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메뉴본 연구는 대학생들이 직장으로의 이행과정에서 경험하는 심리사회적 어려움을 측정하기 위한 척도를 개발하고 타당화 하는 것을 목적으로 하였다. 우선, 대학-직장 이행의 심리사회적 어려움과 관련한 선행연구들을 개관하여 115문항의 초기문항을 개발하였고, 전문가 검토를 통해 48개의 예비문항을 도출하였다. 이어서 대학 졸업 후 취업을 준비하고 있는 대학교 3학년 이상 재학생 및 휴학생 300명을 대상으로 예비연구를 실시하여 문항 양호도 검증을 통해 문항을 수정 및 보완하였다. 연구 1에서는 400명의 자료를 바탕으로 탐색적 요인분석을 실시하였고, 연구 2에서는 498명의 자료를 바탕으로 확인적 요인분석 및 수렴, 변별, 공존 타당도를 검증하였다. 이 과정에서 대학-직장 이행의 심리사회적 어려움 척도는 최종적으로 총 28문항으로 구성되었으며, 하위요인으로는 자신감 저하 8문항, 가족 의견 불일치 4문항, 경제적 어려움 4문항, 지지관계부족 5문항, 가족 기대에 대한 심적부담 3문항, 감정기복 4문항이 도출되었다. 본 연구에서 개발된 척도는 대학생들이 직장으로의 이행과정에서 경험하는 심리사회적 어려움을 구체적으로 파악하고, 이에 따른 효과적인 개입 영역과 전략을 수립하기 위한 연구에 기초적인 토대가 될 것이라고 기대된다.
The purpose of this study was to develop and validate the Psychosocial Difficulties of College to Work Transition Scale (PDCWTS). First, 115 initial items were developed by reviewing prior research, then 48 preliminary items were derived through expert review. Using a preliminary test conducted with 300 students at or above the third year of college, who were preparing for employment after graduation, researchers corrected and supplemented items by verifying item quality. In Study 1, EFA was conducted based on data from 400 participants, and in Study 2 CFA was conducted to verify convergent, discriminant, and concurrent validity based on data from 498 participants. The final PDCWTS is composed of 28 items, and six sub-factors (decline in confidence, family disagreement, economic difficulties, lack of support, family expectation burden, and mood swings). The PDCWTS can be used to identify the psychosocial difficulties of the college to work transition and to establish effective interventions.
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