최근 대학도서관을 중심으로 복합문화공간을 표방하며 신축 및 리모델링이 활발하게 이루어지고 있다. 즉, 디지털 및 멀티미디어기기 활용공간, 스터디룸 등의 열람공간, 영화감상실 및 전시실 등과 같은 문화적 기능 수행 공간, 그리고 커뮤니케이션과 휴게공간의 확충 및 제공이 늘어나고 있다. 그러나, 새로운 공간의 확보 및 제공에 치중하는 것과는 달리 오프라인 서비스와 적절히 연계되지 못하고 있으며 사서의 역할에 대한 변화와 위치에 대한 고려가 이루어지지 못하고 있는 것으로 나타났다. 따라서, 새로운 도서관 공간을 구상하고 제공하는 데 있어 대학도서관의 학문적 성격을 감안하여 ‘복합문화공간’이 아닌 ‘복합학습공간’을 지향할 필요가 있으며, 대학도서관의 목적에 대한 이해와 함께 이용자의 요구, 장서의 활용방안 그리고 사서의 역할 및 배치에 대한 고려가 필요한 것으로 분석되었다.
Building a new library and remodeling an existing library for the multi-cultural space is a recent trend of the university libraries. That is, the spaces for using the digital and multimedia equipments, the rooms for reading and studying, the spaces for the cultural activities such as watching movies and holding an exhibition, and the spaces for the communication and refreshment are increasing in the libraries. However, this movement of securing and providing the new spaces is not closely connected with the off-line services and happens without the consideration of how to change the librarian's role and position. Therefore, the university libraries need to plan and provide the multi-learning space rather than the multi-cultural space considering the university library is an academic organization. Additionally, understanding the purpose of the university libraries, user's need, utilization method of books and considering the librarian's roles and placement are necessary in planning and providing the space of the libraries.
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