바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

도서관 교육방법으로서 도서관 견학의 교육학적 토대에 관한 연구

A Study of the Pedagogical Foundations on the ‘Library Tour’ As a Library Use Education Method

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2012, v.43 no.3, pp.291-312
https://doi.org/10.16981/kliss.43.3.201209.291
정종기 (경성대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

이 연구는 도서관 견학의 선행연구를 바탕으로 교육적 특성들을 추출하고 이를 교육학적 근거나 이론들에 기반하여 도서관 견학을 재해석함으로써 도서관 견학의 교육학적 토대를 제시하는데 목적이 있다. 연구 결과, 도서관 견학의 교육적 특성으로 경험, 매체, 설명, 해석, 상호작용 등이 도출되었으며 이와 같은 교육적 특성들과 관련이 깊은 교육 이론이나 근거를 중심으로 교육학적 토대를 모색하였다. 도서관 교육방법으로서 도서관 견학의 교육학적 토대로 Dewey의 경험이론, Dale과 Dwyer등의 매체이론, Bruner의 설명하기와 해석하기 그리고 마음이해하기에 대한 앎의 방식이론을 제시하였다. 이 연구가 교육사서로 하여금 교육학적 토대위에서 효과적인 면대면 및 가상공간에서의 도서관 견학프로그램을 계획하고 개발하여 실행하는데 도움이 될 것으로 기대한다.

keywords
Library education method, Library tour, Pedagogical foundation, Library use education, 도서관 교육방법, 도서관 견학, 교육학적 토대, 도서관 이용교육

Abstract

The purpose of this study is to review the advanced researches of the library tour, to extract the educational properties of library tour, and to propose the pedagogical meanings of library tour by reinterpreting the library tour based on pedagogical theories and foundations. As the result of this study, the extracted educational properties of library tour are like these: experience, media, explanation, interpretation, interaction. The educational properties are extracted through the related theories and researches. The pedagogical foundations based on the educational properties of library tour are like these: 1) John Dewey's experience theory. 2) Dale & Dwyer's teaching & learning media theories. 3) Bruner's educational theory. It's expected that this study will help the education librarians to plan, develop, and implement the face to face or virtual library tour program based on the pedagogical foundations for the effective library education.

keywords
Library education method, Library tour, Pedagogical foundation, Library use education, 도서관 교육방법, 도서관 견학, 교육학적 토대, 도서관 이용교육

참고문헌

1.

국립국어원 홈페이지 <http://stdweb2.korean.go.kr/search/List_dic.jsp> [인용 2012. 1. 27].

2.

김병주. “대학도서관 이용교육에 관한 소고.” 도서관학논집, 제9권(1982), pp.33-61.

3.

나성실. “도서관교육의 의의와 도서관법 시행령화의 문제.” 도서관, 제293호(1987), pp.20-34.

4.

박온자. “원격 정보이용교육에 관한 연구 : 대학도서관 웹 페이지에 수록된 내용을 중심으로." 한국문헌정보학회 학술발표논집, 제6권(1998) pp.5-33.

5.

박준영. “John Dewey 철학의 경험이론에 관한 변증법적 성격.” 교육철학, 제28권(2005), pp.1-17.

6.

이규범. “학습지도 개선을 위한 도서관이용지도에 관한 연구.” 부산교대 연구보고, 제6권, 제1호(1970), pp.15-32.

7.

이지연. 예비교사를 위한 실제적 교육방법 및 교육공학. 서울 : 서현사, 2008.

8.

이형행. 교육학개론. 경기 : 양서원, 2012.

9.

한국도서관협회. 문헌정보학용어사전. 서울 : 한국도서관협회, 2010.

10.

Boff, C. “Transforming library orientation tours." LOEXNews, Vol.27, No.3(2000), pp.5-11.

11.

Bruer, J. The Culture of Education.. 강현석, 이자현 역. 서울 : 교육과학사, 2005.

12.

Burhanna, K. J. & Voelker, T. J. Eschedor & Gedeon, J. A. “Virtually the Same: Comparing the Effectiveness of Online Versus In-Person Library Tours." Public Services Quarterly, Vol.4, No.4(2008), pp.317-338.

13.

Byrd, S. “We're not rounding them up anymore: The self-guided cassette tape library tour at Miami-Dade." Community and Junior College Libraries, Vol.1, No.2(1982), pp.59-69.

14.

Dewey, John. Experience and Nature. New York : Dover Publications, 1958.

15.

Dewey, John. Democracy and Education. New York : The Macmillan Co., 1916.

16.

Dwyer, F. M.. Strategies for Improving Visual Learning. State College, PA: Learning Services,1978.

17.

Kirkendall, C. “Library User Education: Current Practices and Trends." Library Trends. Vol.29(1980), pp.29-37.

18.

Lynch, M. J. “Library Tours: The First Step." In J. J. Lubans ed., “Educating the Library User" New York : R. R. Bowker, 1974.

19.

Mensching, T. “Trends in Bibliographic Instruction in the 1980. : A Comparison of Data from Two Surveys." Research Strategies, Vol.7, No.1(1989), pp.4-13.

20.

Miller, A. Carolyn. “The Round Robin Library Tour." Journal of Academic Librarianship. Vol.6 Issue 4(1980), pp.215-218.

21.

Mosley, P. A. “Assessing the Comport Level Impact and Perceptual Value of Library Tours." Research Strategies, Vol.15, No.4(1997), pp.261-270.

22.

Oling, L. & M. Mach, “Tour Trends in Academic ARL Libraries," College and Research Libraries, Vol. 63, No.19(2002), pp.13-23.

23.

Sciammarella, S. & Fernandes, M. “Getting Back to Basics: A Student Library Orientation Tour." Community & Junior College Libraries, Vol.14, No.2(2007), pp.89-101.

24.

Shirato, L. and Badics, J. “Library Instruction in the 1990s: A Comparison with Trends in Two Earlier LOEX Surveys." Research Strategies, Vol.15, No.4(1997), pp.223-237.

25.

Siammarella, S. & Fernandes, M. I. “Getting Back to Basics." Community & Junior College Libraries, Vol.14, No.2(2007), pp.89-101.

26.

Sternberg, M. “Conducted Library Tours 1977 State of the Art of Library Instruction Methods Part Ⅱ." mimeographed(Ypsilanti, MI Project LOEX, 1977), pp.2-6.

27.

Stoffle, J. “Inventory of Library Orientation.," RQ Vol.13, No.2(1973), pp.129-133.

28.

Weiss, C. Stephen. “The origin of library instruction in the United States, 1820-1900.” Research Strategies, Vol.19, No.3-4(2003), pp.233-243.

한국도서관·정보학회지