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메뉴ISSN : 1229-0688
정당한 세상에 대한 믿음(Belief in a Just World; BJW)은 청소년의 정신건강과 적응에 정적 영향을 미치는 변인으로 알려졌으나 국내에서의 학교현장과 관련된 연구는 부족한 실정이다. 본 연구는 정당한 세상에 대한 믿음과 학교생활적응의 관계에 영향을 미치는 사회적 관심과 대인관계 유능성의 매개효과를 검증하고자 하였다. 학교생활적응에 미치는 정당한 세상에 대한 믿음의 영향을 알아보기 위하여 고등학교에 재학 중인 고등학생 382명(남 210명, 여172명)의 자료를 기반으로 분석하였다. 자료 분석 결과, 정당한 세상에 대한 믿음과 학교생활적응의 관계에서 사회적 관심은 매개효과를 보였다. 그러나 대인관계 유능성은 정당한 세상에 대한 믿음과 학교생활적응의 관계에서 매개효과를 보이지 않았다. 또한 구조모형 검증결과 정당한 세상에 대한 믿음과 학교생활적응에 영향을 미치는 과정에서 사회적 관심과 대인관계 유능성이 순차적으로 부분 매개하는 것으로 나타났다. 마지막으로 연구결과에 대한 차이 및 특성을 해석하고 상담 장면에서 정당한 세상에 대한 믿음의 실제 활용방안을 논의하였다.
While Belief in a Just World (BJW) is an influential variable in adolescent mental health and adaptation, there is insufficient research on this topic. The purpose of this study was to investigate the mediation effects of social interest and interpersonal competence on the relationship between BJW and school adjustment. In order to examine the effect of BJW on school adjustment, survey data from 382 high school students (210 males, 172 females) was analyzed. The results indicated that social interest had a mediating effect on the relationship between BJW and school adjustment, whereas interpersonal competence did not. Additionally, the results of structural equation modeling indicated that social interest and interpersonal competence were mediated sequentially in the process of BJW affecting school adjustment. The research results were analyzed for differences and characteristics. Implications for the use of BJW in counseling practice are discussed.
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