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대학생의 성인애착과 사회불안의 관계에서 거부민감성과 다차원적 경험회피의 이중매개효과

The Dual Mediation Effect of Rejection Sensitivity and Multidimensional Experience Avoidance on the Relationship Between Adult Attachment and Social Anxiety in College Students

초록

본 연구는 대학생의 성인애착과 사회불안의 관계에서 거부민감성과 다차원적 경험회피가 이중매개효과를 가지는지 검증하고자 하였다. 이를 위해 수도권, 강원도, 충청도, 전라도, 경상도 지역 12개 4년제 대학생 500명을 대상으로 설문조사를 하고, 자료를 분석하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구모형과 경쟁모형을 설정하여 비교한 결과 둘 다 양호한 적합도를 보였기 때문에 χ² 차이검증을 통해 더 간명한 모형을 최종모형으로 선정하였다. 그 결과, 성인애착과 사회불안의 관계를 가장 잘 설명하는 모형은 애착회피와 거부민감성 간의 직접 경로를 설정하지 않은 경쟁모형이었다. 둘째, 애착불안과 사회불안의 관계에서 거부민감성이 부분매개하였다. 셋째, 성인애착과 사회불안의 관계에서 다차원적 경험회피가 부분매개하였다. 넷째, 애착불안과 사회불안의 관계에서 거부민감성과 다차원적 경험회피가 이중매개하였다. 이를 통해 대학생의 성인애착과 사회불안의 관계에 대한 이해를 확장하고 매개변인인 거부민감성과 다차원적 경험회피가 부분매개 하는 것을 확인하였다. 연구결과를 바탕으로 본 연구의 의의 및 제한점과 후속연구를 위한 제언을 논의하였다.

keywords
성인애착, 사회불안, 거부민감성, 다차원적 경험회피, adult attachment, social anxiety, rejection sensitivity, multidimensional experience avoidance

Abstract

This study investigated whether rejection sensitivity and multidimensional experience avoidance have a double mediating effect on the relationship between adult attachment and social anxiety among college students. Data were analyzed using structural equation modeling. In a comparison between the research model and the competition model, the competition model best explained the relationships. The relationship between adult attachment anxiety and social anxiety was partially mediated by sensitivity to rejection. Additionally, the relationship between adult attachment and social anxiety was partially mediated by multidimensional experience avoidance. Finally, the relationship between adult attachment and social anxiety was double mediated by sensitivity to rejection and avoidance of multidimensional experiences. Based on the results, the significance and limitations of this study, and recommendations for further research are discussed.

keywords
성인애착, 사회불안, 거부민감성, 다차원적 경험회피, adult attachment, social anxiety, rejection sensitivity, multidimensional experience avoidance

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