바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

독서치료 변인에 비추어 본 독서치료 연구의 문제점과 발전 방안 -자아존중감 향상을 위한 독서치료 연구를 중심으로 -

A Study on the Problem and on the Development Plan of Bibliotherapy based on the Factors that Affect Bibliotherapy - Focusing on the Bibliotherapy of Aimed at Improving Self Esteem -

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2018, v.49 no.2, pp.201-220
https://doi.org/10.16981/kliss.49.2.201806.201
최영임 (공주대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

Abstract

The purpose of this study is to explore problems within bibliotherapy research of the 15 thesis papers aimed at improving self esteem, and then to explore development plan. In the current study on bibliotherapy, the problems with bibliotherapy are presented in five aspects. First, there is a lack of professionalism and role of counselor who plays the most important role in bibliotherapy. Second, the situation of the internalizer as an internalizer of bibliotherapy was not reflected in the bibliotherapy program. Third, the lack of diversity in the bibliotherapy program does not keep the reader's interest in bibliotherapy. Fourth, bibliotherapy reading material is limited to text material, which lacks the use of various media. Fifth, there is insufficient validity for the test paper that measures the effectiveness of the reader's bibliotherapy in terms of research methods. Several development plan are proposed based on the factors that affect bibliotherapy. First, it is necessary to develop and train teaching materials to secure expertise of bibliotherapy counselors. Second, it is necessary to develop data on the various media on suitable for bibliotherapy material. Third, it is necessary to review the test paper that can accurately measure the effectiveness of bibliotherapy.

keywords
독서치료, 독서치료 변인, 독서치료 프로그램, Bibliotherapy, Variables of bibliotherapy, Bibliotherapy program

참고문헌

1.

김현희 외. 2012. 『상호작용을 통한 독서치료』. 서울: 학지사.

2.

김현희 외. 2006. 『독서치료』. 서울: 학지사.

3.

GERALD COREY 저. 김명권 외 공저. 2017. 『집단상담의 이론과 실제』. 서울: 학지사.

4.

김영희. 2012. 『문학치료 프로그램이 초등학생의 자아존중감및 자기표현력 향상에 미치는효과』. 석사학위논문, 경북대학교 대학원 문학치료학과.

5.

김희선. 2011. 『독서치료를 활용한 집단상담 프로그램이 학습부진아의 자아존중감과 학교생활적응에 미치는 영향』. 석사학위논문, 서울교육대학교교육대학원 초등교육학과.

6.

박선숙. 2008. 『발달적 독서치료가 초등학생의 자아존중감 및 또래관계에 미치는 효과』. 석사학위논문, 광주교육대학교 교육대학원 아동상담심리학과.

7.

박효진. 2007. 『동화 읽기를 통한 초등학생의 독서 치료에 대한 연구』. 석사학위논문, 목포대학교교육대학원 교육학과.

8.

송안나. 2015. 『초등학교 저학년 아동의 자아존중감 향상을 위한 독서치료 사례연구』. 석사학위논문, 배재대학교 교육대학원 상담심리학과.

9.

이미경. 2008. 『독서치료 프로그램이 초등학생의 자아존중감 발전에 미치는 효과』. 석사학위논문, 진주교육대학교 교육대학원 초등교육학과.

10.

이미선. 2011. 『독서치료 프로그램이 초등학생의 자아존중감 및 장애아동 수용태도에 미치는 효과』. 석사학위논문, 평택대학교 상담대학원 특수상담학과.

11.

이영림. 2007. 『독서치료프로그램이 청소년의 자아존중감에 미치는 영향』. 석사학위논문, 백석대학교 사회복지대학원 사회복지교육학과.

12.

이영주. 2007. 『초등학생의 자아존중감과 대인관계에 관한연구』. 석사학위논문, 상명대학교대학원 상담심리학과.

13.

이순봉. 2006. 『독서치료가 중학생의 자아존중감과 교우관계에 미치는 효과』. 석사학위논문, 국민대학교 교육대학원 상담심리학과.

14.

이정화. 2008. 『중학교 국어교과서에 기초한 독서치료 프로그램이 중학생의 자아존중감에 미치는효과』. 석사학위논문, 부경대학교 교육대학원 교육심리학과.

15.

지명숙. 2014. 『독서치료프로그램이 아동의 자아존중감과 스트레스에 미치는 효과』. 석사학위논문, 영남대학교 대학원 가족주거학과.

16.

최성렬. 2010. 『독서요법 집단상담프로그램이 초등학교 저학년 학생의 자아존중감 및 대인관계에 미치는 효과』. 석사학위논문, 영남대학교 교육대학원 상담심리학과.

17.

최영주. 1994. 『초등학생의 자아존중감 및 사회성 향상을 위한 독서치료 효과에 관한 연구』. 석사학위논문, 한국외국어대학교 교육대학원 상담심리학과.

18.

황예순. 2006. 『독서치료 프로그램을 통한 초등학생의 자아존중감 및 자기표현력 향상에 관한 연구』. 석사학위논문, 한국방송통신대학교 평생대학원 평생교육학과.

19.

Doll, B. & Doll, C. 1997. Bibliotherapy with young people : Librarians and mental health professionals working together. Colorado : Libraries Unlimited, Inc.

20.

Coopersmith. 1967. The adolescence of self esteem. San Francisco, CA: Freeman.

한국도서관·정보학회지