS scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54(6), 1063-1070.

40.

Wigfield, A., & Eccles, J. S. (2000). Expectancy-value theory of achievement motivation. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 68-81.

logo