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메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구에서는 프랜차이즈 상담센터에서 근무하고 있는 상담자들이 어떤 역할갈등을 경험하고 있고, 역할갈등에 어떻게 대처하고 있는지, 그리고 역할갈등을 최소화하기 위해 무엇이 필요한지를 확인하기 위해, 4명의 상담자와 4명의 운영자를 대상으로 심층면담을 실시하였다. 상담자들은 프랜차이즈 상담센터에서 2년 이상 근무하고 있었으며, 운영자들은 모두 상담 비전공자로서 자본을 투자하여 2개 이상의 센터를 운영하고 있었다. Braun과 Clarke(2006)의 주제 분석 방법을 활용하여 자료를 분석한 결과, 상담자의 역할갈등과 관련된 6개의 주제와 17의 소주제를 도출하였다. 6개의 주제는 ‘상담자가 경험한 역할갈등’, ‘운영자가 인식한 상담자의 역할갈등’, ‘상담자의 역할갈등에 대한 상담자의 반응 및 대처’, ‘상담자의 역할갈등에 대한 운영자의 반응 및 대처’, ‘상담자의 역할갈등 최소화를 위해 상담자에게 요구되는 사항’, ‘상담자의 역할갈등 최소화를 위해 운영자에게 요구되는 사항’ 이었다. 본 연구는 향후 상담자들이 프랜차이즈 상담센터에서 근무할 때 발생할 수 있는 역할갈등을 이해하고 이를 최소화하는데 도움을 줄 수 있을 것으로 기대된다.
In-depth interviews were conducted with four counselors and four managers working at franchise counselingcenters to examine the role conflicts that counselors experience, the strategies used to cope with conflicts, and changes needed to minimize such conflicts. The counselors had been working at the centers for more than two years, and the non-major managers ran two or more centers and had capital invested. Thematic analysis(Braun & Clarke, 2006) revealed 6 topics and 17 subject matters for role conflicts experienced by counselors. The topics included: ‘role conflicts experienced by counselors,’ ‘counselors’ role conflicts as perceived by managers,’ ‘responses/coping by counselors to the conflicts,’ ‘responses/coping by managers to the conflicts,’ ‘changes required by counselors to minimize role conflicts,’ and ‘changes required by managers to minimize role conflicts.’ The findings of this study can help counselors and managers understand and minimize potential role conflicts at franchise counseling centers.
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