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청소년의 정서적 학대 경험이 비자살적 자해에 미치는 영향: 초기부적응도식과 정서조절곤란의 이중매개효과

The Effects of Emotional Abuse on Non-Suicidal Self-Injury in Adolescents: The Double Mediating Effects of Early Maladaptive Schema and Emotion Dysregulation

초록

본 연구에서는 청소년을 대상으로 정서적 학대 경험이 초기부적응도식, 정서조절곤란을 거쳐 비자살적 자해에 어떤 영향을 미치는지 살펴보았다. 이를 위해 학생과 학부모가 참여에 동의한 445명의 중․고등학생을 대상으로 설문을 실시하였다. 이 중 자해기능평가지(FASM)에서 최소 1회 이상 자해를 했다고 응답한 151부(34%)에서 불성실한 응답 8부와 자살의도가 있었다고 응답한 11명의 자료를 제외하여, 최종적으로 비자살적 자해행동을 하였다고 응답한 132명의 설문지를 분석에 사용하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 정서적 학대와 비자살적 자해의 관계에서 초기부적응도식 중 단절 및 거절도식이 완전매개효과를 보였다. 둘째, 정서적 학대와 비자살적 자해의 관계에서 정서조절곤란이 완전매개효과를 보였다. 셋째, 정서적 학대와 비자살적 자해의 관계에서 단절 및 거절도식과 정서조절곤란이 이중매개효과를 보였다. 본 연구에서는 정서적 학대가 비자살적 자해에 직접적으로 영향을 미치는 경로는 유의하지 않았으며, 단절 및 거절도식과 정서조절곤란을 통해서만 비자살적 자해에 유의한 영향을 미치는 것을 확인하였다. 이는 비자살적 자해의 예방 및 치료를 위한 인지적 요인인 단절 및 거절도식과 정서적 요인인 정서조절곤란에 대한 개입의 필요성을 시사한다. 끝으로 본 연구의 의의와 제한점 및 추후 연구를 위한 제언에 대하여 논의하였다.

keywords
정서적 학대, 초기부적응도식, 단절 및 거절도식, 정서조절곤란, 비자살적 자해, Emotional Abuse, Non-Suicidal Self-Injury, Early Maladaptive Schema, Disconnection and Rejection Schema, Emotion Dysregulation

Abstract

The purpose of this study was to verify the double mediating effect of early maladaptive schema and emotion dysregulation between emotional abuse and non-suicidal self-injury in adolescents. To examine the relationship of these factors 445 adolescents, including 92 middle school students and 353 high school students, participated in a survey. A total of 132 questionnaires were used in the final analysis, after excluding those in which participants indicated suicidal intentions or responded insincerely. The results indicated that early maladaptive schema had a full mediating effect on the relationship between emotional abuse and non-suicidal self-injury. Additionally, emotion dysregulation had a full mediating effect on the relationship between emotional abuse and non-suicidal self-injury. Finally, early maladaptive schema and emotion dysregulation had a full double mediating effect on the relationship between emotional abuse and non-suicidal self-injury. The implications and limitations of these results are discussed.

keywords
정서적 학대, 초기부적응도식, 단절 및 거절도식, 정서조절곤란, 비자살적 자해, Emotional Abuse, Non-Suicidal Self-Injury, Early Maladaptive Schema, Disconnection and Rejection Schema, Emotion Dysregulation

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