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전문도서관 마케팅 경영전략

A Study on the Marketing Management Strategy of Special Libraries in Korea

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2007, v.38 no.3, pp.335-351
https://doi.org/10.16981/kliss.38.3.200709.335
이용재 (부산대학교)
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초록

21세기 지식기반시대에서 전문도서관은 치열한 경쟁환경에 직면하고 있으며, 도서관의 존속과 발전을 위해 모기관 및 고객을 위한 ‘도서관마케팅'을 전개할 필요가 있다. 이 연구에서는 도서관마케팅의 개념을 정리하고, 국내외 도서관마케팅 사례를 살펴보고, 한국 전문도서관을 위한 마케팅 경영전략을 구체적으로 제시하였다.

keywords
Special Libraries, Information Centers, Marketing, Library Marketing, Management Strategy, Special Libraries, Information Centers, Marketing, Library Marketing, Management Strategy, 전문도서관, 정보센터, 마케팅, 도서관마케팅, 경영전략

Abstract

In the knowledge-based society of 21st century, special libraries face intense competitive environment. So they need to do ‘library marketing' aimed at the organizations which they belong to and customers whom they serve for their survival and success. This study suggests the concept of ‘library marketing', the cases of ‘library marketing' at home and abroad, and concrete marketing management strategies for special libraries in Korea.

keywords
Special Libraries, Information Centers, Marketing, Library Marketing, Management Strategy, Special Libraries, Information Centers, Marketing, Library Marketing, Management Strategy, 전문도서관, 정보센터, 마케팅, 도서관마케팅, 경영전략

한국도서관·정보학회지